لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

۱۰ کشته و ۱۹ مجروح در سقوط یک جنگنده یونان در اسپانیا


یک جنگنده اف ۱۶ نیروی هوایی یونان روز دوشنبه ششم بهمن در یک پایگاه آموزشی واقع در جنوب شرقی اسپانیا سقوط کرد. وزارت دفاع اسپانیا با اعلام این خبر گفت که در این سانحه دست‌کم ۱۰ نفر کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزرات دفاع اسپانیا گفت ۱۹ نفر دیگر نیز در این حادثه که در پایگاه هوایی لوس یانوس روی داد زخمی شدند که حال هفت نفر از آنها وخیم است.

یک نفر پس از درمان جراحت‌های سطحی از بیمارستان مرخص شده اما درباره وضع پنج نفر دیگر توضیحی داده نشده است.

به گفته یکی از مقامات وزارت دفاع اسپانیا که نخواست نامش فاش شود، بیشتر قربانیان این سانحه غیر اسپانیایی و از پرسنل نظامی کشورهای عضو ناتو هستند که در این برنامه آموزشی شرکت داشتند.

سرهنگ ونسا هیلمن، سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفت بنا بر گزارش‌های اولیه، در این سانحه پرسنل نظامی آمریکایی کشته نشده‌اند اما تعداد نامشخصی به خاطر جراحات سطحی مداوا شدند.

وزارت دفاع ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد که ۹ نفر از مصدومان سانحه، پرسنل نظامی ایتالیایی بودند که برای شرکت در دوره‌های آموزشی در این مرکز بودند. دو نفر از مجروحان مداوا و مرخص شده‌اند و هفت نفر دیگر برای ادامه آزمایشات در بیمارستان هستند.

در بیانیه وزارت دفاع اسپانیا گفته شده که جنگنده اف ۱۶ با دو خلبان موقع برخاستن از باند، نیروی محرکه خود را از دست داد و روی بخشی از باند فرودگاه که سایر جت‌های شرکت کننده پارک شده بودند سقوط کرد.

در بیانیه وزارت دفاع ایتالیا گفته شده که در این سانحه «چندین» هلی کوپتر نیز آسیب دیده‌اند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز در در بیانیه‌ای گفت: «از سقوط جنگنده یونانی در پایگاه لوس یانوس اسپانیا که مصدومان بسیاری به جا گذاشت، عمیقا متاسف است».

او بدون اشاره به ملیت قربانیان و مصدومیان، این سانحه را «یک تراژدی که تمام خانواده ناتو را متاثر کرده» توصیف کرد.

وزارت دفاع اسپانیا افزود جت سقوط کرده در یک برنامه آموزشی به نام «برنامه رهبری تاکتیکی» شامل ۱۰ کشور عضو ناتو یعنی بریتانیا، بلژیک، دانمارک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، هلند، اسپانیا و آمریکا شرکت داشت.

بر اساس اطلاعات موجود در وبسایت نیروی هوایی آمریکا، «برنامه رهبری تاکتیکی» (تی ال پی) در سال ۱۹۷۸ شکل گرفت.

اولین دوره از این برنامه آموزشی در یک پایگاه هوایی در آلمان برگزار شد و از سال ۲۰۰۹ در اسپانیا انجام می‌شود. پایگاه هوایی لوس یانوس در جنوب شرقی اسپانیا، در نزدکی شهر آلباسته و در سیصد کیلومتری جنوب مادرید واقع شده است.

XS
SM
MD
LG