لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۰

ایران از کشف و ضبط سه محموله «بزرگ» قاچاق طلا در سه استان خبر داد


حبیب‌الله حقیقی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز
حبیب‌الله حقیقی، رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران از کشف و ضبط سه محموله «بزرگ» قاچاق طلا در استان‌های هرمزگان‌، آذربایجان غربی و بوشهر خبر داد.

بر اساس گزارش روز چهارشنبه ۲۰ اسفند خبرگزاری ایسنا، حبیب‌الله حقیقی گفت: «محموله قاچاق در هرمزگان شامل ۲۱۴ کیلوگرم طلا به ارزش ۳۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان در آب‌های خلیج فارس کشف شد که این محموله با بار سیب‌زمینی قرار بود به امارات منتقل شود».

به گفته آقای حقیقی متهمان این پرونده به ۶۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شده‌اند.

وی گفت: در محموله دیگری قرار بوده که ۲۴ کیلوگرم طلا به ارزش یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان از طریق چمدان و از کشور امارات به ایران منتقل شود که قاچاقچیان دستگیر شده‌اند.

به گفته آقای حقیقی، متهمان این پرونده به دو سال حبس محکوم شده‌اند و باید دو برابر ارزش کالای قاچاق یعنی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان جزای نقدی بپردازند.

آقای حقیقی همچنین گفت که محموله دیگری به ارزش دو میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و با حجم ۱۷ کیلوگرم بنا بوده از مرزهای شمال غربی و از طریق کپسول سی‌ان‌جی جاسازی شده در یک خودروی سمند وارد ایران شود.

به گفته آقای حقیقی، یکی از متهمان این پرونده به یکسال و متهمان دیگر به پنج سال حبس محکوم شده‌اند و محموله‌های طلا به بانک مرکزی تحویل داده شده است.

وی همچنین گفت که خودروی سمند مورد استفاده قاچاقچیان نیز به نفع دولت مصادره شده است.

تاکنون آمارهای مختلفی درباره میزان قاچاق طلا به ایران و همچنین قاچاق طلا از ایران به کشورهای دیگر اعلام شده است.

در آخرین مورد عبدالله محمد ولی، رییس اتحادیه تولیدکنندگان طلا و جواهر در اسفند ماه اعلام کرده بود که با وجود ممنوع بودن واردات مصنوعات طلا و جواهر، حدود۵۰ تا ۶۰ درصد بازار ایران را مصنوعات خارجی تشکیل می‌دهد.

وزارت صنعت ایران در سال‌های گذشته اعلام کرد که ۹۰ درصد معاملات جواهر و طلا در کشور قاچاق است.

از سوی دیگر برخی از مسئولین ایران در سال‌های گذشته از خروج حجم قابل توجهی از طلا به صورت قاچاق خبر داده‌اند.

از جمله در سال ۹۱ و پس از نوسانات بازار ارز در ایران، ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش مسئولین اجرایی گفته بود که حجم قابل توجهی از طلا به صورت قاچاق از ایران خارج شده است.

پیش بینی کاهش میزان قاچاق

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بخش دیگری از سخنان خود گفت که پیش‌بینی می‌شود میزان قاچاق در سال ۹۳ در مقایسه با سال گذشته روند کاهشی داشته باشد.

آقای حقیقی تصریح کرد: «در سال گذشته حدود ۲۰ میلیارد دلار حجم قاچاق بود».

رییس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا ارز، روز دوم بهمن، ارزش کالای قاچاق شده به ایران در سال ۹۲ را بین ۲۰ تا ۲۵ میلیارد دلار اعلام کرده بود که این رقم حدود نیمی از ارزش کالاهایی است که در سال گذشته به صورت رسمی به ایران وارد شده‌ است.

آقای حقیقی روز ۲۱ دی‌ماه نیز با اشاره به «حجم ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق کالا در سال ۱۳۹۲» گفته‌ بود که این حجم از قاچاق کالا، دو برابر کل بودجه عمرانی کشور بوده است.

طی سال‌های اخیر شماری از مقام‌های اجرایی ایران از قاچاق سازمان‌یافته در کشور انتقاد کرده و از اسکله‌ها و مبادی ورودی کالا صحبت کرده‌اند که خارج از کنترل دولت است.

در همین حال حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، روز ۱۷ اسفند به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز کشور «ابلاغ کرد» تا برای مقابله با «معابر ورودی و اسکله‌های غیرمجاز» دست به اقدام لازم و هماهنگ زده و از دخالت «دستگاه‌های غیر مسئول» در واردات به ایران جلوگیری کند.

پیش از این محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری پیشین ایران، در تیرماه سال ۱۳۹۰ گفته بود که شماری از نهاد‌ها و سازمان‌ها از طریق اسکله‌ها و مرزهای غیرقانونی کالا وارد می‌کنند و باید جلوی آن‌ها گرفته شود.

تنها یک روز پس از انتقاد آقای احمدی‌نژاد، محمد علی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران تاکید کرد که نهاد تحت فرماندهی‌اش «همچون سایر نهادهای نظامی، اسکله‌هایی نظامی در اختیار دارد اما هیچ گونه مبادله تجاری در آن‌ها انجام نمی‌شود».

XS
SM
MD
LG