لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۶

تحقیقات سازمان ملل درباره اتهامات جنسی صلحبانان


هر ساله نزديک به ۲۰۰ هزار نفر از ۱۰۰ کشور جهان در ماموريت های چرخشی صلحبانی حضور دارند.
هر ساله نزديک به ۲۰۰ هزار نفر از ۱۰۰ کشور جهان در ماموريت های چرخشی صلحبانی حضور دارند.

سازمان ملل متحد تحقيقات درباره بيش از ۳۰۰ عضو ماموريت های صلحبانی را در سه سال گذشته آغاز کرده است که متهم به استثمار جنسی بوده و نيمی از آنها اخراج يا به کشورشان بازگردانده شده اند .


اين اقدام پس از آن صورت می گيرد که روزنامه انگليسی « ديلی تلگراف» در گزارشی اعلام کرد که کارکنان سازمان ملل در جنوب سودان در سوء استفاده جنسی از بيش از ۲۰ کودک نقش داشته اند .


جين هال لوته، مشاور دبيرکل سازمان ملل متحد در امور صلحبانی، روز جمعه گفت که اين سازمان طی دو سال گذشته بيش از هر زمان ديگری برای مبارزه با سواستفاده جنسی در ۱۶ ماموريت آن برای برنامه های استقرار صلح اقدام کرده است « اما از وضعيت موجود راضی نيستيم .»


خانم هال گفت: در حالی که نزديک به ۲۰۰ هزار نفر از ۱۰۰ کشور جهان هرساله در ماموريت های چرخشی صلحبانی حضور دارند ، برخی از آنها « رفتار نامناسبی نشان می دهند. تفاوتی که الان وجود دارد... عزم ما برای برخورد با اين مشکل و بهبود مداوم توانايی سازمان ملل برای حل آن است.»


لوته گفت: بين سال های ۲۰۰۴ تا اواخر نوامبر ۲۰۰۶ ، سازمان ملل به ادعاهای مربوط به استثمار و سوء استفاده جنسی ۳۱۹ نفر از کارکنان، « در همه ماموريت ها» رسيدگی کرده است که از تيمور شرقی، خاورميانه و آفريقا تا کوزوو و هائيتی را در بر می گيرد .


به گفته اين مقام سازمان ملل متحد، در نتيجه اين تحقيقات ۱۸ غير نظامی اخراج و ۱۷ پليس بين المللی و ۱۴۴ تن از کارکنان نظامی به کشورهای خود بازگردانده شدند .


به گزارش امور صلحبانی سازمان ملل، طی ده ماهه سال ۲۰۰۶ ، حدود ۶۳ درصد سوء رفتارهای گزارش شده کارکنان صلحبانی مربوط به اتهامات و خلافکاری های جنسی بوده که يک سوم آن را فحشاء تشکيل می دهد .


XS
SM
MD
LG