لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

حسن روحانی وزیر صنعت، معدن و تجارت را برکنار کرد


رضا رحمانی ساعاتی پیش از انتشار حکم عزلش با رئیس قوه قضائیه دیدار کرده بود.
رضا رحمانی ساعاتی پیش از انتشار حکم عزلش با رئیس قوه قضائیه دیدار کرده بود.

رئیس‌جمهوری ایران روز دوشنبه ۲۲ اردیبهشت رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت را از سمتش برکنار کرد.

حسن روحانی با صدور حکمی حسین مدرس خیابانی را سرپرست این وزارتخانه کرد.

رئیس‌جمهوری ایران در حکم انتصاب مدرس خیابانی، خواستار ضرورت توجه ویژه به «جهش تولید» و «مدیریت بازار و تأمین کالاهای اساسی، ساماندهی قیمت خودرو، رفع موانع تولید و تعمیق ساخت داخل، کمک به توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فضای کسب و کار» شده است.

التهاب در بازار خودرو طی هفته‌های اخیر انتقادات زیادی را متوجه وزیر صنعت، معدن و تجارت کرده بود.

آقای رحمانی ساعاتی قبل از انتشار حکم برکناری‌اش، با ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه دیدار کرده بود و بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، در این دیدار درباره موضوع «التهابات ایجاد شده در نظام توزیع خودرو و افزایش غیر منطقی قیمت خودروهای تولید داخل» مذاکره کرده بود.

عباس تابش، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، اخیرا گفته بود که قیمت خودروهای تولیدی به دلیل عواملی مانند خروج پژو ۴۰۵ و پراید به‌شدت افزایش یافته و قیمت پراید به ۹۰ میلیون تومان رسیده است.

مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی با اشاره به «زیان انباشته» دو شرکت خودروسازی سایپا و ایران خودرو اعلام کرد که این شرکت‌ها برای بالا بردن قیمت، در فروش محصولات خود «تعلل» می‌کنند.

بر اساس این گزارش، بدهی شرکت ایران خودرو در سال ۹۷ پنج هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان و سرمایه آن چهار هزار میلیارد تومان بوده است.

طی دو سال اخیر به‌دلیل تشدید تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی،تولید خودرو در ایران به شدت کاهش یافته و قیمت آن اوج گرفته است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، سال ۹۸ را سال «رونق تولید» و امسال را سال «جهش تولید» نامگذاری کرده است، اما ارزیابی صندوق بین‌المللی پول حاکی است که تولید ناخالص داخلی نفتی ایران در سال جاری ۵.۹ درصد و تولید ناخالص غیرنفتی ایران شش درصد نسبت به پارسال افت خواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی فروردین امسال گفته بود که «باید با کار ده برابری، تولید به‌جایی برسد که در زندگی مردم اثر بگذارد».

این در حالی است که در کنار مدیریت ناکارآمد، فساد و تحریم‌ها، شیوع کرونا نیز بر اقتصاد کشور به شدت ضربه زده است و مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید کرونا می‌تواند باعث بیکاری موقت ۶.۴ میلیون نفر در ایران شود.

رحمانی: قبلا تهدید به برکناری شده بودم

در این میان خبرگزاری تسنیم متن نامه رضا رحمانی به رئیس‌جمهوری ایران را منتشر کرده است که می‌گوید او قبلا از طرف محمود واعظی رئیس‌دفتر روحانی، تهدید به استعفا شده بود.

وزیر سابق صمت مدعی است آقای واعظی ۱۷ اردیبهشت با وی تماس گرفته و تهدید کرده که «در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی» برکنار خواهد شد.

آقای رحمانی افزوده که واعظی از او خواسته بود «با لابی، نمایندگان، خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رای بگیرد».

مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه به طرح تشکیل وزارت بازرگانی رای منفی داد.

آقای رحمانی می‌گوید به واعظی گفته بود «مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم».

او افزوده که رئیس دفتر حسن روحانی روز دوشنبه دوباره با وی تماس گرفته و خواسته است استعفا کند، اما او «حجت شرعی» برای استعفا ندیده است.

منابع: خبرگزاری فارس، ایسنا، مرکز پژوهش‌های مجلس، صندوق بین‌المللی پول، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG