لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۹

از «دختر خیابان انقلاب» تا «دختران خیابان انقلاب»


حرکتی که ویدا موحد معروف به «دختر خیابان انقلاب» با برداشتن روسری خود و آویزان کردن آن بر روی یک چوب آغاز کرد، روز دوشنبه ۹ بهمن گسترده‌تر شد و بر اساس تصاویر منتشره در شبکه‌های اجتماعی، دستکم شش نفر در تهران و یک نفر در اصفهان با بالا رفتن از پست‌های انتقال برق این حرکت را تکرار کردند.

دی‌ماه گذشته در جریان اعتراض‌های سراسری در ایران، فیلمی از یک دختر جوان در خیابان انقلاب تهران منتشر شد که با رفتن روی یک پست انتقال برق، روسری خود را به یک چوب وصل کرده بود و آن را مانند پرچم تکان می‌داد.

این اقدام بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت و حتی رسانه‌های خارجی با پوشش این خبر، از آن به معنای «مخالفت با حجاب اجباری» یاد کردند.

حال، بر اساس تصاویری که روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی به طور وسیعی منتشر شده و دست به دست می‌گردد، دستکم شش دختر در نقاط مختلف تهران از جمله در خیابان انقلاب، و یک نفر در اصفهان روسری‌های خود را از سر برداشته و با وصل کردن آن به چوب، به تکثیر این این حرکت پرداختند.

بازتاب اقدامات این دختران به اندازه‌ای وسیع بوده است که هشتگ «دختر_خیابان_انقلاب» به «دختران_خیابان_انقلاب» تغییر کرده و به یکی از ترندهای اصلی در سایت توئیتر تبدیل شده است.

یک کاربر توئیتری با نام «حسین وی» در تحسین این اقدام نوشته است: «دختران_خیابان_انقلاب کلیدواژه‌ی دوران تازه‌ی تاریخ ایران خواهد بود. چه باشکوه و معنادار است که کلید رهایی این سرزمین از استبداد، در دست این زنان جوان باشد. از شادی و هیجان در پوست خودم نمی‌گنجم».

زهرا صفیاری، کاربر دیگری است که گفته، «چادری» است و این انتخاب خودش بوده که «محجبه» باشد، «نه اجبار خانواده بود و نه جبر محیط یا شرایط کار. از انتخابم خیلی خوشحالم ولی با حجاب اجباری مخالفم و #دختران_خیابان_انقلاب رو تحسین می‌کنم. در دین و حجاب هیچ اجباری نباید باشد».

رضا حقیقت‌نژاد، روزنامه‌نگار خارج از کشور هم توئیت کرده است: «دختران_خیابان_انقلاب از حق انتخاب‌شان، از از حقوق زنان دفاع می‌کنند، اینجا حرف فتنه و براندازی و اپوزیسیون نیست، اینجا حرف زندگی است، زندگی آزاد در ایران».

مریم عبدی، کاربر دیگری است که به جریان‌سازی علیه این حرکت اشاره کرده است: «اول مسخره کردن که اینا دیوونه‌ان،بعد گفتن میخوایین دیده شین، الانم قصه جدید اینه که بگن کار مسیح و پروژه براندازی خارجیه. خسته نشدید از این‌همه نشنیدن صدای مردم واقعی؟»

امیر ابتهاج هم این نوشته را توئیت کرده است: «کنش اعتراضی دختران موسوم به #دختران_خیابان_انقلاب نسبت به تعداد کنشگرانش، تأثیر فوق‌العاده‌ای داشته. حدود ۵-۶ نفر حرکتی رو انجام دادند که بازتاب زیادی داشت و تاثیری مهیب. خود مردم اعتراض می‌کنند، خودشون هم انتشار می‌دن. بی‌نیاز به رسانه‌های دولتی و با اتکا به قدرت شبکه‌های اجتماعی!»

در طیف مقابل، کاربری به نام سید مجتبی حسینی نسب، با تمسخر به این اقدام نگریسته و توئیت کرده است که «بابا اینها دنبال شوهر هستن دختران_خیابان_انقلاب».

جمیله کدیور، از فعالان سیاسی، در یادداشتی کوتاه با عنوان «چند نکته پیرامون آزادی انتخاب پوشش»، از حجاب اجباری انتقاد کرده و از مقام‌های جمهوری اسلامی خواسته است تا حق انتخاب نوع پوشش را به خود زنان و دختران واگذار کند.

او در صفحه فیس‌بوکش نوشته است: «به‌ عنوان کسی که نوع پوشش و سبک زندگی خود را آزادانه انتخاب کرده‌ام، بر این باورم که حکومت با رواداری باید حق انتخاب نوع پوشش را به خود زنان و دختران واگذار کند. چهار دهه اجبار نشان داد که سیاست حکومت در این رابطه سیاستی شکست خورده بوده است».

هنوز گزارشی درباره واکنش احتمالی مقام‌های جمهوری اسلامی به حرکت‌های ضد حجاب در روز دوشنبه منتشر نشده است. ولی خبرگزاری آلمان به نقل از افرادی که آنها را «شاهدان عینی» معرفی کرده است، از بازداشت شش نفر از «دختران خیابان انقلاب» خبر داده است.

هنوز هیچ منبع مستقلی این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده است.

این خبرگزاری می‌گوید که این افراد توسط نیروی انتظامی بازداشت شده‌اند.

بر اساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، زنان و دختران بالای ۹ سال مجبورند که حجاب بر سر کنند و گرنه با مجازات حبس و جریمه نقدی روبرو می‌شوند.

ویدا موحد که ماه گذشته پایه‌گذار چنین حرکتی شد دو بار از سوی پلیس بازداشت شد ولی رضا خندان، همسر نسرین ستوده، وکیل و فعال حقوق بشر روز دوشنبه خبر داد که خانم موحد آزاد شده است.

خانم ستوده روز دوشنبه در صفحه فیس‌بوکش با اشاره به حرکت اعتراضی «دختران خیابان انقلاب» نوشت: «امروز مطلع شدم که دختر انقلاب دیگری در همان محل بر بلندایی رفته است و حجابش را بر سر چوبی به اهتزاز در آورده است. پیام این همشهری برایمان روشن است، دختران و بانوان زیادی از این اجبار به تنگ آمده‌اند. مدیریت بدن زنان را به خودشان بسپارید».

بر اساس تصاویر و گزارش‌های شبکه‌های اجتماعی، گزارش خبرگزاری آلمان و رادیو فردا؛ ک.ر./م.ا.
XS
SM
MD
LG