لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۷

گسترش جنجال بر سر «توهین به پیامبر اسلام»


محمود فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد، به دلیل اهانت به پیغمبر در وزارتخانه متبوع خود، مورد انتقاد قرار گرفته است.
محمود فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش دولت احمدی نژاد، به دلیل اهانت به پیغمبر در وزارتخانه متبوع خود، مورد انتقاد قرار گرفته است.

به رغم عذرخواهی وزیر آموزش و پرورش ایران از طرح سوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان که «توهین به پیامبر اسلام» عنوان شده است،با واکنش مراجع تقلید، جنجال بر سر این موضوع ابعاد گسترده تری یافته است.


در تازه ترین واکنش ها، چند تن از مراجع تقلید در قم خواستار برخورد و مجازات عاملان طرح سوالات آنچه که آنها « موهن، سخیف و در اهانت به پیامبر اسلام» توصیف کردند، شدند.


آیت الله یوسف صانعی از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان ایران اعلام کرد که « بی احترامی به پیامبر عظیم الشان در چنین شرایطی جرمی بزرگ و گناهی نابخشودنی است.»


آقای صانعی با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد، دولتمردان جمهوری اسلامی را متهم کرد که تاکنون هیچگونه عکس العمل بازدارنده ای در قبال این توهین از خود بروز نداده اند.


این مرجع تقلید در بیانیه خود که خبرگزاری ایسنا آن را منتشر کرده ، گفته است که « ضعیف کشی و مجازات مباشر، آن هم با عدم مجازات و تنبیه سبب مقتدر که اقوی از مباشر است، نه تنها راه مقابله با اینگونه هتاکی ها نیست، که سبب جری تر شدن افرادی که سعی در گسترش تحجر و تهی کردن مباحث بلند و ارزشمند اسلام از عمق و دقت، و سوق دادن جامعه به سوی خرافات هستند، می شود.»


آقای صانعی با انتقاد از عملکرد دولت محمود احمدی نژاد، دولتمردان جمهوری اسلامی را متهم کرد که تاکنون هیچگونه عکس العمل بازدارنده ای در قبال این توهین از خود بروز نداده اند.

هفته گذشته پاره ای از رسانه های ایران با انتشار برخی از سوالات آزمون ضمن خدمت فرهنگیان از اعتراض های گسترده نمایندگان مجلس و گروه های مختلف نسبت به آن خبر دادند.


آیت الله محمد فاضل لنکرانی از مراجع تقلید نزدیک به محافظه کاران نیز گفته است: «همه مردم عکس العمل نشان دهند، چرا که این اهانت خیلی عظیمی است.»


فرزند این مرجع تقلید در گفت وگویی که روزنامه اعتماد ملی وابسته به حزب اعتماد ملی منتشر کرده است گفته که « عذرخواهی وزیر در این مورد کفایت نمی کند و این امر از مصادیق واضح اهانت به پیامبر خدا بوده که طبق مقررات باید با آن برخورد شود.»


پیشتر، آیت الله نوری همدانی، از دیگر مراجع تقلید نزدیک به جناح راست نیز نسبت به طرح این سوالات اعتراض کرده بود.


اصلاح طلبان از سکوت رسانه ها و احزاب محافظه کار درقبال عملکرد وزیر آموزش و پرورش و واکنش نشان ندادن به طرح چنین سوالاتی انتقاد کرده و رفتار این گروه ها، را «جناحی» دانسته اند.


اصلاح طلبان با یادآوری جنجال گسترده محافظه کاران، حوزه های علمیه و صدا وسیمای جمهوری اسلامی بر سر یک مقاله در نشریه دانشجویی«موج» در دوران ریاست جمهوری خاتمی، گفته اند که سکوت تشکل های حامی دولت در مقطع فعلی، «سوال برانگیز» است.


در جنجال نشریه موج، نویسندگان آن متهم به « توهین و جسارت» به امام دوازدهم شیعیان شدند.


محمود فرشیدی، وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی که هدف شدید انتقادات قرار دارد از سوی برخی نمایندگان تحت فشار است تا از سمت خود استعفا دهد.


براساس گزارش خبرگزاری های ایران، تعدادی از نمایندگان مجلس در حال جمع آوری امضا برای در دستور کار قرار دادن استیضاح وی هستند. اما آقای فرشیدی تنها به عذرخواهی از«پیشگاه پیامبر اعظم و امت حزب الله» اکتفا کرده و گفته است:«مسوول مستقیم این آزمون از کار برکنار شده و پرونده وی برای بررسی به مقامات ذیصلاح قضایی و امنیتی، ارجاع شده است.»


XS
SM
MD
LG