لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

يک مرجع تقليد: اعزام زنان ورزشکار به خارج از کشور مايه شرمساری است


آیت الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید ساکن قم
آیت الله صافی گلپایگانی، مرجع تقلید ساکن قم
آيت الله صافی گلپايگانی، از مراجع تقليد قم، در واکنشی تند به اعزام ورزشکاران زن به خارج از کشور گفت که اعزام ورزشکاران زن مايه شرمساری است و بايد از آن جلوگيری کرد.

اين مرجع تقليد محافظه کار که روز سه شنبه در ديدار با جمعی از اعضای جامعه روحانيت مبارز شيراز سخن می گفت، خواستار اجرای «اصل امر به معروف و نهی از منکر» با به گفته وی «زبان و شيوه مناسب» شد.

به گزاری خبرگزاری دانشجويان ايران، اين روحانی گفته که «انجام معاصی و گناهان و بدحجابی ها در بروز مسئله خشکسالی تاثير زيادی دارد» و در ادامه افزوده است: «بايد به سوی خدا برويم و از ارتکاب گناهان و تظاهر به معاصی که متاسفانه روز به روز در جامعه بيشتر می سود، به شدت دوری کنيم.»

آيت الله صافی گلپايگانی ۹۱ ساله از چهره های مذهبی سنت گرا است و در دهه ۱۳۶۰ به مدت هشت سال دبيری شورای نگهبان را بر عهده داشت.

وی پيشتر نيز از آنچه که «بی توجهی» به وضعيت حجاب در ادارات خوانده بود انتقاد کرد و گفته بود: «وظيفه شرعی همه اين است که با حجاب کامل در محل کار خود حاضر شوند و اگر حجاب را رعايت نکنند، عذر آنها را بخواهند و سازمان صدا و سيما در اين کار مهم بسيار مسئول است و اينجانب اين سازمان را مقصر می‌دانم.»

بحث بر سر اعزام زنان ورزشکار ایرانی به خارج از کشور در سال های اخير از انتقادهای اصلی برخی از محافل تندروی جمهوری اسلامی به سازمان تربيت بدنی بوده و با مخالفت های آنها روبرو شده است.

اواخر آبان ماه، يک عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم اعزام ورزشکاران زن به بازی های آسيايی گوانجو در چين را به باد انتقاد گرفت و گفت: «به صورت جدی از مسئولان ورزشی خواسته می شود که در مورد حضور بانوان در مسابقات جهانی تجديدنظر کنند.»

سيد محمد غروی افزوده بود: « مسابقات جهانی آميخته با يکسری لوازم و ملزومات است که با ارزش‌های اسلامی ما سازگار نيست.»

آيت الله عباس کعبی، ديگر عضو جامعه مدرسين حوزه علميه قم، نيز از پخش رقابت های زنان در بازی های آسيايی انتقاد کرد و آن را «تاسف برانگيز، عجيب و مايه تاثر و تکدر» خواند.

تلويزيون جمهوری اسلامی ايران همزمان با بازی های آسيايی چين تصاوير مربوط به مسابقات زنان ورزشکار را پخش کرد که اوج آن مربوط به مسابقه های خديجه آزادپور، ووشوکار ايرانی بود که برای نخستين بار طلای زنان را برای ايران به ارمغان آورد.

پيشتر نيز در جريان المپيک سال ۲۰۰۸ پکن، حجت الاسلام علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه های نماز جمعه، در واکنش به اعزام چند دختر ورزشکار به المپيک پکن و پرچمداری هما حسينی در مراسم افتتاحيه گفته بود: «اين موضوع جنگ با ارزش ها و آماده سازی مردم برای فرج امام زمان است، آيا می فهميد چه می کنيد؟»

در بازی های آسیایی چین که ماه نوامبر برگزار شد، ۸۸ زن در کاروان ورزش ايران حاضر بودند که يک رکورد در تاریخ ورزش این کشور بعد از انقلاب بهمن ۵۷ محسوب می شود.

تيم اعزامی ايران به بازی های آسيايی توانست بيش از ۲۰ نشان طلا را کسب کند و برای نخستين بار پس از انقلاب رکورد کسب مدال طلا از سوی ايران شکسته شد.
XS
SM
MD
LG