لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۳۱

بازداشت ده‌ها نفر در ۸۰ فرودگاه جهان به اتهام خرید بلیط با کارت‌های اعتباری سرقتی


در یک عملیات کم نظیر و گسترده طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه هفته گذشته در ۸۰ فرودگاه جهان ده‌ها نفر از کسانی که با استفاده از کارت‌های اعتباری به سرقت رفته بلیط هواپیما خریده بودند، دستگیر شدند.

یوروپول (سازمان مرکزی پلیس اروپا)، اینترپل (پلیس بین‌الملل)، آمری پول (سازمان مرکزی پلیس آمریکای لاتین)، نمایندگان شرکت‌های ویزا و مسترکارت و نمایندگان شرکت‌های هواپیمایی در یک اقدام مشترک و هماهنگ شده توانستند یکی از موفق‌ترین عملیات‌ها علیه باندهای مرتبط با جرایم اینترنتی را اجرا کنند.

در این عملیات که همزمان در ۴۵ کشور جهان و با کمک پلیس و نیروهای امنیتی محلی اجرا شد ۱۱۸ مسافر هنگام سوار و یا پیاده شدن از هواپیما یا در فرودگاه شناسایی و دستگیر شدند.

برنامه ریزی و هماهنگی یوروپول با شرکت‌های هواپیمایی، نمایندگان کمپانی‌های صادر کننده کارت‌های اعتباری و نهادهای امنیتی بین‌المللی و محلی چهار ماه طول کشید.

مقر یوروپول در لاهه هلند مرکز فرماندهی این عملیات بود و به گزارش خبرگزاری فرانسه که خبرنگارش توانسته بود همزمان با دستگیری‌ها در این مرکز حضور یابد اطلاعات مربوط به مسافران بازداشت شده لحظه به لحظه در مانیتورهای بزرگ این مرکز ثبت می‌شد.

به گزارش خبرگزارهای بین‌المللی عده‌ای از دستگیر شدگان سابقه ارتکاب جرائم رایانه‌ای و یا سایر جرایم را داشتند.

گفته می‌شود ضرر و زیان جرایم اینترنتی برای شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی سالانه حدود یک میلیارد دلار است.

در این نوع از جرایم اینترنتی معمولا باندهای بین‌المللی و یا هکر‌ها پس از به دست آوردن شماره و کد رمز کارت‌های اعتباری دزدیده شده، بلیط‌های پرواز را به قیمتی ارزان‌تر از بهای اصلی به مشتریان خود می‌فروشند.

در عملیات روزهای چهارشنبه و پنجشنبه، پنجم و ششم آذر، ۴۰ نفر تنها در فرودگاه‌های بریتانیا دستگیر شدند. یکی از دستگیر شدگان در فردوگاه هیثروی لندن مسافر آمریکن ایرلاین بود که با خرید بلیط تقلبی حدود ۱۱ هزار یورو به این شرکت هواپیمایی ضرر زده است.

نمایندگان ۶۰ شرکت هواپیمایی در این عملیات شرکت داشته و با نیروهای پلیس همکاری کردند.

به گفته مقامات سازمان مرکزی پلیس اروپا، یوروپول، همکاری پلیس و شرکت‌های هواپیمایی توانست به کشف دستکم ۲۸۰ فقره نقل و انتقال پول و خرید بلیط تقلبی منجر شود.

این عملیات سومین اقدام هماهنگ شده و سازمان یافته بین‌المللی در نوع خود در جهان بود.

XS
SM
MD
LG