لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

حزب «اتحاد ملت ایران» از وزارت کشور مجوز فعالیت گرفت


خبرگزاری‌های ایران روز دوشنبه ۳۱ فروردین خبر دادند که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در وزارت کشور مجوز تاسیس حزب «اتحاد ملت ایران» را صادر کرده است. از این حزب به عنوان تشکیلات جدید وابسته به اصلاح طلبان نام برده می‌شود.

حسینعلی امیری، قائم‌مقام وزیر کشور و سخنگوی وزارت کشور، به خبرگزاری فارس گفته است که «با توجه به تکمیل بودن پرونده و وصول استعلامات مربوطه با ایجاد حزب اتحاد ملت موافقت شد».

وی توضیح بیشتری درباره هیات موسس و اینکه حزب جدید به چه جریان سیاسی وابسته است، نداد. ولی غلامرضا انصاری که خبرگزاری ایلنا از او به عنوان یکی از اعضای موسس این حزب نام برده است، اعلام کرده که به زودی در یک کنفرانس خبری به بیان مانیفست و جزئیات بیشتری از این حزب خواهیم پرداخت.

وی افزوده است: «این حزب تعریف جدیدی از فعالیت سیاسی در ایران ارائه خواهد داد و با مطالعه الگوی احزاب موفق شکل جدیدی از سیاست ورزی را اجرا خواهد کرد».

آقای انصاری نیز اطلاعاتی درباره هیات موسس حزب ارائه نکرده و تنها به این بسنده کرده است که اعضای «حزب اتحاد ملت ایران» را «جمعی از مدیران ارشد نظام» تشکیل می‌دهند که به گفته وی، «سابقه انقلابی» داشته و خود را «ملزم به اجرای تمامی اصول قانون اساسی» می‌دانند.

اخبار مربوط به این حزب که زمزمه‌های تشکیل آن از سال گذشته شنیده می‌شد واکنش رسانه‌های اصولگرا را برانگیخت تا جایی که آن‌ها تاکید کردند حزب اتحاد ملت ایران، متشکل از اعضای حزب منحل شده مشارکت ایران اسلامی است.

این رسانه‌ها با انتشار اسامی برخی از افراد و سوابق آن‌ها به عنوان عضو حزب مشارکت، خواستار مخالفت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تشکیل آن شدند. واکنش اصولگرایان باعث شد که سخنگوی وزارت کشور در ۲۱ فروردین امسال اعلام کند که برخی از اعضای کمیسیون نسبت به استعلام‌ها «ملاحظاتی» داشته‌اند که «قرار شد استعلامات را تکمیل کنند».

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، نیز در واکنش به گزارش رسانه‌های اصولگرا گفته بود: «وزارت کشور در خصوص کسانی که تقاضای تاسیس حزب دارند بر اساس فرآیند عمل کرده و ابتدا از وزارت اطلاعات و نهادهای مربوطه استعلام صورت گرفته و اگر استعلام‌ها و شرایط افراد منطبق با مقررات نباشد مجوزی صادر نمی‌شود».

علاوه بر وزارت اطلاعات، دستگاه قضایی نیز از مراجع اصلی استعلام در روند تشکیل احزاب در جمهوری اسلامی ایران است.

سایت خانه ملت، خبرگزاری مجلس شورای اسلامی، بهمن ماه پارسال افرادی چون محمد آقایی (مسوول کمیته تشکیلات و عضو موسس حزب مشارکت)، حسین خلیلی اردکانی (رییس شورای منطقه کرج حزب مشارکت)، محمد خلخالی، حیدر زندیه، مژگان اثباتی، علی‌محمد مظفری (عضو هیات موسس حزب مشارکت)، رویا بلوری (عضو شاخه زنان حزب مشارکت)، داوود کریمی دستجردی، سید حسن موسوی‌نژاد (رییس کمیته اطلاع رسانی حزب مشارکت) وغلامرضا انصاری عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران را به عنوان اعضای هیات موسس حزب اتحاد ملت ایران معرفی کرد.

این خبرگزاری از قول اصولگرایان نوشت که موسسان یاد شده، «افراد سیاسی سفید و بدون سابقه محکومیت قضایی» هستند.

«جبهه مشارکت ایران اسلامی» که پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۷۶ تاسیس شد در سال ۱۳۸۹ و پس از سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری، همراه با «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» به اتهام «اقدامات خلاف قانون اساسی، قوانین موضوعه و خلاف اساسنامه و مرامنامه» از سوی دستگاه قضایی جمهوری اسلامی منحل شد.

با روی کار آمدن دولت حسن روحانی در تابستان سال ۹۲ زمزمه‌هایی مبنی بر فعالیت دوباره اصلاح طلبان آغاز شد که در نخستین گام، حزب «ندای ایرانیان» توانست در مرداد پارسال از کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مجوز فعالیت بگیرد.

به نظر می‌رسد که هدف اصلی اصلاح طلبان از تشکیل احزاب جدید، انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد که قرار است اسفند امسال برگزار شود.

XS
SM
MD
LG