لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۵

ادامه ناآرامی ها در حیدرآباد هند


مسجد مکه که روز جمعه بمبی در آن منفجر شد سه قرن قدمت دارد.
مسجد مکه که روز جمعه بمبی در آن منفجر شد سه قرن قدمت دارد.

يک روز پس از انفجار بمب در مسجدی در شهر حيدرآباد هند و درگيری های پس از آن که به کشته شدن ۱۴ نفر انجاميد ناآرامی و تظاهرات در اين شهر ادامه يافت.


براساس گزارش خبرگزاری ها در اين انفجار ده نفر کشته شدند و در اعتراض های بعد از اين انفجار پليس با گشودن آتش بر روی مسلمانان معترض چهار نفر ديگر را کشت.


انفجار روز جمعه در مسجد به نام مکه رخ داد که سه قرن قدمت دارد و مسلمانان برای نماز جمعه در آن گرد امده بودند.


پليس می گوید که اين بمب از نوع دست ساز بوده و توسط تروريست ها کار گذاشته شده بود اما جزئياتی بيشتری در اين باره منتشر نکرد.


برخی از سازمان های اطلاعاتی و تحليگران هندی بر اين عقيده اند که در انفجار روز جمعه احتمالا اعضای جنبش دانشجويان اسلامگرای هند که غير قانونی اعلام شده اند و پاکستان دست دارند.


انفجار بمب در اين مسجد تاريخی نگرانی هايی را در هند دامن زده است و مقام های هند بيم دارند که انفجار روز جمعه موجب بروز خشونت و اقدامات تلافی جويانه بين مسلمانان و هندوها شود.


راجاسخارا ردی، وزير استان آندرا پرادش که حيدر آباد در آن قرار دارد اعلام کرد که دو بمب ديگر پيش از انفجار توسط پليس کشف و خنثی شده است.


وی همچنين از مسلمانان و هندوها خواست تا آرامش خود را حفظ کنند. آقای ردی اين بمبگذاری را خرابکاری عمدی عليع امنيت و آرامش در هند خواند.


در شديدترين خشونت های مذهبی در هند در سال ۲۰۰۲ ميلادی بدنبال آتش سوزی در يک قطار که موجب کشته شدن ۶۰ هندو شد، بيش از يک هزار نفر در ايالت غربی «گجرات» در بمبگذاری ها و زد و خورد بين مسلمانان و هندوها کشته شدند.


در تابستان سال گذشته نيز بمبگذاری در هفت قطار شهری در بمبئی موجب کشته شدن بيش از ۲۰۰ نفر گرديد. مقام های هندی عوامل بمبگذاری های سال پيش را مسلمانان «ستيزه جوی» آن سوی مرزهای خود در پاکستان مي دانند.


هند و پاکستان به سبب اختلاف در باره مالکيت کشمير با يکديگر اختلافی ديرينه دارند و يکديگر را دشمن می خوانند.


در کشور هند که حدود يک ميليارد نفر جمعيت دارد ۱۳۰ ميليون مسلمان زندگی می کنند اما نزديک به ۸۰ درصد از اهالی اين کشور هندو هستند.


برخی از مقام های هندی احتمال داده اند که عمليات تلافی جويانه بين مسلمانان و هندوها رخ دهد.


مان موهان سينگ، نخست وزير هند بمبگذاری روز جمعه در مسجد مکه را محکوم کرد و از مردم خواست تا آرامش خود را حفظ کنند.


XS
SM
MD
LG