لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۳

حوادث چهارشنبه سوری در تهران دستکم دو کشته برجای گذاشت


بر اساس آمار ارائه شده از سوی مسئولین وزارت بهداشت و آتش نشانی ایران در حوادث چهارشنبه سوری امسال تاکنون ۱۳۰ نفر مجروح و دستکم دو پسر ۱۴ و ۱۵ ساله کشته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس ایران روز سه‌شنبه ۲۶ اسفند از کشته شدن دو پسر ۱۴ و ۱۵ ساله در تهران و قطع انگشت یک پسر ۱۴ ساله در رشت بر اثر انفجار خبر داد.

در همین حال جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران نیز گفت که این دو پسر نوجوان ظهر روز سه شنبه در منطقه نعمت آباد تهران در پشت بام یک مجتمع مسکونی در حال تهیه مواد محترقه بوده‌اند که به طور ناگهانی این مواد منفجر شده است.

به گفته آقای ملکی، یکی از این دو نوجوان از پشت بام به پایین ساختمان پرتاب شده و جان خود را از دست داده است.

بر اساس گزارش‌ها یک نوجوان دیگر نیز در این حادثه مجروح شده و ساعاتی پس از این حادثه درگذشته است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در حوادث چهارشنبه سوری سال ۹۲ یک «پسربچه» به دلیل انفجار کپسول کشته شده بود.

در همین حال، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور خبر داد که تاکنون ۱۳۰ نفر در حوادث چهارشنبه سوری دچار سوختگی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، امین صابری‌نیا گفت: «تاکنون ۱۰۰ حادثه دیده چهارشنبه سوری به صورت موثق ثبت شده است و ۳۰ مورد هم به صورت تلفنی به ما اطلاع داده شده است».

پیش از فرا رسیدن شب چهارشنبه آخر سال در ایران مسئولین نیروی انتظامی و وزارت بهداشت درباره تبعات استفاده از مواد آتش زا هشدار می‌دهند اما با وجود این همه ساله تعدادی از شهروندان ایران در حوادث این روز مصدوم می‌شوند.

فرزاد محمدی، مدیر برنامه ملی پیشگیری از نابینایی و سلامت چشم، روز ۲۵ اسفند گفته بود که سالانه چشم سه هزار نفر از ایرانیان در حوادث چهارشنبه سوری به صورت جزئی و عمیق آسیب می‌بیند که ۱۰ درصد از این افراد بستری می‌شوند و چشم حدود ۱۵ نفر نیز تخلیه می‌شود.

در همین حال روز سه شنبه پرویز نمازی، مدیر روابط عمومی بیمارستان سوانح و سوختگی شهید مطهری تهران خبر داد که یک پسر ۱۴ ساله در اثر انفجار مواد محترقه دچار ۷۰ درصد سوختگی شده و چشم‌هایش هم آسیب جدی دیده است.

وی همچنین از مراجعه ۱۷ مصدوم با درصدهای سوختگی از ۱۳ تا ۷۵ درصد به این بیمارستان خبر داد.

طی سال‌های اخیر همچنین با نزدیک شدن به پایان سال خورشیدی مقام‌های قضایی و انتظامی ایران همواره در خصوص برخورد با تجمع ‌کنندگان مراسم چهارشنبه‌ سوری هشدار داده‌اند.

تقی مهری، رییس پلیس پیشگیری نیروی انتظامی ایران، روز سوم اسفندماه گفته ‌بود که برپایی تجمع برای برگزاری «آیین چهارشنبه‌سوری» ممنوع است و نیروهای انتظامی اجازه برگزاری تجمع در این روز را نمی‌دهند.

اين در حالی است که مرکز افکارسنجی دانشجويان ايران (ايسپا) با اشاره به نتايج يک تحقيق خود اعلام کرد که ۸۵.۴ درصد پاسخگويان موافق اختصاص يافتن يک مکان عمومی برای آتش‌بازی و نورافشانی توسط دستگاهی همچون شهرداری هستند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، جامعه آماری اين نظرسنجی هزار و ۱۹۸ نفر بوده و ۸۶.۷ درصد موافق حضور «پليس» برای مقابله با کسانی بوده‌اند که در اين روز رفتارهای پر خطر دارند.

بر اساس اين گزارش، از ميان پاسخگويان تنها ۱۳.۹ درصد اعلام کرده‏‌اند که در کوچه و خيابان در مراسم چهارشنبه سوری خواهند کرد و در مقابل ۵۱.۸ درصد هم اعلام کرده‌اند که اصلا در اين برنامه‌ها شرکت نمی‌کنند.

بر اساس نتايج اين نظر سنجی ۴.۸ درصد از کسانی که گفته‏‌اند در مراسم چهارشنبه سوری شرکت می‌کنند از «مواد منفجره پرخطر» استفاده می‌‏‌کنند و بقيه شرکت کنندگان در اين مراسم استفاده از مواد آتش‌زای بی‌خطر را ترجيح می‌دهند.

XS
SM
MD
LG