لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۲

«جمهوری اسلامی نباید پول مردم ایران را در اختیار قاتلی چون اسد قرار دهد»


تظاهرات مخالفان علیه رژیم بشار اسد در سوریه.
تظاهرات مخالفان علیه رژیم بشار اسد در سوریه.
سوريه حدود يک سال است که گرفتار ناآرامی و اعتراض مخالفين به حکومت بشار اسد است. اعتراض های پراکنده روزهای اول اکنون به جنبشی فراگير در سوريه تبديل شده و بخشی از افسران و سربازان ارتش سوريه هم به صف مردم پيوسته اند.

به گزارش سازمان ملل طی يک سال گذشته بيش از پنج هزار غير نظامی به دست نيروهای بشار اسد کشته شده اند. سازمان های مدافع حقوق بشری در سوريه و ديگر کشورهای عربی شمار قربانيان را بسيار بيشتر اعلام کرده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:07:00 0:00
لینک مستقیم


همزمان تلاش های بين المللی برای پايان دادن به خونريزی در سوريه تا کنون بی نتيجه مانده است. گروه ناظران اتحاديه عرب که در چند هفته گذشته به سوريه رفتند در ميانجی گری خود ناموفق ماند و اکنون شماری از کشورها از تمديد ماموريت ناظران خود در سوريه به دليل بی نتيجه بودن آن سرباز زده اند.

نظام جمهوری اسلامی ایران تنها حکومت منطقه است که بی چون و چرا پشت سر رژيم بشار اسد ايستاده و همزبان با تبليغات دولت سوريه، معترضان به حکومت سوريه را «تروريست» می خواند.

رادیو فردا در ارتباط با اوضاع سوریه و اعتراض های مخالفان با «ملهم ال درووبی» مسوول روابط خارجی شورای ملی سوریه و از اعضای رهبری اخوان المسلمين اين کشور گفت و گو کرده است.

رادیو فردا: آخرین اخبار از وضعیت جنبش اعتراضی در سوريه چیست؟

ملهم ال درووبی:
اوضاع در سوريه همچنان نا آرام است مردم همچنان به خيابان آمده و خواهان آزادی هستند. انقلاب سوريه در حال رشد است و هرروز معترضين بيشتری به خيابان می آيند و روز به روز بيشتر از حمايت کشورهای عرب، کشورهای مسلمان و جوامع بين المللی بر خوردار می شوند. ناظران اتحاديه عرب از کشورهای گوناگون اعلام کرده اند که به سوريه نخواهند رفت چون تغييری درسياست های بشار اسد قابل ديدن نيست.
ما هم در سخنرانی ها و مصاحبه ها و هم در نشريات رسمی خود بارها تاکيد کرده ايم که ما در پی استقرار حکومتی شبيه حکومت جمهوری اسلامی در ايران نيستيم. ما بخشی از جامعه سوريه و عضو شورای ملی سوريه هستيم. شورایی که همه گروه های سياسی، اجتماعی و مذهبی سوريه را در بر می گيرد.

ملهم ال درووبی، مسوول روابط عمومی شورای مخالفان سوریه

گزارش های زیادی درباره فرار سربازان و افسران ارتش سوريه منتشر می شود و اینکه در کنار مردم عليه ارتش می جنگند. در حال حاضر چه تعداد از نیروهای ارتش به مخالفان پیوسته اند؟

شماری از افسران و سربازان در ارتش سوريه هستند که از سرکوب هموطنان شان خودداری می کنند و در کنار مردم قرار گرفته اند. آنها به طور زيرزمينی فعاليت می کنند و با نام «ارتش آزادیبخش سوريه» با نيروهای بشار اسد هم درگيری های مسلحانه داشته اند. شمار آن ها هر روز در حال افزايش است. در مقابل، ارتش بشار اسد سرگرم سرکوبی معترضين است.

بشار اسد ارتش را به سرکوبی معترضين و کشتار مردم وادار کرده و ارتش را در شهرهایی مانند حمص، درعا و ديگر نقاط مستقر کرده است. اما تمام اين تلاش ها نتوانسته به اعتراض های مردم پايان بدهد

در خبرها آمده بود که دولت ايران با اخوان المسلمين در سوريه تماس گرفته و به آنان پيشنهاد شرکت در قدرت سياسی و همکاری با بشار اسد رو داده. آيا اين خبر رو تاييد می کنيد؟

اين ارتباط مستقيم نبوده است. ايرانی ها با يک واسطه برای ما پيام دادند و از رهبران اخوان المسلمين دعوت کردند تا به تهران بروند. ما اين دعوت را رد کرديم و به آن ها پيام داديم که ما در حال حاضر به هيچ وجه تمايلی برای ديدار با دولت ايران نداريم چون هيچ نفعی به ما نمی رساند.

ما به دولت ايران پيام داديم که اول بايد ارسال، سلاح، پول و متخصص به سوريه را متوقف کند، از پشتيبانی از حکومت اسد دست بردارد. ما به آنها پيام داديم کاری که ايرانی ها بايد بکنند اين است که اگر نمی خواهند از مردم سوريه حمايت کنند دستکم بايد از پشتيبانی از بشار اسد دست بردارند و بی طرف باشند.

در خبرها اينجا و آنجا گفته می شود که نيروهای نظامی و امنيتی جمهوری اسلامی همراه با نيروهای نظامی امنيتی سوريه در سرکوب مردم شرکت دارند. این اخبار تا چه اندازه صحت دارد؟

من شخصا نمی توانم اين را تاييد کنم که ايرانی ها سرباز به سوريه فرستاده اند. من شخصا سرباز ايرانی نديده ام. اما دولت ايران مشاوران نظامی برای آموزش نيروهای سوری به سوريه فرستاده است.

همانطور که گفتم ايران اسلحه، پول و مشاوران نظامی در اختيار حکومتی مانند بشار اسد می گذارد. اين کار هم خلاف اصول بين المللی و هم عليه مردم سوريه است. دولت ايران بايد اين پول ها را برای غذا، آموزش و بهداشت خود مردم ايران هزينه کند نه اينکه در اختيار قاتلی مانند بشار اسد قرار دهد.
ايران اسلحه، پول و مشاوران نظامی در اختيار حکومتی مانند بشار اسد می گذارد. اين کار هم خلاف اصول بين المللی و هم عليه مردم سوريه است. دولت ايران بايد اين پول ها را برای غذا، آموزش و بهداشت خود مردم ايران هزينه کند نه اينکه در اختيار قاتلی مانند بشار اسد قرار دهد.

در رسانه های حکومتی در جمهوری اسلامی اين طور عنوان می شود که اخوان المسلمين در پی انقلاب اسلامی و استقرار حکومتی شبيه جمهوری اسلامی در ايران هست. حکومت پس از اسد در سوريه به نظر شما چگونه خواهد بود.

ما هم در سخنرانی ها و مصاحبه ها و هم در نشريات رسمی خود بارها تاکيد کرده ايم که ما در پی استقرار حکومتی شبيه حکومت جمهوری اسلامی در ايران نيستيم. ما بخشی از جامعه سوريه و عضو شورای ملی سوريه هستيم. شورایی که همه گروه های سياسی، اجتماعی و مذهبی سوريه را در بر می گيرد.

ما بخشی از جامعه سوريه هستيم و خواستار استقرار يک جامعه مدنی، آزاد و دمکراتيک در سوريه هستيم. جامعه ای که در آن همه از حقوق و تعهد مساوی بايد برخوردارباشند.

شما چه چشم اندازی برای آينده نزديک در سوريه می بينيد؟

انقلاب سوريه هم در درون سوريه در حال رشد است و هم از پشتيبانی هر چه بيشتر روزانه در سطح جهانی چه از سوی کشورهای عرب و چه کشورهای مسلمان برخوردار است. فشار بر بشار اسد برای استعفا و ترک سوريه و باز کردن راه برای حکومتی مردمی هر روز بيشتر می شود و من خوشحالم که اين فرصت را داشتم که با ايرانيان صحبت کنم.
XS
SM
MD
LG