لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۵

آژانس: ایران به پرسش‌های آژانس در موعد مقرر پاسخ نداده است


گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران که روز جمعه ۱۴ شهریور منتشر شد نشان می‌دهد که آخرین تلاش‌های صورت گرفته برای تحقیق پیرامون ابهامات این برنامه پیشرفتی نداشته است.

ایران در ماه فوریه (بهمن ماه پارسال) موافقت کرد تا درباره از سرگیری تحقیقات پیرامون جنبه‌های احتمالا نظامی برنامه هسته‌ای خود با آژانس همکاری کند.

به گزارش خبرگزاری‌ها، آژانس از آن زمان خواستار ارائه اطلاعات از سوی تهران در خصوص چاشنی‌های انفجاری شده است که در ساخت بمب هسته‌ای کاربرد دارند.

همچنین استفاده از مبدل‌های با قدرت انفجاری بالا که برای انفجارهای هسته‌ای استفاده می‌شود و مطالعات ادعایی در خصوص محاسبه شدت انفجار اتمی، از دیگر مواردی هستند که آژانس خواستار پاسخگویی ایران به آنها شده بود.

با این حال، گزارش روز جمعه آژانس نشان می‌دهد که ایران در زمان مقرر به پرسش ها پاسخ نداده و پیشرفت کمی در این زمینه حاصل شده است.

تهران قرار بود تا روز ۲۵ اوت به پرسش‌های آژانس پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عدم پیشرفت در بررسی‌های آژانس موجب نارضایتی غرب شده و احتمالا تلاش‌های شش قدرت جهانی برای دستیابی به یک راه حل جامع و نهایی با ایران را با دشواری بیشتری روبرو خواهد کرد.

گزارش روز جمعه آژانس تاکید می‌کند که جمهوری اسلامی ایران تا ماه گذشته تنها سه مرحله از پنج مرحله شفافیت برنامه هسته‌ای خود را برای اعتمادسازی اجرا کرده است.

این گزارش می‌گوید: ایران به آژانس گفته است که بسیاری از ابهام‌ها پیرامون ماهیت برنامه هسته‌ایش «اتهام‌های صرف بوده و آن‌ها را بررسی نخواهد کرد».

به گزارش آژانس، تصاویر ماهواره‌ای حاکی از «ساخت و ساز» در پایگاه نظامی پارچین است.

مقام‌های غربی معتقدند که ایران در یک دوره‌ای، آزمایش‌های انفجاری در ارتباط با توسعه سلاح هسته‌ای در این محل انجام داده است. ایران درخواست آژانس برای بازدید بازرسان از این پایگاه را رد کرده است.

نکته مثبت گزارش یاد شده این است که ایران ذخایر اورانیوم با غنای پایین خود را از هشت هزار و ۴۷۵ کیلوگرم در ماه می‌ به هفت هزار و ۷۶۵ کیلوگرم کاهش داده است.

ایران سوم آذر پارسال در خصوص کاهش فعالیت‌های هسته‌ایش در ازای رفع برخی تحریم‌‎‌ها و دسترسی به پول‌های بلوکه شده خود با شش قدرت جهانی به توافق موقتی دست یافت.

این توافق در تیرماه امسال برای چهار ماه دیگر تمدید شد تا طرفین به مذاکرات خود برای رفع اختلافات در مسیر دستیابی به یک توافق جامع و نهایی ادامه دهند.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که هرگز بر روی ساخت سلاح هسته‌ای کار نکرده است.

گزارش آژانس در حالی منتشر می‌شود که قرار است نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ روز ۲۷ شهریور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و درباره نحوه دستیابی به توافق جامع و نهایی تا روز سوم آذر گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG