لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

از سرگیری صادرات خودرو از ایران به روسیه


گزارش‌های منتشره حاکی از آغاز دوباره صادرات خودرو از سوی ایران به روسیه بعد از پنج سال وقفه است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه، هشتم تیرماه، گزارش داد که ایران بعد از ارتقای استانداردهای خودروهای صادراتی به روسیه و کسب مجوز، دوباره صادرات خودرو به این کشور را از سر گرفته است.

روسیه به این دلیل که خودروهای ایران بر اساس سوخت یورو ۴ طراحی نشده بود، مجوز واردات خودرو ایرانی را لغو کرده بود.

این گزارش می‌نویسد که شرکت ایران خودرو اولین محموله خودرو شامل سمند و رانا را روز یکشنبه به روسیه ارسال کرد.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا روز هشتم تیر ماه از قول علی علمی معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو گزارش داد که ایران خودرو از سال ۲۰۰۷ فعالیت خود در بازار روسیه را آغاز و تا سال ۲۰۰۹ حدود ۱۲ هزار خودرو به روسیه صادر کرد.

وی با بیان این‌که در سال ۲۰۰۹ میلادی به دلیل استانداردهای حاکم بر بازار خودرو روسیه و به دلیل عدم تطابق محصولات با آن استاندارد‌ها صادرات به روسیه متوقف شد، خاطرنشان کرد که از سال ۲۰۱۲ همزمان با تغییر در کیفیت خودروهای تولیدی فعالیت برای ورود مجدد به بازار روسیه آغاز و نهایتا اواخر سال ۲۰۱۳ مجوز صادرات به روسیه کسب شد.

معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو افزود که در چند ماهه اخیر اقدامات مربوط به انتخابات نماینده فروش در بازار روسیه انجام و امروز نیز اولین محموله صادراتی به بازار روسیه بارگیری شد.

وی با بیان این‌که اعتبار مجوزهای کسب شده برای صادرات محصولات به روسیه تا پایان سال ۲۰۱۵ است، تصریح کرد: خودروهای سمند ال ایکس، سمند اس‌ای، سورن و رانا به روسیه صادر خواهد شد.

معاون صادرات گروه صنعتی ایران خودرو در ادامه گفت که تا پایان سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۱۰ هزار دستگاه خودرو به روسیه صادر خواهد شد و پس از آن باید استاندارد یورو ۵ در محصولات اعمال تا محصولات به روسیه صادر شود.

آقای علمی گفت که «اقدامات لازم برای ارتقای محصولات به استاندارد یورو ۵ نیز در حال انجام است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌نویسد که قیمت خودروهای صادراتی ایران به روسیه بین ۱۳ هزار تا ۱۶ هزار دلار خواهد بود.

این گزارش می‌گوید که آغاز دوباره صادرات خودرو ایران به روسیه زمانی از سر گرفته می‌شود که توافق شش ماهه هسته‌ای ژنو مقداری از بار تحریم‌های غرب علیه ایران را کاهش داده و تحریم‌های خودروسازی علیه تهران نیز معلق شده است.

آسوشیتدپرس همچنین به افزایش همکاری‌های تجاری میان ایران و روسیه اشاره کرده و می‌گوید که روسیه اولین نیروگاه برق هسته‌ای ایران، بوشهر، را در سال ۲۰۱۱ راه اندازی کرد و اکنون مذاکرات برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای بیشتر میان دو کشور در جریان است.

مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه می‌گوید انتظار می‌رود که حجم روابط تجاری میان دو کشور در سال جاری دوباره شکوفا شود.

حجم بازرگانی میان دو کشور در چهارسال منتهی به پایان سال ۲۰۱۳ از چهار میلیارد دلار به یک و نیم میلیارد دلار سقوط کرده بود، موضوعی که سنایی تحریم‌های بین‌المللی را عامل آن عنوان کرده بود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد که قبل از تحریم‌های غرب، ایران سالانه یک میلیون خودرو تولید می‌کرد، اما تحریم‌ها تاثیر فلج کننده‌ای بر این حوزه داشت.

این گزارش می‌گوید که روسیه بازار بزرگی است، به طوری که در سال گذشته میلادی دو میلیون و ۷۸۰ هزار خودرو جدید در روسیه به فروش رفته است.

XS
SM
MD
LG