لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۵۶

حادثه تيراندازی در مرز ايران و جمهوری آذربايجان يک کشته بر جای گذاشت


یکی از ایستگاه‌های مرزی ایران و جمهوری آذربایجان
یکی از ایستگاه‌های مرزی ایران و جمهوری آذربایجان
در جريان تيراندازی ميان مرزبانان جمهوری آذربايجان و افرادی که قصد ورود از ايران به خاک آذربايجان را داشتند، يک مرزبان آذربايجانی کشته و دو نفر ديگر زخمی شدند.

بخش مطبوعاتی مرزبانی جمهوری آذربايجان روز دوشنبه،۱۱ آذرماه، در اعلاميه‌ای که خبرگزاری ترند اين کشور منتشر کرده می‌گويد که اين حادثه روز يکشنبه ۱۰ آذرماه (ساعت هفت عصر به وقت تهران) در منطقه مرزی لنکران رخ داده است.

بنا بر اين گزارش، درگيری زمانی رخ داده است که قاچاقچيان قصد داشتند به طور غير قانونی با عبور از مرز وارد آذربايجان شوند.

همزمان با اطلاعيه مرزبانی آذربايجان، خبرگزاری فرانسه نيز با انتشار گزارشی در اين زمينه نوشته است که حادثه اخير به دنبال تيراندازی ۱۵ آبان ماه از مرز ايران به آذربايجان اتفاق افتاده است. در آن زمان، جمهوری آذربايجان منطقه مرزی پلدشت را به خاطر تيراندازی يک فرد ناشناس از آن‌سوی مرز به طرف جمهوری آذربايجان مسدود کرد.

دو روز بعد از اين حادثه سفارت ايران در باکو طی بيانيه‌ای اعلام کرد که «ايران در پاسخ به اقدام غيرمتعارف مرزبانی جمهوری آذربايجان در بستن مرز پلدشت و بی‌نتيجه بودن دو روز پيگيری برای بازکردن اين مرز، مرز‌های بيله‌سوار و جلفا را بست».

دو کشور بعد از چند روز مذاکره نهايتا روز ۱۹ آبان ماه مرزها را به طور محدود باز کردند، اما هم اکنون نيز بنا به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌های جمهوری آذربايجان، تردد ماشين‌های باری در مرزها با موانعی روبرو است.

اگر چه هويت افرادی که با مرزبانان آذربايجان درگير شده‌اند، هنوز نامعلوم است، اما گول اوغلان مرادلی، رييس اداره مبارزه با نقض قوانين گمرکی اواسط ماه گذشته به خبرگزاری ترند آذربايجان گفت که ۹۵ درصد مواد مخدر قاچاق شده به جمهوری آذربايجان از ايران وارد می‌شود.

به گفته مرادلی، ۳۵ درصد مواد مخدر توليد شده در افغانستان از مسير ايران به بالکان قاچاق می‌شود و ۲۵ درصد نيز از مسير گذرگاه شمال حمل می‌شود.

دولت باکو روز ۹ آبان ماه نيز يک شهروند ايرانی به نام حسن فرجی را به اتهام «رفتار مشکوک در مقابل سفارت اسرائيل در باکو» بازداشت و دادگاه باکو وی را آن‌گونه که سفارت ايران در بيانيه خود اذعان داشته، به خاطر «به اصطلاح مقاومت در برابر پليس» به يک ماه حبس موقتی محکوم کرد.

سفارت ايران در باکو طی اعلاميه‌ای که روز یکشنبه منتشر کرد، گفته که بیگناهی فرجی برای دولت آذربايجان ثابت شده و وی بعد از آزاد شدن، روز يکشنبه به ايران بازگشته است.

يک ماه قبل از آن، دادگاهی در باکو يک شهروند ايرانی را به اتهام طرح ترور ديپلمات‌های اسرائيلی به ۱۵ سال زندان محکوم کرد.
XS
SM
MD
LG