لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

در گذشت فرخ غفاری، کارگردان صاحب سبک ایران


فرخ غفاری، نه تنها يکی از آگاهان سينما، تئاتر و ادبيات ايران بود، بلکه از دانش شايسته ای در ادبيات و هنر فرانسه نيز برخوردار بود.
فرخ غفاری، نه تنها يکی از آگاهان سينما، تئاتر و ادبيات ايران بود، بلکه از دانش شايسته ای در ادبيات و هنر فرانسه نيز برخوردار بود.

فرخ غفاری، کارگردان، نويسنده، پژوهشگر، فيلمنامه نويس و بازيگر ايرانی، روز یکشنبه و بدنبال بيماری سرطان در سن ۸۴ سالگی در پاريس درگذشت .


فرخ غفاری، گذشته از نبوغ هنريش، از شخصيت های پر مهر و انساندوستی بود، که در نهايت متانت، با فروتنی کم نظيری، از محبوبيت زیادی در ميان دوستان و آشنايان خود برخوردار بود .


فرخ غفاری، نه تنها يکی از آگاهان سينما، تئاتر و ادبيات ايران بود، بلکه از دانش شايسته ای در ادبيات و هنر فرانسه نيز برخوردار بود، و به زبان فرانسه، تسلطی کم نظير داشت .



فرخ غفاری، پس از پايان تحصيلات دانشگاهی اش در فرانسه، در سال ۱۳۲۹ به ايران بازگشت، و گذشته از فعاليت در تئاتر و سينما، معاونت فرهنگی تلويزيون ملی ايران را به عهده داشت، و از بدو تاًسيس آن نقش موثری در پيشرفت تلويزيون ايفا کرد. گذشته از اين، مسئوليت برگزاری جشن هنر شيراز نيز به عهده وی بود .


فرخ غفاری نه تنها با سبک تازه ای در سينمای ايران به عنوان کارگردان و فيلمنامه نويس حضوری تعيين کننده داشت، بلکه در مدرسه عالی تلويزيون و سينما نيز تدريس مي کرد، و به قول يکی از دوستانش، عباس معيری، گروهی از فيلمسازان امروز سينمای ايران از شاگردان او هستند .


عباس معيری، مينياتوريست مشهور ايرانی در مورد او مي گويد: فرخ، از نقطه نظر هنری، يک شخصيت بين المللی بود و با «ژرارد فيليپ»، هنرپيشه ی سرشناس فرانسوی در سال های ۴۰ و ۵۰، دوستی ديرينه داشت.


به گفته عباس معيری، هنگامي که فرخ غفاری به عنوان دبير کل جشن هنر شيراز، مسئوليت برگزاری آنرا به عهده داشت، اغلب هنرمندان اروپائی، بدليل اعتبار او، برای شرکت در جشن هنر به ايران مي آمدند .


فرخ غفاری که تحصيلات خودرا در رشته تئاتر و سينما در فرانسه به پايان رسانده بود، مدتی هم در تئاتر فرانسه فعاليت کرده بود .



فرخ غفاری، فيلم های گوناگونی را کارگردانی کرده است ، که از مهمترين آنها، فيلم «جنوب شهر» در سال ۱۳۳۷، فيلم «شب قوزی» در سال ۱۳۴۳، و فيلم «زنبورک» در سال ۱۳۵۴ ساخته شده اند .

وی، موسس کانون فيلم در ايران و مدير و موسس آرشيو فيلم ايران نيز بود، و مدتی هم مديريت عامل فدراسيون بين المللی آرشيوهای فيلم در پاريس را به عهده داشت.


به عنوان فيلمساز، فرخ غفاری، فيلم های گوناگونی را کارگردانی کرده است، که از مهمترين آنها، فيلم «جنوب شهر» در سال ۱۳۳۷، فيلم «شب قوزی» در سال ۱۳۴۳، و فيلم «زنبورک» در سال ۱۳۵۴ ساخته شده اند .


فرخ غفاری، که در آغاز بحران های اجتماعی ايران، اندکی پيش از انقلاب از ايران خارج شده بود، پاريس شهر مورد علاقه اش را برای زندگی برگزيد، و تا پايان عمر، به عنوان يکی از چهره های سرشناس ايرانی مقيم پاريس، در ميان ايرانيان و فرانسويان، از اعتبار و محبوبيت کم نظيری برخوردار بود .


غفاری، پس ازيک عمل قلب در سال گذشته، به بيماری سرطان پروستات مبتلا شد، که با وجود روحيه و خوی مقاومش، در برابر آن طاقت نياورد، و در بامداد روز يکشنبه ۲۶ آذر ماه ۱۳۸۵، برابر با ۱۷ دسامبر ۲۰۰۶، در حالت کما فرو رفت، و ساعاتی پس از آن، در بعداز ظهر همان روز، چشم از جهان فروبست، و برای هميشه، با دوستان و دوستدارانش وداع گفت .


XS
SM
MD
LG