لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۸

رفسنجانی: مردم ايران به طور جدی دچار تفرقه شده اند


اکبر هاشمی رفسنجانی که روز سه شنبه کرسی رياست مجلس خبرگان را از دست داد در سخنرانی افتتاحيه اين مجلس گفت که مردم ايران به صورت جدی دچار تفرقه شده اند و تاکيد کرد که اصلاح جامعه با زور و تهديد صرف، امکان پذير نيست.

آقای رفسنجانی می گويد که «اخلاق اسلامی» آسيب ديده و «دروغ ها خيلی شايع شده است. آمار و وعده ‌های دروغ دادن، تخلف از وعده کردن، شعارهای بی ‌محتوا دادن، فريب دادن، تهمت زدن، همه اينها خلاف اسلام است.»

وی اظهار داشت: «اگر در جامعه اسلامی اين موارد شايع شود قطعا برای مردم ترديد پيش می آيد.»

به گفته اين روحانی بلندپايه جمهوری اسلامی ايران، «اگر مردم وفادار باشند...مشکلی نخواهد بود ولی تفرقه دارد جدی می شود و بايد تلاش کنيم مردم را منسجم نگه داريم.»

اکبر هاشمی رفسنجانی به مشکلات جامعه امروز ايران اشاره کرد و گفت که «خانواده ها اکنون آسيب پذيرتر شده اند. بحث دختران فراری که سعی می کنيم کمتر بگوييم تبديل به مسئله جدی شده است.»

وی تصريح کرد که «با زور و ترساندن کار پيش نمی ‌رود. البته در اسلام زور، ترساندن و تعزيرات و مجازات وجود دارد، اما مردم را بايد معتقد به احکام بار بياوريم.»

آقای هاشمی رفسنجانی از زمان انتخابات رياست جمهوری سال گذشته تاکنون به دليل موضعگيری هايش به نفع معترضان، از سوی هواداران آيت الله خامنه ای و محمود احمدی نژاد به شدت مورد انتقاد قرار گرفته و روند این فشارها بیشتر شده است.

وی که از زمان پيروزی انقلاب بهمن ۱۳۵۷ سمت های مهمی چون رياست جمهوری ايران، رياست مجلس شورای اسلامی و رياست مجلس خبرگان را بر عهده داشت در يکسال گذشته علاوه بر از دست دادن رياست مجلس خبرگان از امامت جمعه تهران نيز کنار گذاشته شده است.

آقای رفسنجانی در سخنان روز سه شنبه خود گفت: «ما با کسانی که هم نسل هستند خيلی نمی توانيم مشکل داشته باشيم ولی جوان ها تاثير گرفته اند و بايد به فکرشان باشيم.»

به گفته وی، حکومت جمهوری اسلامی ايران برای اين نبوده که «خودمان يک دوره حکومت کنيم. شعار اين بود که انقلاب اسلامی را به انقلاب امام زمان متصل کنيم به همين خاطر بايد به فکر نسل جوان باشيم.»

آقای رفسنجانی از افراد و نهادهايی که به گفته وی از «رهبری زيادی خرج می کنند» انتقاد کرده و گفته است: «مردم ما در اصل با ولايت فقيه مشکلی ندارند. خيلی ها می خواهند رهبری را در جريان کوچکی محبوس کنند...رهبری مال همه است. اگر کسی دستی از آستين بيرون بياورد و وحدت جدی ايجاد کند، باز هم همان مقام رهبری است. ما می‌توانيم کمک کنيم، ولی در نهايت ايشان می‌توانند کار را انجام دهند.»

وی افزوده است: «نگذاريم مسائلی که حقيقتا نبايد به پای رهبری نوشته شود به پای ايشان نوشته شود. البته خود ايشان هوشيار و مواظب هستند، اما می‌بينيم که چند روز بعد از نصايح ايشان به حرف‌ شان گوش داده نمی‌شود.»

اظهارات رييس سابق مجلس خبرگان در حالی بيان می شود که آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ايران، از زمان روی کار آمدن محمود احمدی نژاد در سال ۱۳۸۴ از وی و دولت او به شدت حمايت کرده و از اکبر هاشمی رفسنجانی و هواداران وی فاصله گرفته است.

وی سال گذشته در نمازجمعه معروف ۲۹ خرداد با صراحت اعلام کرد که خط مشی محمود احمدی نژاد به ديدگاه های او نزديک تر است.
XS
SM
MD
LG