لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۴

احتمال صدور حکم بازداشت رهبر لیبی از سوی دادگاه جنایی بین المللی


دادستان دادگاه جنایی بین المللی هفته گذشته گفته بود که رژیم قذافی دست به کشتار و تعقیب شهروندان خود زده است و او به دنبال صدور حکم بازداشت برای سه نفر است که مسئولیت اصلی جنایت علیه بشریت را بر عهده دارند.
دادستان دادگاه جنایی بین المللی هفته گذشته گفته بود که رژیم قذافی دست به کشتار و تعقیب شهروندان خود زده است و او به دنبال صدور حکم بازداشت برای سه نفر است که مسئولیت اصلی جنایت علیه بشریت را بر عهده دارند.
فرانکو فرانتینی، وزیر امور خارجه ایتالیا، روز پنجشنبه گفت که احتمالا دادگاه جنایی بین المللی حکم بازداشت رهبر لیبی و خانواده اش را اواخر ماه میلادی جاری صادر می کند و همزمان رهبران مخالف معمر قذافی برای مذاکره با مقام های آمریکایی به کاخ سفید دعوت شدند.

خبرگزاری رسمی ایتالیا، آنسا، به نقل از فرانکو فرانتینی گزارش داد که «در پایان این ماه، احتمالا دادستان دادگاه جنایی بین المللی حکم بازداشت معمر قذافی و افراد برجسته رژیم وی و شاید اعضای خانواده اش را صادر کند.»

وزیر امور خارجه ایتالیا همزمان از احتمال پایان ماموریت کشورش در لیبی خبر داده است. ایتالیا همراه با برخی از کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از اواخر ماه مارس به ائتلاف حملات هوایی علیه اهداف دولتی لیبی پیوسته است.

دادگاه جنایی بین المللی گفته است که لوئیز مورنو اوکامپو، دادستان، از قضات این دادگاه خواسته است تا احکام بازداشت مقام های لیبی را صادر کند ولی هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده است.

وزیر امور خارجه ایتالیا می گوید که معمر قذافی فقط تا پایان این ماه فرصت دارد تا از قدرت کناره گیری کند و به طور مثال به خارج از کشور برود، در غیر این صورت صدور حکم بازداشت او وضعیت را تغییر خواهد داد.

آقای فرانتینی گفت: «واضح است که پس از صدور حکم بازداشت، جامعه بین المللی از لحاظ قانونی موظف خواهد شد ... تا قذافی را تحت تعقیب قرار دهد، شبیه آنچه که ما پیش از این در قبال میلوسوویچ (رهبر سابق یوگوسلاوی) و ملادیچ (فرمانده شبه نظامیان صرب در بوسنی) انجام داده ایم.»

دادستان دادگاه جنایی بین المللی هفته گذشته گفته بود که رژیم قذافی دست به کشتار و تعقیب شهروندان خود زده است و او به دنبال صدور حکم بازداشت برای سه نفر است که مسئولیت اصلی جنایت علیه بشریت را بر عهده دارند. وی به اسامی این افراد اشاره ای نکرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، دیپلمات های غربی احتمال داده اند که معمر قذافی در صدر فهرست افراد تحت تعقیب دادگاه جنایی بین المللی باشد.

کشورهای شمال آفریقا از ژانویه گذشته صحنه اعتراض های مردمی علیه رهبران این کشورها بوده است و لیبی نیز از اواسط ماه فوریه شاهد درگیری های شدید میان مخالفان و نیروهای وفادار به معمر قذافی است.

نیروهای ناتو از اواخر ماه مارس برای جلوگیری از کشتار غیر نظامیان از سوی ارتش لیبی حملات هوایی مستمری علیه مواضع دولتی انجام می دهند و روز پنجشنبه نیز محل اقامت معمر قذافی را مورد حمله قرار داد که در جریان آن سه نفر کشته شدند.

همزمان نیروهای مخالف معمر قذافی اعلام کردند که کنترل فرودگاه مصراته را در دست گرفته اند. کنترل این فرودگاه زمینه را برای ارسال کمک های بین المللی به این شهر جنگزده فراهم خواهد کرد.

در همین حال، دولت باراک اوباما برای ارتباط با نیروهای مخالف معمر قذافی از رهبران آنها دعوت کرده است تا به منظور مذاکره با مقام های آمریکایی به واشینگتن سفر کنند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، کاخ سفید اعلام کرده که قرار است محمود جبرئیل، نماینده شورای ملی انتقالی لیبی، با مقام های ارشد آمریکایی از جمله تام دانیلون، مشاور امنیت ملی و همچنین برخی از اعضای کنگره دیدار و گفت و گو کند.

این گزارش می افزاید که برنامه ای برای دیدار نماینده شورشیان لیبی و هیئت همراه با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، تدارک دیده نشده است.

فرانسه و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که شورای ملی انتقالی را به عنوان نماینده مشروع لیبی به رسمیت شناخته اند. ولی جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید، گفته است آمریکا به مشورت ها و کمک های خود به مخالفان ادامه می دهد ولی به رسمیت شناختن شورای یاد شده هنوز زود است.
XS
SM
MD
LG