لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۴۱

اسرائیل یک سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه را «منهدم کرد»


ارتش اسرائیل روز دوشنبه ۲۴ مهرماه اعلام کرد که یک سامانه پدافند هوایی ارتش سوریه را در یک حمله هوایی «منهدم» کرده است.

سخنگوی ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای گفت که حمله هوایی جنگنده‌های این کشور به سامانه پدافند هوایی سوریه در پنجاه کیلومتری شرق دمشق به تلافی آتش‌باری پدافند هوایی سوریه علیه هواپیماهای جنگی اسرائیل صورت گرفته است.

به گفته این سخنگو، یک دستگاه سکوی موشکی ارتش سوریه با چهار موشک اسرائیلی «آسیب دید و از کار افتاد».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، بیانیه ارتش این کشور کمتر از دو ساعت پس از وقوع این برخوردها منتشر شده و نخستین بار است که ارتش اسرائیل حتی زودتر از رسانه‌های اسرائیلی و عربی به اطلاع‌رسانی در مورد چنین حمله‌ای اقدام می‌کند.

سرهنگ رونِن مانِلیس سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که جنگنده‌های این کشور زمانی که بر فراز آسمان لبنان در «پرواز شناسایی عادی» بودند، با آتش‌باری موشکی پدافند هوایی سوریه روبرو شدند.

بر اساس این گزارش، ساعت ده صبح به وقت اسرائیل و سوریه، پدافند هوایی سوریه با موشک SA-5 از منطقه «رمضان» به آتشباری هوایی علیه هواپیماهای جنگی اسرائیل اقدام کرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت که حمله هوایی کشورش به سکوی موشکی سوریه نیز از طریق شلیک موشک از آسمان لبنان انجام شد و جنگنده‌های اسرائیلی وارد حریم هوایی سوریه نشدند.

به گفته این سخنگو، جنگنده‌های اسرائیلی و خلبانان آن آسیبی ندیده و سالم به پایگاه خود در اسرائیل بازگشتند.

سرهنگ مانلیس افزود که کشورش به سوریه «اجازه تحریک» نخواهد داد و «سوریه را مسئول دانسته» و «برای هر احتمالی آماده است» اما در همین حال «اسرائیل درصدد دامن زدن به تنش نیست و از نظر این کشور، این برخورد خاتمه یافته است».

سخنگوی ارتش اسرائیل می‌گوید کشورش اندکی پیش از حمله هوایی به سکوی موشک هوایی در سوریه، روسیه را که در سوریه حضور نظامی دارد، در جریان گذاشت.

اوایل فروردین امسال نیز توپخانه پدافند هوایی سوریه برای نخستین بار پس از جنگ سال ۱۹۷۳، به سوی جنگنده‌های اسرائیلی هنگام بمباران اهداف‌ گروه حزب‌الله در سوریه آتش گشود، که اسرائیل در پاسخ با موشک دوربرد «پیکان» منبع آتش سوری را هدف قرار داد.

ارتش سوریه حمله فروردین را تایید کرد و به اسرائیل هشدار داد، اما بعد از آن نیز حملات هوایی بیشتری علیه هدف‌های وابسته به حزب‌الله در سوریه انجام شد، که همگی به اسرائیل نسبت داده شد.

مقامات ارشد اسرائیلی برخی از موارد حملات ماه‌های گذشته در سوریه را مستقیم یا تلویحی تایید کرده و گفته‌اند هر زمان که احساس کنند «خطوط قرمز» اسرائیل در سوریه پایمال می‌شود، اقدام می‌کنند.

از نظر اسرائیل، انتقال جنگ‌افزار پیشرفته ایرانی برای گروه حزب‌الله از طریق سوریه یکی از خط‌وط قرمز این کشور است.

برخورد هوایی روز دوشنبه در حالی رخ داد که قرار است ژنرال سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه در این روز برای دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و آویگدور لیبرمن وزیر دفاع اسرائیل به این کشور سفر کند.

به گزارش روزنامه جروزالم پست، این نخستین سفر سرگئی شویگو به اسرائیل در پنج سالی است که این ژنرال روس وزارت دفاع کشورش را در دست دارد.

رسانه‌های اسرائیل روز یکشنبه در آستانه آمدن ژنرال شویگو ارزیابی کردند که ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، ژنرال شویگو را با ماموریت گفت‌وگو درباره وضعیت لبنان، سوریه و موضع اسرائیل در مورد ایران به تل آویو فرستاده است.

روسیه از اواخر شهریور ۱۳۹۴ در سوریه حضور نظامی دارد.

XS
SM
MD
LG