لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۳

دولت روحانی: دادگاه‌های آمریکا ۵۶ میلیارد دلار حکم علیه ایران صادر کرده‌اند


دیوان عالی ایالات متحده آمریکا حکم توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط دادگاهی در نیویورک را تایید کرده است.
دیوان عالی ایالات متحده آمریکا حکم توقیف دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران توسط دادگاهی در نیویورک را تایید کرده است.

همزمان با گزارش وب سایت دولت ایران مبنی بر وجود ۵۶ میلیارد دلار حکم علیه جمهوری اسلامی در دادگاه‌های آمریکا، مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی خبر داد که گروهی از کار‌شناسان برای مذاکره درباره مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران به آمریکا اعزام شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، حسین یعقوبی میاب، مدیرکل امور بین‌الملل بانک مرکزی ایران، روز پنج‌شنبه ۲۷ خرداد خبر داد که ایران گروهی از کار‌شناسان خود را برای مذاکره درباره مصادره دو میلیارد دلار از اموالش به آمریکا اعزام کرده است.

آقای یعقوبی که در نشستی در حاشیه همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ سخن می‌گفت همچنین اعلام کرد که پیش از این نیز تیم‌هایی برای مذاکره با مقامات آمریکا به این کشور اعزام شده‌اند.

این مقام بانک مرکزی اشاره‌ای به زمان اعزام و دیگر جزئیات سفر این هیات‌ها به آمریکا نکرده است.

دیوان عالی آمریکا روز اول اردیبهشت ضمن رد درخواست تجدیدنظر بانک مرکزی ایران، حکم داده بود که دو میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران باید به خانواده‌های قربانیان آمریکایی بمبگذاری‌های سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران دریایی ایالات متحده در بیروت و سایر حملات مرتبط با ایران، پرداخت شود.

ایران به طور رسمی از ایالات متحده آمریکا به دیوان دادگستری بین‌المللی شکایت کرده و پایگاه اطلاع رسانی دولت نیز روز پنج‌شنبه گزارشی از این شکایت به همراه تصویری از آن را منتشر کرد.

در این شکایت اعلام شده که دادگاه‌های ایالات متحده ۵۶ میلیارد دلار حکم علیه ایران «با ادعای مشارکت در اقدامات تروریستی خارج از خاک آمریکا» صادر کرده‌اند.

ایران در شکایت خود آمریکا را متهم کرده که با «عدم شناسایی شخصیت مستقل موسسات ایرانی از جمله بانک مرکزی» در آزادی تجارت «مداخله» کرده است.

کارگروه ویژه‌ دولت حسن روحانی برای بررسی مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران ۲۷ اردیبهشت در گزارشی، مقامات دولت محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده بود که با وجود آراء صادر شده در دادگاه‌های آمریکا و «هشدارهای منابع خارجی، مراکز ذیربط داخلی و نهادهای عالی»، «اقدام موثری» برای خارج کردن اوراق قرضه خریداری شده از دسترس نظام قضایی آمریکا انجام نداده‌اند.

در مقابل، دفتر محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری پیشین ایران بدون تکذیب کردن خرید این اوراق قرضه در دولت او، مصادره دو میلیارد دلار دارایی ایران را به «ضعیف» بودن دولت حسن روحانی در عرصه بین‌الملل و «تجری» دولتمردان آمریکایی ربط داده بود.

هفته گذشته نیز دادگاهی در کانادا حکم داد که ۱۳ میلیون دلار از محل دارایی‌ها غیر دیپلماتیک ایران در این کشور به خانواده قربانیان آمریکایی حملات «تروریستی» گروه‌های حزب‌الله و حماس پرداخت شود.

XS
SM
MD
LG