لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

صادرات چای هند به ايران دچار مشکل شد


ايران جزو ۱۳ کشوری است که امکان کاشت چای در آن وجود دارد ولی سهمی کمتر از يک درصد در توليد چای جهان دارد.
ايران جزو ۱۳ کشوری است که امکان کاشت چای در آن وجود دارد ولی سهمی کمتر از يک درصد در توليد چای جهان دارد.
صادرات چای هند به ايران، پنجمين وارد کننده بزرگ چای جهان، به خاطر مشکل پرداخت با مانع روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رائول خولار، وزير تجارت هند با اعلام اين خبر گفته است به خاطر مشکلاتی که تحريم های غرب برای معامله با ايران ايجاد کرده است، هندی ها بايد فروش برنج، گندم، مواد پتروشيمی و فولاد به ايران را محدود کنند.

هند مصمم بود که برای پرداخت ما به ازای قسمتی از پول نفت وارداتی از ايران، صادرات طيف بزرگی از کالاها، از جمله محصولات کشاورزی مانند برنج و گندم را به ايران افزايش دهد، اما خبرگزاری رويترز روز سه شنبه، از قول تجار هندی گزارش داد که تجار ايرانی به دليل مشکل مبادلات مالی با هند تحت تاثير تحريم ها، از پرداخت پول ۲۰۰ هزار تن برنج به ارزش ۱۱۴ ميليون دلار به همتايان هندی خود بازمانده‌اند.

به گفته تجار هندی، حدود ۲۰ شرکت ايرانی در ماه گذشته ميلادی از پرداخت بدهی‌های خود به آنها بازمانده‌اند، و به همين دليل صنف صادرکنندگان برنج هند «خواستار مداخله دولت هند در اين امر» شده است. ايران ۷۰ درصد برنج مصرفی خود را از هند وارد می کند.

طبق گزارش ها، هند از ژانويه سال گذشته، صادرات چای به ايران را به خاطر برخورد با مشکلات پرداخت ۲۵ درصد کاهش داده و به ۱۰ هزار تن رسانده بود، با اين همه، اين رقم معادل ۱۰ درصد از کل چای مصرفی ايران است.

هند، دومين وارد کننده عمده نفت ايران، سالانه معادل ۱۱ ميليارد و ۵۰۰ ميليون دلار نفت از ايران وارد می کند و صادرات هند به ايران نيز بالغ بر دو و نيم ميليارد دلار در سال است.

هند از ژانويه سال گذشته به خاطر تحريم های بين المللی و ممنوع کردن معامله با ايران در چارچوب «اتحاديه پاياپای آسيايی» توسط بانک مرکزی اين کشور، در پرداخت بدهی پول ايران دچار مشکل شده است.

در ماه اوت سال گذشته، هند از طريق «هالک بانک» ترکيه بدهی پنج ميلياردی خود با ايران را تسويه کرد، اما تحت تاثير مشکلات معاملات بانکی، صادرات نفت ايران به اين کشور از ۴۰۰ هزار بشکه در روز به ۳۲۰ هزار بشکه رسيده است.

همچنين، هم اکنون هند هشت ميليارد دلار از بابت خريد نفت ايران و عدم پرداخت پول آن، بدهکار است و قرار است ۴۵ درصد از اين رقم با واحد پول هند، روپيه، پرداخت شود.

آشفته بازار چای ايران

طبق گزارش سال ۲۰۱۱ فائو، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، ايران پنجمين وارد کننده بزرگ چای در دنياست. اين کشور بعد از روسيه، امارات، بريتانيا و امريکا با واردات سالانه ۷۵ هزار تن چای معادل ۲۸۰ ميليون دلار در جايگاه پنجم قرار دارد.

واردات چای ايران در سال ۱۹۹۰ از نظر حجمی برابر ۴۲ هزار تن بود که تاکنون تقريبا دو برابر افزايش داشته است. ايران جزو ۱۳ کشوری است که امکان کاشت چای در آن وجود دارد ولی سهمی کمتر از يک درصد در توليد چای جهان دارد.

صادق خليليان وزير جهاد کشاورزی ۱۸ دی ماه اعلام کرد که مصرف چای در کشور حداقل ۱۰۰ هزار تن تخمين زده شده است. بر اساس گزارش پايگاه اطلاع رسانی دولت، وی در ادامه گفت که ميزان توليد سالانه چای کشورمان ۳۵ تا ۴۰ هزار تن است.

اما نعمت ياورزاده، مدير اجرايی سنديکای چای شمال، آذرماه سال جاری در گفت و گو با خبرگزاری ايسنا اعلام کرد که سالانه ۱۰۰ هزار تن چای مورد نياز و مصرف جامعه ايرانی است که حدود ۶۰ هزار تن آن غيرقانونی، ۳۵ هزار تن قانونی و ۵ هزار تن از چای توليد داخل تامين می‌شود.

کشورهای عمده صادر کننده چای به ايران عبارتند از: سری لانکا، امارات متحده عربی، هند، کنيا، آلمان، زيمبابوه و ويتنام.

طبق گزارش فائو، ۳۰٫۴ درصد کل چای توليد شده در جهان در کشور چين توليد می شود و پس از آن به ترتيب: هندوستان ۲۴٫۴ درصد، کنيا ۹٫۵ درصد، سريلانکا ۷٫۹ درصد، ترکيه ۵٫۳ درصد، ويتنام ۴٫۲ درصد، اندونزی ۳٫۹ درصد از توليد چای در کل جهان را عرضه می کنند.

۱۹۱ هزار و ۵۰۰ تن چای ايرانی که به کود تبديل شد

نظام‌ الدين برزگری، ریيس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران مرداد ماه سال جاری در مصاحبه ای با خبرگزاری ايسنا اعلام کرد که از سال ۱۳۷۲ چای‌‎هايی در ايران توليد شد که هنوز به فروش نرسيده و به هيچ وجه قابليت استفاده ندارد.

قرار است ۱۹۱هزار و ۵۰۰ تن چای خريد قديم موجود در انبارها به کمپوست و ساير محصولات صنعتی تبديل شود. سايت سازمان چای ايران يک روز قبل، اعلام کرد طی مراسمی چهار هزار و ۷۰۰ تن چای سنواتی به کود کمپوست تبديل شد.

همچنين خبرگزاری ايسنا بر پايه داده های موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتی ايران گزارش داده بود که در مواردی چای‌هايی را که ۳۰ سال در انبارها مانده با چای‌های خارجی ترکيب کرده و به مردم فروخته می شود.

اين گزارش از قول مقام‌های دولتی در ادامه گفته بود که بيش از ۹۰ درصد چای دولتی مصرفی در ادارات و نهادهای دولتی ايران تقلبی هستند.
XS
SM
MD
LG