لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

فرماندار گلپایگان به دلیل تهدید به «کتک زدن» یک خبرنگار از سمت خود برکنار شد


نمایی از عصبانیت فرماندار سابق گلپایگان و تهدید به کتک زدن یک خبرنگار.
نمایی از عصبانیت فرماندار سابق گلپایگان و تهدید به کتک زدن یک خبرنگار.

استاندار اصفهان ضمن عذرخواهی و ابراز تاسف به دلیل تهدید یک خبرنگار از سوی حسین فراست، فرماندار گلپایگان، وی را از این سمت برکنار کرد.

محسن مهرعلیزاده روز چهارشنبه ۱۱ بهمن در مصاحبه با تلویزیون ایران با تاکید بر اینکه رفتار فرماندار گلپایگان «زیبنده» نبود، از مردم و خبرنگاران به دلیل این اتفاق عذرخواهی کرد.

استاندار اصفهان در عین حال گفت که برخورد فرماندار گلپایگان در«شرایط طبیعی رخ نداده» و وی پس از یک بازدید طولانی، یک جلسه چهار ساعته با مسئولان داشته که این اتفاق رخ داده است.

با حکم استاندار اصفهان، محمدرضا توسلی، بخشدار گلپایگان به عنوان سرپرست فرمانداری این شهر منصوب شده است.

فرماندار گلپایگان که یک خبرنگار را به کتک زدن تهدید کرده بود برکنار شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:35 0:00

روز سه‌شنبه ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن حسین فراست فرماندار گلپایگان، با پرخاش از یک خبرنگار حاضر در جلسه‌ای عمومی، می‌خواهد که از او عکس نگیرد.

پس از اصرار خبرنگار و اعلام این نکته که جلسه عمومی است، فرماندار او را تهدید به کتک زدن می‌کند.

آقای فراست پس از این اتفاق در مصاحبه‌ای اعلام کرد که وقتی به عنوان فرماندار و بالاترین مقام شهرستان «دستور» داده، خبرنگار نباید از او عکاسی می‌کرده است.

وی در عین حال گفت که به لحاظ جسمی وضعیت مناسبی نداشته و کاپشن و کلاه پوشیده بود که لباس رسمی نیست و به همین دلیل تمایل نداشته، از او عکسی گرفته شود.

پیش از این نیز گزارش‌هایی درباره تهدید و بازداشت تعدادی از خبرنگاران در استان‌های ایران با شکایت مقامات محلی منتشر شده است.

از جمله وب‌سایت کمپین حقوق بشر در ایران خبر داده بود که سینا قلندری، خبرنگار ساکن کوهدشت در استان لرستان، با «شکایت مقامات محلی و اعمال نفوذ» اللهیار ملکشاهی، نماینده این شهرستان، روز ۱۱ آذر بازداشت و پس از ۱۸ روز «پس از تفهیم اتهام نشر اکاذیب با قرار ضمانت» از زندان مرکزی خرم‌آباد آزاد شده است.

بر اساس این گزارش، برخی از مقامات محلی پس از راه‌اندازی یک کانال تلگرامی به نام «رادیو لرستان» و افشای چند مورد «فساد و اختلاس» از سوی آقای قلندی، از او شکایت کرده بودند.

روز دوم مرداد ۹۳ نیز خبرگزاری ایلنا خبر داده بود که آراض ضیایی، رئیس شورای شهر زنجان، «در جواب انتقاد یکی از خبرنگاران، او را کتک زده است».

در همان سال شعبه ۱۰۲ دادگاه عمومی قزوین با صدور حکمی، خلیل امامی و عباس علیپور، دو تن از عکاسان قزوینی، را به اتهام «توهین» به محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی این استان، به ۷۵ ضربه شلاق محکوم کرده بود.

مدتی پس از آن اعلام شد که مدیر کل میراث فرهنگی قزوین شکایت خود را پس گرفته است.

خلیل امامی و عباس علیپور، دو عکاس قزوینی، با انتشار مطالبی در رسانه‌های محلی نسبت به انتشار کتاب عکس‌های آقای حضرتی‌ها با سرمایه‌گذاری شهرداری قزوین، انتقاد کرده بودند.

اردیبهشت ماه سال ۹۱ نیز رسانه‌های ایران گزارش دادند که محمود شکرایه، کاریکاتوریست نشریه «نامه امیر» که در استان مرکزی منتشر می‌شود، به خاطر ترسیم کایکاتور احمد لطفی آشتیانی، نماینده اراک درمجلس هشتم، به تحمل ۲۵ ضربه شلاق محکوم شده است.

این خبر بازتاب فراوانی پیدا کرد و پس از این اعتراض‌ها اعلام شد که نماینده اراک، شکایت خود را از آقای شکرایه پس گرفته است.

به گفته گزارشگران بدون مرز، ایران یکی از پنج زندان روزنامه‌نگاران در جهان به شمار می‌رود.

XS
SM
MD
LG