لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

احضار چند مقام‌ استانی به دادستانی هرمزگان٬ ابهام در گزارش‌های حادثه تصادف دانش‌آموزان


در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اعلام شد دو موضوع «رضایت والدین» و «ساعت حرکت»٬ دو ابهام موجود در گزارش اولیه حادثه اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی است و در اتوبوس حادثه‌دیده٬ تنها راننده کمربند ایمنی خود را بسته بود.

خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) روز سه‌شنبه (۱۴ شهریور) نوشته که این موارد در جلسه بررسی علت بروز این سانحه و ابعاد آن با حضور وزیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان دستگاه‌های برگزار شد٬ مطرح شده است.

محمد بطحایی٬ وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه در گزارشات اولیه از حادثه نوشته شده که ضوابط برگزاری اردو رعایت شده٬ از وجود دو «ابهام» در این گزارشات خبر داده است.

وی درباره ابهام اول گفته که «باید مشخص شود که دانش آموزان با رضایت در اردو شرکت‌ کرده‌اند یا خیر».

آقای بطحایی درباره ابهام دوم نیز گفته که «مسیر بندرعباس به شیراز دارای هوای گرم است، اتوبوس‌ها در روز تردد نمی‌کنند و طی مسیر به شب موکول می‌شود اما اینکه چرا ساعت یازده شب برای حرکت این اردو انتخاب شده جای ابهام است».

وزیر آموزش و پرورش افزوده که تیم‌های کارشناسی مشغول تحقیق برای رفع این ابهامات هستند.

بر اساس این گزارش٬ مهدی فیض٬ معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفته است: «باید اذعان کرد که مربی همراه این دانش‌آموزان چندین بار به راننده در خصوص خواب آلودگی تذکر داده است».

محمدحسین حمیدی٬ رئیس پلیس راه راهور ناجا هم علت اصلی بروز این حادثه را «عدم توجه راننده به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی» عنوان کرد.

وی در گفت‌و‌گو با فارس نیز گفته تنها کسی که در این اتوبوس٬ کمربند ایمنی خود را بسته بوده٬ راننده گزارش شده که «دلیل آن هم کنترل رانندگان از طریق سامانه سپهتن بوده است».

به گفته حمیدی٬ دانش آموزان مجروح حادثه گفته‌اند: «وقتی از پاسگاه عبور می‌کردند، راننده اعلام می‌کرده که کمربندها را باز کنید و هر وقت لازم شد به شما می‌گویم که قبل از پاسگاه بعدی کمربندها را ببندید».

حسین هاشمی تختی‌نژاد٬ نماینده بندرعباس در مجلس نیز در این جلسه گفته که برخی از دانش‌آموزان «رضایت‌نامه» از والدین خود نداشته‌اند و «در انتخاب زمان حرکت اتوبوس حامل دانش آموزان نیز سهل‌انگاری شده است».

محمدمهدی زاهدی٬ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز گفته که طبق اطلاعات دریافتی٬ شغل اصلی راننده٬ «آهنگری» بوده٬ «از این رو باید پاسخ داده شود که چرا این فرد کارت هوشمند دریافت کرده است».

وی افزوده که مربی همراه دانش‌آموزان نیز طبق قانون برگزاری اردوها باید خواب آلودگی راننده را به پلیس اطلاع می‌داد.

بامداد روز دهم شهریور٬ واژگونی اتوبوسِ حامل ۴۵ سرنشین از جمله دانش‌آموزان دختر هرمزگانی که برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان عازم شیراز بودند، ۹ کشته و تعداد زیادی زخمی بر جای گذاشت.

دستور به دادستان برای ورود به ماجرا٬ شایعه پرداخت پول به خانواده‌های قربانیان

گزارش دیگری حاکی است که رئیس قوه قضائیه ایران به دادستان کل کشور دستور داده است که به موضوع سوانح جاده‌ای در ایران وارد شود و نماینده بندرعباس نیز خواستار «برخورد جدی» با عوامل طرح پیشنهاد دریافت پول به خانواده دانش‌آموزان قربانی در صورت صحت ماجرا شد.

خبرگزاری صدا و سیما روز دوشنبه (۱۳ شهریور) گزارش کرده که صادق لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی گفته که ورود دادستانی به این موضوع از آنجا ضروری است که سوانح جاده‌ای در ایران که همه‌ساله قربانیان زیادی بر جا می‌گذارد٬ مربوط به «حقوق عامه» است.

آقای لاریجانی از دادستان کل کشور خواسته که با «همراهی وزرای مربوط، به این موضوع ورود کند تا علاوه بر رسیدگی‌های احتمالی قضایی، با چاره‌اندیشی و همفکری نقاط آسیب برای پیشگیری از حوادث مشابه و کاهش تلفات جاده‌ای شناسایی شود».

وی همچنین در واکنش به ماجرای تصادف اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی هم گفته که «پاک کردن صورت مسئله چاره کار نیست…{در کنار دستور رئیس جمهور و اقدامات دولت} اگر کوتاهی‌هایی نیز محرز شد قطعاً دستگاه قضایی در چارچوب قانون با آن برخورد قضایی مناسب خواهد کرد».

در همین زمینه٬ خبرگزاری ایسنا به نقل از دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هرمزگان نوشته که در رابطه با حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان، مدیرکل آموزش و پرورش، معاون مدیرکل آموزش و پرورش، مسئول دانش آموزی، مسئول اتحادیه مسافری برون شهری و مدیرکل راهداری استان هرمزگان به دادسرا احضار شدند.

سعید اسدی گفته که این مدیران برای «اخذ توضیحات لازم احضار و تحقیقات جهت کشف ابعاد دیگر پرونده ادامه دارد».

خبرگزاری رسمی مجلس شورای اسلامی (خانه ملت) نیز به نقل از احمد مرادی٬ نماینده بندرعباس نوشته که شایعاتی مبنی بر پرداخت «۸ میلیون وجه نقد از سوی مسئولان آموزش و پرورش استان هرمزگان در ازای امضای رضایت‌نامه به والدین یکی از دانش‌آموزان» شنیده است.

مرادی افزوده است: «اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد٬ باید به ضرس قاطع با پیشنهاد دهندگان این موضوع برخورد جدی شود».

به گفته وی٬ «در اردوگاهی که این دانش‌آموزان حضور می‌یابند به دانش‌آموزان همه استان‌ها ابلاغ شده بود که باید سریعا نماز مغرب و عشا خود را اقامه و شبانه اردوگاه را ترک کنند».

این نماینده٬ «خواب آلودگی و خستگی» را عامل حادثه رخ داده عنوان کرده و افزوده که وزرای راه و شهرسازی و آموزش و پرورش باید با حضور در مجلس٬ «پاسخگوی افکار عمومی باشند و نباید به یک عذرخواهی ساده و اصلاح شیوه نامه بسنده کرد».

ایران یکی از کشورهایی است که بالاترین آمار قربانیان حوادث رانندگی را دارد و این آمار به ویژه در تعطیلات نوروزی شتاب بیشتری پیدا می‌کند.

XS
SM
MD
LG