لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

کاردار غير مقيم ايران: سفارت بريتانيا در تهران به زودی بازگشايی می‌شود


کاردار غیر مقیم ایران از فعال شدن همه بخش‌های سفارت ایران در لندن و همچنین بازگشایی سفارت بریتانیا در تهران در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

محمدحسن حبیب‌الله ‌زاده روز جمعه، هفدهم مرداد در گفت‌و‌گو با خبرگزاری «خانه ملت» تصریح کرد: «هم‌اکنون مذاکرات برای بازگشایی کامل سفارتخانه‌های دو کشور در حال انجام است تا در آینده‌ای نزدیک این کار صورت بگیرد».

وی اضافه کرد: «بازگشایی سفارت انگلیس در آینده‌ای نزدیک بعد از مذاکرات انجام می‌شود».

کاردار غیر مقیم ایران در بریتانیا با اشاره به بازگشایی بخش کنسولی سفارت ایران در اسفند پارسال گفت: ‌«هم‌اکنون سفارت در حال ارائه خدمات کنسولی به هموطنان است و به زودی سایر بخش‌های سفارتخانه نیز فعال می‌شود».

بریتانیا آبان پارسال اعلام کرد که آجی شرما، مسئول امور ایران در وزارت خارجه خود ‬ را به عنوان کاردار غیرمقیم بریتانیا در ایران منصوب کرده است. همزمان ایران از معرفی محمدحسن حبیب‌الله‌زاده برای نمایندگی جمهوری اسلامی در لندن خبر داد.

همزمان با سخنان آقای حبیب‌الله ‌زاده، اسماعیل کوثری، رییس کمیته دفاعی مجلس ایران گفت: «تا زمانی که انگلیس از ایران عذرخواهی نکند نباید اجازه بازگشایی سفارت این کشور در تهران داده شود».

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، آقای کوثری خواستار آن شده که بریتانیا به دلیل اعتراضات انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به ایران غرامت بپردازد.

وی تصریح کرد: «خسارتی که آن‌ها مدعی‌اند به سفارت خانه‌شان وارد شده چیزی نیست ولی خسارت وارد شده به کشور ما از سوی انگلیس هزاران برابر خسارتی است که مدعی هستند».

سخنان آقای کوثری در حالی است که مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه ایران، ۲۸ اردیبهشت ماه از امکان پرداخت غرامت توسط ایران بابت حمله سال ۹۰ به سفارت بریتانیا در تهران سخن گفته بود.

به گفته آقای کوثری، طبق مصوبه مجلس سطح روابط ایران و بریتانیا از سفیر به کاردار کاهش یافته و این مصوبه به قوت خود باقی است.

نمایندگان مجلس ایران در نشست علنی روز دوم آذر ۱۳۹۰ مصوبه‌ای را برای کاهش سطح روابط ایران و بریتانیا از سفیر به کاردار تصویب کردند.

در عین حال علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ۱۵ مرداد ماه گفته بود که این مصوبه، مانعی برای گشایش سفارت بریتانیا در تهران ایجاد نمی‌کند.

مقامات ایران و بریتانیا در ماه‌های گذشته از تلاش برای بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در پایتخت‌های یکدیگر خبر داده بودند.

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، چهارم تیر ماه نسبت به از سرگیری فعالیت‌های سفارت بریتانیا در تهران ابراز امیدواری کرده بود.

ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، نیز ۲۷ خرداد گفته بود که این کشور برنامه‌ای برای حضور دیپلماتیک اولیه و محدود در ایران دارد.

پس از حمله نیروهای موسوم به دانشجویان بسیجی به سفارت بریتانیا در آذر سال ۱۳۹۰، این کشور سفارت خود را در تهران بست و خواستار خروج دیپلمات‌های ایرانی و خانواده‌های آن‌ها از خاک بریتانیا شد.

XS
SM
MD
LG