لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۴

معاون وزیر نفت ایران: اوپک برای نفت ما جا باز کند


معاون امور بین‌الملل وزارت نفت ایران می‌گوید «امیدوار هستیم که افزایش صادرات خود را در قالب سقف اوپک بقبولانیم و بنابراین برخی کشورها باید از تولید و صادرات خود بکاهند تا جا برای افزایش صادرات نفت ایران باز شود».

امیرحسین زمانی‌نیا روز دوشنبه چهارم آبان درباره برنامه ایران برای افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای نفت خام در دوره پساتحریم و همکاری اعضای اوپک برای ورود نفت ایران به بازار، گفت که «از نظر سیاسی، شرایط را برای افزایش صادرات نفت ایران آماده می‌کنیم».

به گزارش ایرنا، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت با بیان اینکه برای افزایش صادرات نفت ایران مسائل سیاسی نیز مطرح است، افزود: «با عربستان آن‌گونه که باید مذاکره نشده، اما با سایر کشورها مانند ونزوئلا، الجزایر مذاکره کرده‌ایم».

الجزایر و ونزوئلا همراه با لیبی، سه کشور از مجموع ۱۲ عضو اوپک هستند که به همراه ایران، از سال گذشته خواهان کاهش سقف تولید نفت اوپک هستند.

بر اساس گزارش اوپک، عمده افزایش تولید نفت ۱۲ عضو این سازمان از سال ۲۰۱۳ تا ماه گذشته، مربوط به سه کشور عربستان، عراق و امارات بوده است.

طی این مدت عربستان تولید نفت خود را حدود ۶۴۰ هزار بشکه در روز، عراق بیش از ۱.۱ میلیون بشکه و امارات ۱۶۱ هزار بشکه در روز افزایش داده‌اند.

البته خود ایران نیز بنا به ارزیابی اوپک، طی همین دوره زمانی تولید نفت خود را روزانه تا ۱۸۰ هزار بشکه افزایش داده است، اما هنوز هم ۸۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از میزانی است که قبل از تحریم‌ها تولید می‌کرد.

تولید نفت ۱۲ عضو اوپک در ماه سپتامبر، به ۳۱ میلیون و ۵۷۱ هزار بشکه در روز رسیده است که نسبت به ماه قبل از آن روزانه ۱۱۰ هزار بشکه افزایش نشان می‌دهد.

این در حالی است که کشورهای عضو این سازمان بر سر سقف تولید ۳۰ میلیون بشکه‌ای نفت اوپک توافق کرده بودند و گزارش اوپک می‌گوید که نیاز به نفت این سازمان در سال جاری تنها ۲۹ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه در روز است. به عبارتی، هم اکنون ۱۲ عضو اوپک روزانه حدود دو میلیون بشکه نفت مازاد بر مصرف تولید می‌کنند.

زمانی‌نیا می‌گوید تاکنون مذاکرات فراوانی با اعضای اوپک انجام شده است: «البته کشورهایی که صدمه زیادی از کاهش قیمت نفت متحمل شده‌اند نیز با عربستان مذاکراتی را انجام داده‌اند».

معاون امور بین‌الملل وزیر نفت درباره آمادگی اوپک برای کاهش ظرفیت تولید در اجلاس آتی اوپک، گفت: از الان نمی‌توان پیش بینی کرد که اوپک تولید خود را کاهش دهد، اما می‌توان گفت که بسیاری از اعضای اوپک به دنبال تحقق این موضوع هستند.

ایرنا می‌نویسد برای صادرات نفت ایران در حال حاضر سقف یک میلیون بشکه در روز در نظر گرفته شده که به کشور‌های چین، هند، ترکیه، ژاپن و کره جنوبی صادر می‌شود.

مقامات وزارت نفت اعلام کرده‌اند که بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها میزان فروش نفت ایران روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت و طی یک سال میزان افزایش صادرات به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

البته ارزیابی آژانس بین‌المللی انرژی بر این است که ایران بعد از تحریم‌ها و در نیمه دوم سال آینده میلادی روزانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار بشکه بر تولید نفت خود خواهد افزود.

انتظار می‌رود که تحریم‌های ایران در نیمه اول ۲۰۱۶ لغو شود. ایران قبلا روزانه تا ۴۸۰ هزار بشکه صادرات نفت به اروپا داشت.

ایرنا می‌نویسد که برخی از شرکت‌های اروپایی آمادگی خود را برای دریافت نفت ایران اعلام کرده‌اند، همچنین کشورهای آسیایی و آفریقایی نظیر اندونزی، سریلانکا و آفریقای جنوبی نیز برای خرید نفت از ایران در دوران پساتحریم اعلام آمادگی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG