لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

بانک مرکزی ایران: حجم نقدینگی به ۶۸۷ هزار ميليارد تومان افزایش یافت


معاون اقتصادی بانک مرکزی ايران خبر داد که حجم نقدينگی در کشور در پايان دی ماه به بيش از ۶۸۷ هزار ميليارد تومان رسيده که نسبت به دی ماه پارسال ۲۲.۷ درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ايرنا، پيمان قربانی روز چهارشنبه ششم اسفند همچنين گفت که رشد نقدينگی در دی ماه سال ۹۲ نسبت به دی ماه سال پيش از آن ۲۷.۹ درصد بوده است.

نقدينگی در ايران در بهار سال ۸۳ کمی بيش از ۷۰ هزار ميليارد تومان بود.

بانک مرکزی ايران روز سوم آبان پارسال اعلام کرده بود که حجم نقدينگی در دو دولت محمود احمدی‌نژاد، ریيس جمهوری سابق ايران، پنج برابر شده است.

در ساليان گذشته شماری از کار‌شناسان و صاحب‌نظران اقتصادی، رشد کم سابقه تورم در دولت‌های نهم و دهم را به افزايش حجم نقدينگی نسبت می‌دادند.

اين صاحب‌نظران، کسری بودجه، بی‌انضباطی مالی دولت و استقراض از بانک مرکزی را عامل رشد بی‌سابقه نقدينگی در هشت سال رياست جمهوری آقای احمدی‌نژاد عنوان می‌کردند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه سخنان خود گفت که حدود ۱/۳ واحد درصد از رشد نقدينگی سال گذشته به افزايش پوشش آمارهای پولی بانک مرکزی و لحاظ شدن آمارهای پنج بانک و دو موسسه اعتباری در آمارهای پولی و بانکی مربوط بوده است.

آقای قربانی اضافه کرد: «با احتساب اثر مزبور، رشد نقدينگی در يکساله منتهی به پايان دی ماه سال ۱۳۹۳ در مقايسه با رقم مشابه سال قبل ۱/۲ واحد درصد کاهش داشته است».

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنين گفت که متوسط نرخ دلار در بازار آزاد در ۱۲ ماهه منتهی به بهمن ۹۳ معادل سه هزار و ۲۴۹ تومان بوده که در مقايسه با رقم مشابه پارسال يعنی سه هزار و ۲۲۸ تومان، تنها ششم دهم درصد رشد داشته است.

نرخ دلار در بازار آزاد در آذرماه ۸۹ حدود یک‌هزار و ۴۴ تومان بود اما در مهرماه ۹۰ به ۱۲۵۰ تومان رسيد و از آن زمان با جهشی فوق‌العاده روبه‌رو شد به گونه ای که در سال ۹۱ به حدود ۳۷۰۰ تومان افزایش یافت.

طی يکسال اخير نرخ دلار با کمترين تغييرات و تحولات مواجه و آرامش در اين بازار برقرار بوده است.

XS
SM
MD
LG