لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۱۴

آژانس: ايران عمده ذخاير حساس گاز اورانيوم غنی شده خود را از بين برده است


آژانس بين‌المللی انرژی اتمی روز يکشنبه، ۲۹ تير، در گزارش ماهانه خود پيرامون برنامه هسته‌ای ايران اعلام کرد که تهران در راستای اجرای توافق موقت ژنو، بيشتر ذخاير حساس گاز اورانيوم غنی‌شده‌اش را از بين برده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، گزارش تازه آژانس نشان می‌دهد که ايران به تعهدات خود در توافق شش ماهه ژنو عمل کرده است که مهلت آن روز يکشنبه، ۲۰ ژوئيه، به پايان رسيد.

گزارش‌ها حاکی است که ایران در زمان دستیابی به توافق ژنو بیش از ۲۰۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد داشت و از آن زمان کار رقیق‌سازی یا اکسید کردن آن را آغاز کرد.

پيش از انتشار گزارش آژانس، رضا نجفی، نماينده ايران در اين نهاد بين‌المللی به خبرگزاری مهر گفته بود که در پی تاييد آژانس، آخرين قسط از اموال بلوکه شده ايران بر اساس توافق برنامه اقدام مشترک به حساب ايران واريز خواهد شد.

امروز، يکشنبه، ۲۰ ژوئيه آخرين روز اجرای گام اول برنامه اقدام مشترک توافق ژنو است. ولی از آن‌جايی که مذاکرات ايران و گروه پنج به علاوه يک برای دستيابی به توافق جامع و نهايی تا پايان اين روز به نتيجه نرسيد، طرفين موافقت کردند تا زمان گفت‌وگوها را برای چهار ماه ديگر- تا آذر ۹۳- تمديد کنند.

آن گونه که عباس عراقچی عضو ارشد تيم مذاکره کننده ايران با گروه ۱+۵ گفته است، با تمديد زمان مذاکرات، «همه تعهدات طرفين در توافق ژنو به مدت چهار ماه ديگر ادامه دارد و تحريم ها به مدت چهار ماه ديگر تعليق است و تعهدات ايران هم همين طور. اما بعضی از تعهدات طرفين در طول شش ماه گذشته تغيير ماهيت داده بود و بايد مذاکره می‌شد در اين باره که گام اول در چه شرايط و با چه وضعيتی ادامه يابد».

اشاره اين مقام ايرانی به آزاد شدن ۴.۲ ميليارد دلار از دارايی‌های توقيف شده ايران در نتيجه تحريم‌هاست و اينکه تهران در مقابل، ذخاير اورانيوم ۲۰ درصدی خود را یا رقیق یا اکسید کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای عراقچی در پايان جمع بندی خود از مذاکرات سه هفته‌ای ايران و ۱+۵ به خبرنگاران گفته است: «يکی از مباحث، مبلغ ۴.۲ ميليارد دلار در مقابل تبديل مواد ۲۰ درصد ايران بود که در طول شش ماه به ما پرداخت شد. در اين خصوص بايد تصميم می‌گرفتيم. ما معتقد بوديم در چهار ماه آينده هم بايد به همان ميزان از منابع مالی ايران آزاد شود و چون برای شش ماه ۴.۲ ميليارد دلار بود و برای هر ماه ٧٠٠ ميليون دلار حساب کنيم، طبعا بايد در چهار ماه آينده دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار پول ايران آزاد شود».

وی اظهار داشت: «در مورد نحوه آزاد شدن با توجه به اينکه بعضی اعتقاد داشتند که با توجه به اينکه اقدام ايران برای تبديل ٢٠ درصد تمام شده در اين باره هم نبايد اقدام جديدی صورت گيرد، مذاکرات سختی صورت گرفت و مقرر شد در نهايت که اين مبلغ دريافت شود و دو ميليارد و ۸۰۰ ميليون دلار ديگر در چهار ماه آينده در چهار قسط ۵۰۰ ميليون دلاری و دو قسط ۴۰۰ ميليون دلاری و کلا در شش قسط پرداخت می‌شود. از اول ماه اوت هر ۲۰ روز يا سه هفته اين مبلغ به حساب بانک مرکزی واريز می شود».

XS
SM
MD
LG