لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۲

چگونه ای ميل های کاربران در شبکه گوگل مفقود شدند؟


روز دوشنبه ده ها هزار نفر از کاربران سرويس ای ميل گوگل متوجه شدند که تمام ای ميل ها و فهرست نشانی و آدرس تماس آنها روی اين شبکه ناپديد شده است. شرکت گوگل دوشنبه شب در پيامی روی وبلاگ خود ضمن عذرخواهی به خاطر اين اختلال اعلام کرد که در حال جستجو و پيدا کردن تمام اين ای ميل هاست.

شبکه خبری سی ان ان در آغاز گزارش خود اين سئوال را مطرح می کند که چگونه اين تعداد پر شمار ای ميل کاربران گوگل يکباره ناپديد شد و چگونه گوگل توانست آنها را احيا کند؟ آيا واقعا اين ای ميل ها مفقود شده اند؟

با بروز حوادثی مثل اين کاربران گوگل ممکن است اعتماد خود را به اين شبکه از دست داده و از خود بپرسند آيا می توان در مورد اطلاعات بسيار مهم شخصی و يا بازرگانی که در اين ای ميل ها وجود دارد به گوگل اعتماد کرد؟ و با توجه به اينکه سرويس ای ميل گوگل يعنی « جی ميل» يک سرويس مجانی است چه تضمينی وجود دارد که اين شرکت اطلاعات کاربران را امن نگاه دارد؟

شرکت گوگل می گويد دليل بروز اين مشکل اختلال موقتی در روزآمد کردن نرم افزاری بوده که اين شرکت اخيرا در سراسر سيستم سرورهای خود نصب کرده است. اما همه می دانند که گوگل از تمام اطلاعات موجود و در حال گردش روی اين شبکه چندين نسخه را در انبارهای اطلاعاتی خود در گوشه و کنار دنيا حفظ می کند.

شرکت گوگل در پيام خود اين طور توضيح می دهد:« درست است که ما از تمام اطلاعات موجود در شبکه چندين نسخه را حفظ می کنيم ولی در مواردی استثنايی مثل اين وجود ويروس يا کرم های رايانه ای ممکن است تمام نسخه ها از اطلاعات موجود را مختل کند. در مورد برخی از ای ميل ها تمام نسخه ها پاک شده بودند و طی ۳۰ ساعت گذشته ما به شدت مشغول کار بوده ايم تا اين اطلاعات آسيب ديده را احيا کنيم.»

شبکه خبری سی ان ان سپس اين سئوال را مطرح می کند که اگر اختلال موقتی در سيستم سرورها سراسری بوده است گوگل چگونه توانسته تمام اطلاعات آسيب ديده را دوباره احيا کند. پاسخ گوگل اين است که تمام اطلاعات موجود روی اين شبکه گسترده هنوز هم به عنوان مطمئن ترين روش روی نوارهايی شبيه به کاست ذخيره و حفظ می شوند. البته گوگل هيچگاه دقيقا اعلام نکرده که از چه نوع فن آوری و يا چه نوع نواری برای اين کار استفاده می کند.

برخی از کارشناسان تکنولوژی ديجيتال معتقدند که گوگل برای ذخيره کردن فقط يک نسخه از تمام ای ميل های موجود در اين شبکه به دويست هزار نوار نياز دارد که اگر همه آنها را روی هم بچينيم ارتفاع آن به ۴ کيلومتر خواهد رسيد.

کارشناسان تاکيد می کنند که شايد از نظر مصرف کنندگان نوارهايی شبيه به کاست های صوتی قديمی و غيرقابل استفاده به نظر بيايد ولی هنوز هم بهترين و مطمئن ترين راه ذخيره سازی اطلاعات است.

گوگل در اين مورد چنين می گويد:«برای حفظ اطلاعات مشترکان در مقابل اختلال ناشی از اين نوع ويروس ها، گوگل اطلاعات را روی نوار نيز ذخيره می کند. چون بانک اطلاعاتی روی اين نوارها هيچ ارتباطی با شبکه اينترنتی ندارد بنابراين در برابر اختلال هايی نظير اين مورد مصون است. ولی دقيقا به همين دليل جستجو و احيا ای ميل های و اطلاعات گم شده در انبار اطلاعاتی که روی نوارهای ضبط شده زمان زيادی می برد و به جای چند ثانيه ممکن است ساعتها طول بکشد.»

شبکه خبری سی ان ان سپس يادآوری می کند که شرکت گوگل هم اکنون صدها ميليون مشترک دارد و تعداد کسانی که در دو روز گذشته ای ميل های خود را از دست دادند رقمی حدود ۲۰ هزار نفر بوده است. با اين همه از اين حادثه چه درسی می توان گرفت؟

کارشناسان فن آوری ديجيتال تاکيد می کنند که شرکت های بزرگی مثل گوگل ، مايکروسافت و ياهو با توجه به گستردگی و امکانات فنی خود معمولا چندين نسخه از تمام اطلاعات موجود روی شبکه های خود را ذخيره و انبار می کنند.

بنابراين در صورت بروز هر گونه اختلالی امکانات آنها برای احياء اطلاعات از دست رفته بسيار بيشتر از شرکت های کوچکی است که کار تخصصی آنها ذخيره سازی اطلاعات است.

البته هر فرد يا هر موسسه ای می تواند برای حفظ مطمئن تر اطلاعات خود از روش هايی مثل ذخيره کردن يک يا چند نسخه روی هارد درايوهای جداگانه استفاده کند. ولی هميشه اين احتمال وجود دارد که بر اثر يک حادثه غيرقابل پيش بينی اين وسايل آسيب ببينند. بنابراين شايد هنوز هم سيستم ذخيره سازی موسساتی مثل گوگل بسيار قابل اطمينان تر از روش های ديگر باشد.

در بخش پايانی اين گزارش شبکه خبری سی ان ان اين سئوال را مطرح می کند که آيا تضمين صد درصدی برای حفظ اطلاعات روی اين شبکه ها وجود دارد؟

شرکت گوگل و موسسات مشابه در قراردادهايی که با کاربران خود امضا می کنند معمولا ۹۹ درصد تضمين می دهند. يکی از مديران شرکت گوگل در ماه ژانويه در همين مورد گفت:« انتظار کاربران اين است که سرويس ای ميل آنها به اندازه شبکه تلفن قابل اعتماد و هميشه فعال باشد. تلاش ما نيز اين است که در تمام زمينه ها خدمات خود را به اين سطح ارتقاء دهيم.»

سال گذشته نيز شرکت گوگل اعلام کرد که توانسته است تمام خدمات خود را در حد ۹۹ درصد فعال نگاه دارد. در پيامی که روی وبلاگ گوگل منتشر شد آمده است: « در طول سال ۲۰۱۰، سرويس جی ميل در ۹۹ درصد فعال و در دسترس بوده که به زبانی ديگر معنای آن اين است که جی ميل در طول هر ماه به طور متوسط فقط ۷ دقيقه دچار اختلال و يا غيرفعال بوده است.»

با اين همه هر گاه که سرويس های ای ميل گوگل و يا شرکت های ديگر دچار اختلال و غيرفعال می شوند کاربران را به شدت نگران می کند. به همين خاطر اين موسسات تلاش فراوانی دارند که به هر شکل ممکن اطلاعات کاربران را به طور کامل حفظ و در صورت بروز اختلال آن را سريعا احيا کنند.
XS
SM
MD
LG