لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۵

سازمان‌دهندگان تظاهرات در هنگ‌کنگ: حضور دو میلیونی معترضان در خیابان‌ها


شمار معترضان خیابانی نسبت به آخر هفته گذشته که رکورد بالاترین شمار معترضان خیابانی بود، دو برابر شده است.
شمار معترضان خیابانی نسبت به آخر هفته گذشته که رکورد بالاترین شمار معترضان خیابانی بود، دو برابر شده است.

سازمان‌دهندگان تظاهرات در هنگ‌کنگ می‌گویند در ادامه اعتراضات مردمی به لایحه استرداد متهمین به چین، روز یکشنبه ۲۶ خرداد دو میلیون نفر به خیابان‌های این منطقه ریختند.

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که شمار معترضان خیابانی نسبت به آخر هفته گذشته که رکورد بالاترین شمار معترضان خیابانی بود، دو برابر شده است.

نزدیک دو هفته است که اعتراضات در هنگ‌کنگ نسبت به لایحه استرداد متهمین به چین ادامه دارد.

این گزارش می‌افزاید شلیک گلوله‌های لاستیکی و گاز اشک‌آور منجر به زخمی شدن ۷۰ نفر از معترضان شده است. معترضان با شعار «شلیک نکن، ما هنگ‌کنگی هستیم» خواستار توقف خشونت پلیس علیه آنها شده‌اند.

هنگ‌کنگ که تا سال ۱۹۹۷ مستعمره بریتانیا بود و سپس به چین بازگردانده شد، هم اکنون دارای سیستم اداری، اجتماعی، قضایی و سیاسی مستقل است.

معترضان خواستار استعفای خانم «کری لَم» رئیس اجرایی هنگ‌کنگ شده‌اند که به شدت حامی لایحه استرداد متهمین به چین است اگرچه روز شنبه مجبور شد اعلام کند این لایحه را تعلیق کرده است.

آنها همچنین خواستار تحت تعقیب قرار گرفتن پلیس‌هایی شده‌اند که علیه معترضان دست به خشونت زده‌اند.

خانم‌ لم روز گذشته برای مدت نامعلومی رای‌گیری قانون استرداد متهمین به چین را تعلیق کرد. این لایحه در صورت تصویب به چین اجازه می‌داد متهمین را استرداد کرده و در خاک خود دادگاهی کند، موضوعی که با واکنش سخت مدافعین حقوق بشر مواجه شده است.

مدافعان حقوق بشر با اشاره به «نبود شفافیت در دادگاه‌های چین، شکنجه، احکام اعدام و اعترافات اجباری» می‌گویند این لایحه حق حاکمیت قانون، استقلال سیاسی و امنیتی در هنگ‌کنگ را خدشه‌دار می‌کند.

رویترز می‌نویسد تعلیق این لایحه نتوانسته معترضان را قانع کند و آنها می‌خواهند کلا این موضوع لغو شود و خانم لم که مورد حمایت دولت چین است نیز استعفا دهد.

خانم لم همچنین در سخنرانی روز شنبه که تعلیق لایحه را اعلام کرد، از معترضان عذرخواهی نکرد و این موضوع نیز از دید مردم معترض «غیرقابل قبول» است. یک معترض به رویترز گفته است خانم لم فردی «وحشتناک و کاملا دروغگو» است.

یکی از همکلاسی‌های سابق خانم لم نیز گفته است ما اعتمادی به وی نداریم و باید این لایحه لغو شده و خانم لم نیز برود.

معترضان همچنین می‌گویند این لایحه خوش‌نامی هنگ‌کنگ به‌عنوان قلب اقتصاد منطقه را خدشه‌دار کرده است.

در این میان، روزنامه حزب کمونیست چین با انتشار یادداشتی نوشته است خام لم «مورد حمایت کامل مقامات چین» است.

ناآرامی در هنگ‌کنگ و فشار بر چین در حالی است که پکن با واشینگتن نیز وارد جنگ تجاری شده است. نهادهای بین‌المللی هشدار داده‌اند جنگ تعرفه‌ها میان آمریکا و چین، اقتصاد جهانی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

سال ۲۰۱۴ نیز معترضان طرفدار دموکراسی علیه نفوذ چین در هنگ‌کنگ به مدت ۷۹ روز دست به تظاهرات زدند که باعث شد بخشی از بدنه دولت خانم لم مجبور به استعفا یا کناره‌گیری از قدرت شود.

در این میان، حدود پنج هزار نفر در تایوان با شعار «نه به قانون استرداد» و «تایوان حامی هنگ‌کنگ» به خیابان‌ها آمده‌اند.

جزیره تایوان از سال ۱۹۴۹ در عمل به شکل خودمختار اداره می‌شود، اگرچه هرگز رسما از چین اعلام استقلال نکرده است. اما چین ادعا دارد این کشور جزئی از قلمرو آن است و حق استفاده از نیروی نظامی برای الحاق دوباره تایوان به این کشور را نیز برای خود محفوظ می‌داند.

رویترز می‌نویسد برخی معترضان در هنگ‌کنگ نیز پرچم تایوان را در دست داشته‌اند.

منابع: رویترز، بلومبرگ، رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر
XS
SM
MD
LG