لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۹

پهپاد ایرانی تا «۳۰ متری» یک جنگنده آمریکایی در خلیج فارس پیش رفت


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

یک مقام آمریکایی روز سه‌شنبه ۱۷ مرداد اعلام کرد که یک پهپاد ایرانی هنگام فرود آمدن یک جنگنده آمریکایی روی ناو این کشور در خلیج فارس خود را به ۳۰ متری آن نزدیک کرد که این یک اقدام «خطرناک و غیرحرفه‌ای» بوده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این مقام ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود افزود که جنگنده آمریکایی برای برخورد نکردن با پهپاد «قم- یک» ناچار به چرخیدن شد.

وی گفته که این پهپاد به تماس‌های رادیویی پاسخ نداده است.

مقام یاد شده اقدام پهپاد ایرانی را «خطرناک و غیرحرفه‌ای» خوانده است.

این سومین رویارویی نظامی ایران و آمریکا در خلیج فارس ظرف سه هفته گذشته است.

نیروی دریایی سپاه ۱۰ روز پیش در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بین یک شناور آن و کشتی‌های جنگی آمریکایی در روز ششم مرداد رویارویی صورت گرفت که با شلیک منور و دو گلوله هوایی از سوی ناوهای آمریکایی به نشانه اخطار به شناور گشتی سپاه همراه بود.

اطلاعیه سپاه می‌نویسد که «ناو هواپیمابر نیمیتز و رزمناو همراهش در حالی که تحت رصد و رهگیری ناوچه‌های موشک‌انداز ناوتیپ ذوالفقار منطقهٔ چهارم نیروی دریایی سپاه قرار داشتند، در محدودهٔ نفتی-گازی رسالت اقدام به پرواز بالگرد و نزدیک شدن به شناورهای سپاه کردند».

سه روز پیش از آن نیز مقام‌های دفاعی ایالات متحده خبر دادند که یک شناور گشتی ایرانی حین تمرین ناوهای آمریکایی و متحدان این کشور در خلیج فارس به ناو «تاندربولت» نزدیک شد و تا حدود ۱۴۰ متری آن پیش آمد.

خردادماه گذشته، یک فرمانده نیروی دریایی آمریکا خبر داد که یک قایق ایرانی در اقدامی «خطرناک و غیر حرفه‌ای» بر روی یک هلی‌کوپتر نیروی دریایی این کشور در تنگه هرمز لیزر انداخته است.

در اردیبهشت‌ماه نیز، نیروی دریایی ایالات متحده از رویارویی «تنش‌آمیز» یک ناوشکن خود با یکی از شناورهای سپاه پاسداران در خلیج فارس خبر داد و اعلام کرد که ناوشکن آمریکایی در این رویارویی به سوی قایق سپاه گلوله منوّر شلیک کرده است.

مقام‌های آمریکایی پیشتر اقدامات شناورهای سپاه در نزدیک‌ شدن به ناوهای این کشور را «غیرحرفه‌ای» و «خطرناک» توصیف کرده بودند و مقام‌های کاخ سفید نیز در مورد «خطر اشتباه محاسباتی» ناشی از این رویارویی‌ها هشدار داده‌اند.

رویارویی اخیر پس از آن صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز ۱۱ مرداد تحریم‌های جدید تصویب شده از سوی کنگره علیه ایران، روسیه و کره شمالی را امضاء کرد که این مصوبه راه را برای تحریم بیشتر سپاه پاسداران باز می‌کند.

جمهوریخواهان کنگره، سپاه پاسداران را به حمایت از اقدام‌های تروریستی و هم برهم زدن ثبات و امنیت خاورمیانه متهم می‌کنند. مقام‌های ایران این ادعا‌ها را رد کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG