لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

ايران «حمله موشکی اسرائيل» به سوريه را محکوم کرد


نمایی از انفجار در مرکز نظامی دمشق لحظاتی پس از اصابت موشک‌های اسرائیلی
نمایی از انفجار در مرکز نظامی دمشق لحظاتی پس از اصابت موشک‌های اسرائیلی
رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران، روز يکشنبه حمله به يک مرکز نظامی در دمشق را که گفته می‌شود با موشک‌های اسرائيلی هدف قرار گرفته‌اند محکوم کرد، و همزمان فرمانده نيروی زمينی ارتش از آمادگی برای آموزش سربازان سوری خبر داد.

آقای مهمانپرست در سخنانی که خبرگزاری فارس آن را منتشر کرده است، گفته که حمله اسرائيل به سوريه برای «ايجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه» است و از کشورهای خاورميانه خواسته است تا به گفته وی، «با درايت در مقابل اين تجاوزات بايستند».

اين نخستين واکنش يک مقام رسمی جمهوری اسلامی ايران به حملات موشکی شنبه شب به يک مرکز نظامی در دمشق است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، يک منبع اسرائيلی که نخواست نامش فاش شود روز يکشنبه گفت که در اين مرکز موشک‌های ايران نگهداری می‌شدند که قرار بوده برای گروه حزب‌الله لبنان فرستاده شود.

تلويزيون سوريه در اين زمينه گزارش داده که «يک مرکز تحقيقاتی نظامی در حوالی دمشق با موشک‌های اسرائيلی» هدف قرار گرفته است.

مقام های اسرائيلی درباره اين خبر سکوت کرده‌اند. اين دومين بار ظرف يک هفته اخير است که اهداف نظامی در سوريه هدف حملات هوايی و موشکی اسرائيل قرار می‌گيرد.

احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی ايران، نيز در اين زمينه موضعگيری کرده و گفته که اين حمله با «چراغ سبز آمريکا» صورت گرفته و افزوده است: «اقدامات ضد انسانی و ماجراجويی‌های رژيم صهيونيستی در منطقه امواج ضد صهيونيستی را خروشان‌تر و عمر اين رژيم جعلی را کوتاه‌تر می‌کند».

احمد پوردستان، فرمانده نيروی زمينی ارتش، هم روز يکشنبه گفت که «ما به عنوان يک کشور مسلمان آمادگی داريم تا در صورت درخواست ارتش سوريه، سربازان اين کشور را آموزش دهيم ولی دخالت مستقيمی در تحولات اين کشور نداريم».

وی که سخنانش توسط خبرگزاری فرانسه منتشر شده است، افزود: «ارتش سوريه طی سال‌های طولانی درگيری با رژيم صهيونيستی (اسرائيل) را تجربه کسب کرده است و می‌تواند بدون کمک خارجی از خود دفاع کند».

جمهوری اسلامی ايران از متحدان سرسخت رژيم بشار اسد به شمار می رود و متهم است که از طريق دالان هوايی عراق تجهيزات نظامی و نيروی نظامی برای سرکوب اعتراض‌های مردمی در سوريه به اين کشور می فرستد.

درگيری های دو ساله بين ارتش دولتی سوريه و مخالفان آن بيش از ۷۰ هزار کشته برجای گذاشته است.
XS
SM
MD
LG