لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۳

هاشمی: بعید نبود صدام جنایت حلبچه را حتی در تهران تکرار کند


آقای رفسنجانی می‌گوید که «این روز‌ها تاریخ ملی کشور با اهداف سیاسی تحریف می‌شود».
آقای رفسنجانی می‌گوید که «این روز‌ها تاریخ ملی کشور با اهداف سیاسی تحریف می‌شود».

اکبر هاشمی رفسنجانی در دیدار با کهنه‌سربازان جنگ ایران و عراق از کسانی که از «پایان» این جنگ «ناراحت هستند» انتقاد کرده و گفت که «در آن مقطع هیچ بعید نبود» صدام حسین، رئیس‌ جمهوری پیشین عراق، «جنایت حلبچه را در شهرهای بزرگ ایران و حتی تهران تکرار کند».

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران این اظهارات را روز سه‌شنبه در سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق در روز ۳۱ شهریور ایراد کرد که هشت سال به طول کشید.

به گزارش خبرگزاری‌های ایرنا و واحد مرکزی خبر، وی تصریح کرد که «یک اقلیت تندرو و مدعیان پرهیاهوی امروز خود را میراث‌بر می‌داند و از مردم طلبکاری دارد و وقتی در ماهیت آنان دقیق می‌شویم، حتی بوی باروت جنگ هم به مشام‌شان نرسیده است».

آقای هاشمی که در سال ۱۳۶۷ از سوی رهبر وقت جمهوری اسلامی به عنوان جانشین فرمانده جنگ منصوب شده بود، تاکید کرد که «اگر تاریخ جنگ را بدون تعصبات سیاسی بنویسند، هیچ عقل سلیمی نمی‌تواند ذره‌ای به خود شک دهد و تردید کند که ایران به اهداف خود نرسیده است، اما متاسفانه این روز‌ها شاهدیم که تاریخ ملی کشور با اهداف سیاسی تحریف می‌شود».

در سال‌های اخیر برخی از فرماندهان سپاه پاسداران و شخصیت‌های نزدیک به اصولگرایان که در جبهه سیاسی مخالف آقای هاشمی هستند از فرماندهی وی در زمان جنگ انتقاد و او را متهم کرده‌اند که همراه با میرحسین موسوی، نخست‌وزیر وقت، آیت‌الله خمینی را برای پایان دادن به جنگ در تنگنا گذاشتند.

رحیم صفوی، مشاور عالی نظامی آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از جمله این افراد است که مردادماه سال ۹۳ در مصاحبه با نشریه «رمز عبور» گفت که «آقای هاشمی و میرحسین موسوی و یکی، دو نفر دیگر نزد امام رفتند و گفتند: از نظر اقتصادی، کفگیر به ته دیگ رسیده و دولت نمی‌تواند هزینه جنــگ را تامین کند و پولی برای ادامه جنگ نداریم».

وی افزوده بود: «رهبری سیاسی جنگ، یعنی آقای هاشــمی، با حضرت امام و رهبری نظامی جنگ هماهنگ نبود. به نظر من، آقای هاشمی به فکر قدرت بعد از امام بود و می‌خواست بعد از امام کشــور را اداره کند. لذا می‌خواست قدرت را در دست داشته باشد و شاید پیش خود فکر می‌کرد در این جنگ نباید همه چیز از بین برود».

این اظهارات واکنش هاشمی رفسنجانی را برانگیخت که در پاسخ به رحیم صفوی گفت: «برخی تحریف‌ها توسط افراد کم یا بی‌اطلاع از دوران دفاع مقدس قابل تحمل است، ولی تحریف توسط افرادی که در جریان وقایع دفاع مقدس و حتی دادگاه‌های نظامی دوران پایان جنگ هستند و اکنون به دلایل اغراض سیاسی، حقایق را وارونه جلوه می‌دهند، تاسف‌انگیز و قابل تامل است.»

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان روز سه‌شنبه خود بار دیگر انتقادهایش را تکرار کرده و گفت: «تکفیری‌ها که کینه‌های تاریخی نسبت به شیعیان و به خصوص ایران دارند، منطقه را نا‌امن کرده‌اند و دل‌شان به گسترش اختلافات در ایران خوش است تا دامن بزنند و در داخل نیز گروهی معلوم نیست چه هدفی دارند که مدام بر طبل تفرقه می‌کوبند.»

وی در بخش دیگری از اظهارات خود سرنوشت صدام حسین و سازمان مجاهدین خلق را که از آنها به عنوان «ستون پنجم بعثی‌ها» یاد کرد «عبرت‌آموز» خوانده و گفت: «قاضی محاکمه‌کننده صدام بعد از اجرای حکم اعدام به ایران آمد و آن قلمی را که با آن حکم اعدام را امضا کرده بود، به من هدیه داد که امروز به عنوان یکی از نشانه‌های پیروزی مردم ایران در موزه ریاست جمهوری نگه‌داری می‌شود.»

صدام حسین که از ژوئیه ۱۹۷۹ تا آوریل ۲۰۰۳ رئیس‌ جمهوری عراق بود سه سال پس از حمله آمریکا به این کشور در ۳۰ دسامبر ۲۰۰۶ با طناب دار اعدام شد.

XS
SM
MD
LG