لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۴

«اعتصاب غذای زندانیان برای رعایت حداقل حقوق اولیه آنهاست»


The iranian Prisoner
The iranian Prisoner
پس از مرگ هاله سحابی در جريان مراسم تشييع پدرش، عزت الله سحابی، و مرگ هدی صابر، فعال سياسی زندانی که در اعتراض به اين رويداد، دست به اعتصاب غذا زده بود، ۱۲ نفر از زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين از روز شنبه دست به اعتصاب غذا زدند.

اعتصاب غذای اين ۱۲ زندانی سياسی در اعتراض به مرگ هدی صابر و هاله سحابی صورت گرفته است.

اسامی اين زندانيان عبارت است از: بهمن احمدی امويی، حسن اسدی زيدآبادی، عمادالدين باقی، عماد بهاور، قربان بهزاديان نژاد، محمد داوری، اميرخسرو دليرثانی، فيض الله عرب سرخی، ابوالفضل قديانی، محمد جواد مظفر، محمدرضا مقيسه وعبدالله مومنی.



زهرا رحيمی، همسر ابوالفضل قديانی، درباره اعصتاب این زندانیان به رادیو فردا می گويد:

زهرا رحيمی: ما هم از طريق سايت‌های اينترنتی خبردار شديم که اينها اعتصاب کرده اند. دوشنبه پيش که به ملاقات رفته بوديم، خواسته زندانيان اين بود که به وضعيتی که برای هدی صابر و هاله سحابی پيش آمده رسيدگی شده و خاطی ها مجازات شوند، البته مجازات نه به معنی خشن آن که متاسفانه در حاکميت مرسوم است.

به خصوص اين که هدی صابر گفته بود وقتی او را به درمانگاه می برده اند، چه کسی او را مورد ضرب و شتم قرار داده است. اين زندانيان اعتصاب کننده می‌خواهند به وضعيت رسيدگی شود و علت اعتراضشان هم همين مسئله است. اينها ناچار شدند دست به اعتصاب غذا بزنند چون ديدند در غير اين صورت صدايشان به جايی نمی رسد.

چه خواسته ای از مسئولان زندان اوين و مقامات قوه قضاييه داريد؟

خواسته ما، خواسته زندانيان است. خواسته امثال همسر من اين است که حقوق اوليه زندانی را رعايت کنند.

اولا همه زندانيان عقيدتی- سياسی بی گناهند و تنها جرم شان اين بوده که به وضعيت موجود انتقاد کرده اند و خواهان اصلاح بودند، يعنی تمام اينها اصلاح طلب هستند. پس در درجه اول ما خواهان آزادی همه زندانيان سياسی بدون قيد و شرط هستيم. در درجه دوم اين که حالا که اينها در زندان هستند حداقل حقوق اوليه آنها رعايت شود اعم از مرخصی استحقاقی، مرخصی استعلاجی، ملاقات حضوری، تلفن، رسيدگی به وضعيت جسمانی و بيماری‌هايشان.

با توجه به اين که همسر شما در اعتصاب غذای ۱۲ تن از زندانيان سياسی شرکت کرده است، از وضعيت جسمانی او خبری داريد؟

همسر من بايد هر چهار ماه يک بار معاينه پزشکی شود، اما الان از آخرين چک‌آپ او حدود شش ماه می‌گذرد و بايد به وسيله متخصص قلب کنترل شود. زندانيان ديگری هم هستند که حتما بايد تحت نظر دکتر باشند.

ما نمی دانيم اکنون آنها در چه وضعيتی هستند و از قوه قضاييه می خواهيم به عنوان بالاترين نهاد حقوقی کشور به وضعيت زندانيان اعم از سياسی يا غير سياسی رسيدگی کند.

خيلی از زندانيان ناراحتی هايی دارند که بايد تحت نظر متخصص قرار گيرند مثلا ناراحتی قلبی دارند که بايد متخصص قلب آنها را معاينه کند، اما در درمانگاه زندان يک پزشک عمومی وجود دارد که نمی تواند برای اينها کاری کند و فقط همان داروهايی که استفاده می کردند را به آنها می‌دهند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG