لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۴

پيام‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا هک شد؛ «نگرانی درباره ترامپ، روسیه و ایران»


نمایی از ساختمان شورای اروپایی در بلژیک
نمایی از ساختمان شورای اروپایی در بلژیک

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» گزارش داد که هکرها چندین سال به تماس‌های دیپلماتیک اتحادیه اروپا دسترسی داشتند که نگرانی‌های شدید این اتحادیه در مورد دولت دونالد ترامپ، تلاش برای مقابله با روسیه و چین و خطر ازسرگیری برنامه‌ هسته‌ای ایران را آشکار می‌کند.

نیویورک تایمز در این گزارش افزوده است: بیش از ۱۱۰۰ مورد از این تماس‌های دیپلماتیک توسط شرکت امنیت سایبری «Area 1» که نفوذ به کانال‌های دیپلماتیک اروپا را کشف کرده در اختیار این روزنامه قرار گرفته است. این شرکت معتقد است که هکرها برای ارتش چین کار می‌کردند.

بر اساس این گزارش، بخشی از اسناد دیپلماتیک هک شده مربوط به گفت‌وگوهای مقامات اروپایی با رهبران عربستان سعودی، اسرائیل و سایر کشورها است.

در یکی از این اسناد، دیپلمات‌های اروپایی دیدار دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین در فنلاند را «موفقیت‌آمیز» (حداقل برای پوتین) توصیف می‌کنند. سند دیگری که پس از این دیدار در ۱۶ ژوئیه ۲۰۱۸ نوشته شده، گزارش دقیقی از دیدار مقامات اروپایی با رئیس‌جمهوری چین است و در آن گفته می‌شود که شی جین پینگ «قلدری‌های» ترامپ در برخورد با چین را با یک «مسابقه مشت‌زنی آزاد و بدون مقررات» مقایسه کرده است.

سند دیگری که مربوط به هفتم ماه مارس است نشان می‌دهد کارولاین ویچینی نایب رئیس دفتر دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واشینگتن به دیپلمات‌های این اتحادیه توصیه می‌کند که با وجود مخالفت با دولت دونالد ترامپ در مسائلی مثل تغییرات جوی زمین، تجارت بین‌المللی و توافق هسته‌ای با ایران بهتر است آمریکا را «مهمترین شریک تجاری خود توصیف کنیم».

سندی که مربوط به هفتم ماه مارس است نشان می‌دهد کارولاین ویچینی نایب رئیس دفتر دیپلماتیک اتحادیه اروپا در واشینگتن به دیپلمات‌های این اتحادیه توصیه می‌کند که با وجود مخالفت با دولت دونالد ترامپ در مسائلی مثل تغییرات جوی زمین، تجارت بین‌المللی و توافق هسته‌ای با ایران بهتر است آمریکا را «مهمترین شریک تجاری خود توصیف کنیم».

بر اساس گزارش نیویورک تایمز، هکرها علاوه بر اين به شبکه ارتباطات کامپیوتری سازمان ملل متحد، فدارسیون کارگری آمریکا، کنگره سازمان‌های صنعتی و وزارت اقتصاد و خارجه بسیاری از کشورهای جهان نفوذ کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ۲۸ آذر اعلام کرد که تحقیقات سریع در این مورد را آغاز کرده است.

نفوذ گسترده هکرها و برملا شدن اسناد دیپلماتیک اتحادیه اروپا یادآور افشای حجم عظیمی از اسناد وزارت خارجه آمریکا توسط ویکی‌لیکس در سال ۲۰۱۰ است. هر چند به گزارش نیویورک تایمز حجم اسناد افشا شده اتحادیه اروپا بسیار کوچکتر و موارد محرمانه کمتری در آن وجود دارد.

شورای اروپا در بیانیه‌ای گفته است: «ریاست این شورا از درز احتمالی اسناد محرمانه مطلع است و در حال تحقیق در مورد این موضوع است. ریاست شورای اروپا در مورد این ادعاها و اقدامات امنیتی در این زمینه اظهار نظر نمی‌کند. این شورا امنیت ساختار خود از جمله شبکه کامپیوتری را بسیار جدی می‌گیرد».

بخش قابل توجهی از این اسناد مربوط به بحران شرق اوکراین است. در یکی از این اسناد که مربوط به ماه فوریه امسال است هشدار داده می‌شود که دولت روسیه ممکن است موشک‌های مسلح به کلاهک‌های هسته‌ای را در ناحیه کریمه مستقر کرده باشد.

روزنامه نیویورک تایمز از قول کارشناسان شرکت امنیت سایبری «Area 1» می‌نویسد کار اين هکرها شبیه روش‌هایی است که واحدهای زبده ارتش چین به کار می‌گیرند.

به نظر می‌رسد هکرها با ارسال‌ ای‌میل‌های مکرر به مقامات اتحادیه اروپا در قبرس توانسته‌اند آنها را فریب بدهند تا بدافزارهای جاسوسی را پیاده کنند.

بخش اعظم این اسناد مکاتبات و گزارش‌های هفتگی دفاتر نمایندگی اتحادیه اروپا در گوشه و کنار جهان است. تماس‌های محرمانه و حساس از طریق یک شبکه ارتباطاتی دیگر که امن‌تر است انجام می‌شوند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانسه/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG