لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۳۶

جمهوری چک: گسترش روابط با ایران منوط به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای است


لوبومیر زائورالک، وزیر امور خارجه جمهوری چک، روز چهارشنبه ۱۲ شهریور در دیدار با معاون وزیر خارجه ایران گفت که گسترش روابط دیپلماتیک و اقتصادی با تهران در گرو نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی خواهد بود.

مجید تخت‌روانچی معاون وزیر امور خارجه ایران که به جمهوری چک سفر کرده است روز چهارشنبه با وزیر امور خارجه و معاون وی دیدار و درباره روابط دو کشور گفت‌وگو کرد.

مارتین تلاپا، معاون وزیر امور خارجه جمهوری چک، در این دیدار اعلام کرد که یک هیات تجاری از این کشور در اواسط ماه جاری میلادی به ایران سفر خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری چک می‌گوید که این اولین هیات تجاری چک خواهد بود که ظرف سال‌های اخیر به ایران سفر خواهد کرد.

بعد از توافق هسته‌ای ژنو که آذرماه پارسال حاصل شد، چندین هیات تجاری و صنعتی غربی به ایران رفته‌اند، اگرچه هنوز در برخی زمینه‌ها مانند صنایع نفت و گاز، شرکت‌های غربی منتظر لغو تحریم‌های ایران هستند.

هدف از سفر این هیات تجاری که متشکل از نمایندگان ییش از ۲۰ شرکت چک خواهد بود، بررسی فرصت‌های سرمایه گذاری در ایران است.

معاون وزیر امور خارجه جمهوری چک نیز در راس این هیات به ایران سفر خواهد کرد. سفر پنج روزه هیات تجاری جمهوری چک روز ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور ماه) آغاز خواهد شد.

آقای تلاپا در همین خصوص اظهار داشت: «شرکت‌های فعال در زمینه حمل و نقل، مهندسی و نساجی مایل به ورود به بازار ایران هستند».

وی افزود: «هر دو کشور روند فراهم شدن مقدمات اجرایی شدن توافقات پیشین در زمینه‌های جلوگیری از اخد مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه گذاری را سرعت خواهند بخشید».

لوبومیر زائورالک، وزیر امور خارجه جمهوری چک، نیز در دیدار با مجید تحت روانچی تصریح کرد که گسترش راوبط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران در گرو نتیجه مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی (گروه ۵+۱) خواهد بود.

معاون وزیر امور خارجه ایران نیز ابراز امیدواری کرد که تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل یعنی آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین، به علاوه آلمان تا پایان ماه نوامبر به توافق دست یابند.

بر اساس توافق صورت گرفته، ایران و گروه ۱+۵ باید تا ۲۴ نوامبر- سوم آذر- به توافق جامع و نهایی دست یابند.

آقای تخت روانچی همچنین با ولادیمیر دلوهی، رییس اتاق بازرگانی جمهوری چک، دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس اتاق بازرگانی جمهوری چک نیز در خصوص گسترش روابط با ایران اظهار داشت: «در صورتی که تحریم‌ها لغو شوند، ضروری است که به عنوان اولین کشور وارد بازار ایران شویم. علاوه بر آن، شرکت‌های چک محصولات زیادی دارند که می‌توانند به ایران و کشورهای آسیای میانه صادر کنند».

گزارش خبرگزاری رسمی چک حاکی است که شرکت خودروسازی «اشکودا» نیز به دنبال صادرات خودرو به ایران است.

یژی هنسل، رییس بخش خارجی اتاق بازرگانی جمهوری چک، نیز گفته است که «محصولات چکی همچنان در ایران شهرت خوبی دارند».

مدیران چکی که تجربه کار با ایران دارند از همکاری ایرانیان ابراز خرسندی کرده‌اند.

ازدنک چردل، رییس هیات مدیره شرکت «ای زد دی پراها»، در این زمینه به خبرگزاری چک گفته است: «ایرانی‌ها افرادی زیرک، باهوش و مشتاق هستند».

XS
SM
MD
LG