لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۴

اردوی دانش‌آموزی «راهیان نور» بار دیگر حادثه آفرید و دستکم هشت کشته داد


خبرگزاری‌ها گفته‌اند که احتمال افزایش تلفات وجود دارد.
خبرگزاری‌ها گفته‌اند که احتمال افزایش تلفات وجود دارد.

اردوی مناطق جنگی هشت‌ساله ایران و عراق مشهور به «کاروان راهیان نور»، بار دیگر حادثه آفرید و در جریان تصادف یک اتوبوس حامل دانش‌آموزان، پنج دختر، دو معلم و یک کمک راننده کشته شدند.

وزارت آموزش و پرورش خبر داد که یک اتوبوس حامل دانش آموزان دختر شهرستان نظرآباد در استان البرز، ساعت ۱۷ روز سه شنبه ۲۱ آذر در جاده سوسنگرد تصادف کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نجات بهرامی معاون روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اعلام کرد که در این تصادف دستکم هشت نفر کشته شده‌اند.

در همین حال سایت «باشگاه خبرنگاران جوان» وابسته به صداوسیما خبر داد که در این حادثه دو معلم زن، کمک راننده و پنج دانش‌آموز دختر کشته شده‌اند. برخی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده‌اند که حال چند مسافر دیگر این اتوبوس «وخیم» است.

بر اساسا گزارش‌ها، احتمال افزایش تلفات وجود دارد. ۴۰ نفر نیز در این حادثه مجروح شده‌اند.

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایلنا، عبدالرضا سعیدی‌نیا فرماندار دشت‌آزادگان گفت که این تصادف ساعت ۱۷ روز سه‌شنبه در کمربندی سوسنگرد و به علت «انحراف به چپ» اتوبوس و برخورد آن با یک وانت رخ داد.

اتوبوس‌های اردوی مناطق جنگی هشت‌ساله ایران و عراق موسوم به «کاروان راهیان نور» که تشکیلات نظامی بسیج وابسته به سپاه پاسداران مسئولیت آن را بر عهده دارد بار‌ها حادثه‌آفرین شده‌اند.

سال ۹۱ در سانحه برای یک اتوبوس که عازم اردوی مناطق جنگی بود، ۲۶ دانش‌آموز دختر ساکن استان چهار محال‌وبختیاری جان باختند.

این حادثه موج انتقادات را متوجه سازمان بسیج دانش‌آموزی و وزارت آموزش و پرورش کرد چنان‌که گفته می‌شد دانش‌آموزان به اجبار برای گذراندن واحد درسی آمادگی دفاعی عازم مناطق عملیاتی می‌شوند، اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش این مسئله را رد کردند.

سال ۹۳ نیز واژگونی یک اتوبوس کاروان «راهیان نور» که از استان کرمان عازم خوزستان بود، به مرگ ۹ نفر و جراحت بیش از ۳۰ نفر دیگر انجامید.

در شهریور ماه نیز حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی که عازم شیراز بودند، بازتاب‌های گسترده‌ای داشت.

در این حادثه هفت دانش‌آموز، یک مربی و راننده اتوبوس جان باختند و دو دانش‌آموز نیز قطع عضو شدند.

ایران یکی از نقاط حادثه‌خیز جهان از نظر رانندگی است. بر اساس گزارشی که پژوهشکده بیمه مرکزی ایران منتشر کرده‌است، در میان ۱۹۰ کشور جهان، ایران پس از کشور آفریقایی سیرالئون، بالا‌ترین نرخ مرگ‌ومیر را در جاده‌ها دارد.

در همین حال تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی ایران روز پنج‌شنبه سیزدهم مهر اعلام کرده بود که از سال ۷۷ تا پایان سال گذشته، ۴۵۹ هزار نفر در حوادث رانندگی کشته وبیش از چهار میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مجروح شده‌اند.

XS
SM
MD
LG