لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۴

همینگوی به کوبا باز می‌گردد؛ این بار روی پرده سینما


ارنست همینگوی مدت کوتاهی پس از انقلاب و تیرگی روابط کوبا با آمریکا آن کشور را ترک کرد. پس از گذشت پنج دهه خالق «پیرمرد و دریا» دوباره به کوبا باز می‌گردد، این بار روی پرده سینما.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فیلم «پاپا، همینگوی در کوبا» که از روز جمعه دهم اردیبهشت در آمریکا اکران می‌شود، اولین فیلم بلند هالیوودی در مورد کوبا از سال ۱۹۵۹ و وقوع انقلاب تاکنون است و تولید آن قبل از از سرگیری روابط دیپلماتیک بین کوبا و آمریکا به پایان رسیده است.

آدریان اسپارکس، بازیگر قدیمی تئا‌تر که به ارنست همینگوی شباهت ظاهری فراوانی دارد، در این فیلم نقش نویسنده بزرگ آمریکایی و برنده جایزه ادبیات نوبل را بازی می‌کند.

او در مصاحبه‌ با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «همینگوی درست وقتی که درهای کوبا بسته می‌شد آن کشور را ترک کرد، خانه مورد علاقه‌اش را به جا گذاشت و به آمریکا آمد و ۱۸ ماه بعد درگذشت. اکنون همینگوی بازگشته تا به گشایش در‌ها کمک کند».

ارنست همینگوی که اطرافیانش از روی علاقه او را «پاپا» می‌نامیدند، از سال ۱۹۳۹ تا ۱۹۶۰ در کوبا زندگی کرد و در سال ۱۹۶۱ در آیداهو خودکشی کرد. او در‌‌ همان سال برای خلق آثاری مثل «پیرمرد و دریا»، «وداع با اسلحه»، «زنگ‌ها برای که به صدا در می‌آید» جایزه ادبی نوبل و برای داستان «پیرمرد و دریا» که در کوبا آن را نوشته بود، جایزه ادبی پولیتزر را دریافت کرد.

فیلم «پاپا» به کارگردانی باب یاری محصول مشترک کوبا و کاناداست و بر اساس کتاب زندگینامه دن بارت پتیتکلرک ساخته شده است که در سال ۲۰۰۶ درگذشت.

در این فیلم شخصیت پتیتکلرک در قالب روزنامه نگار جوانی به نام اد میرز پرداخت شده که پس از نامه‌نگاری با ارنست همینگوی در اواخر دهه ۱۹۵۰ با او دوست می‌شود.

اد میرز در طول چند سفر به هاوانا با شخصیت همینگوی، علاقه وافر او به کوبا و مردمش و دغدغه‌ها و پریشان حالی‌های نویسنده از نزدیک آشنا می‌شود.

آدریان اسپارکس می‌گوید: «فیلم‌های متعددی در مورد همینگوی ساخته شده است. این اولین فیلمی است که به این دوره مشخص از زندگی او می‌پردازد که دوران بسیار حساسی است. این فیلم سفر بسیار تاثیرگذاری است که تلاش می‌کند شخصیت همینگوی را بشناسد».

در این فیلم علاوه بر آدریان اسپارکس، جیوانی ریبیسی در نقش اد میرز و همین طور جویلی ریچاردسون، مینکا کلی و جیمز رمار بازی می‌کنند.

باب یاری کارگردان فیلم می‌گوید فیلمبرداری صحنه‌های فیلم در شهر هاوانا به مدت ۹ روز در سال ۲۰۱۳ و آوریل و مه ۲۰۱۴ انجام شد. چند ماه بعد، رائول کاسترو و باراک اوباما در دسامبر سال ۲۰۱۴ مذاکره با هدف عادی‌سازی مناسبات دو کشور را اعلام کردند.

به خاطر تیرگی مناسبات دو کشور و تحریم‌های آمریکا علیه کوبا فیلم‌های قبلی محصول هالیوود مثل بخش دوم پدرخوانده و یا فیلم هاوانا در فضاهایی مشابه کوبا از جمله جمهوری دومینیکن فیلمبرداری شدند.

«پاپا، همینگوی در کوبا» اولین فیلم بلند و داستانی هالیوود است که بخشی از آن در کوبا فیلمبرداری شده است. هر چند قبل از این فیلم‌های دیگری مثل مستند ویم وندرس با نام «بوئنا ویستا» محصول ۱۹۹۹ در کوبا تهیه شده‌اند.

پس از فیلمبرداری این فیلم در کوبا و برقراری مناسبات دیپلماتیک بین واشینگتن و هاوانا، تعداد دیگری از محصولات سینمایی هالیوود از جمله «خانه دروغ‌ها» و مجموعه سینمایی «سریع و خشمگین» یا در کوبا فیلمبرداری شده و یا اجازه فیلمبرداری در آن کشور را دریافت کرده‌اند.

باب یاری می‌گوید: «من از رسیدن به این هدف که ایجاد پلی بین مردم کوبا و آمریکاست بسیار خوشحالم. به اعتقاد من هنر بهترین پلی است که می‌تواند بر مسائل سیاسی و حکومتی چیره شود. مردم کوبا و آمریکا دشمن یکدیگر نیستند و نباید دشمن باشند. امیدوارم این فیلم بتواند به ایجاد پل بین مردم دو کشور کمک کند».

به گفته او، بزرگ‌ترین مانع تهیه فیلم دریافت تاییدیه از دولت آمریکا بود. با توجه به اینکه این فیلم بر اساس وقایع حقیقی ساخته شده و در دسته مستندهای داستانی قرار می‌گیرد دریافت این تاییدیه آسان‌تر و دو سناتور ایالت کالیفرنیا به کسب اجازه از دولت آمریکا کمک کردند.

XS
SM
MD
LG