لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

قیمت دلار در بازار آزاد ایران به چهار هزار و ۲۰۰ تومان رسید


دلار در ایران از شهریورماه روند صعودی به خود گرفت و در ۱۷ مهرماه از مرز چهار هزار تومان گذشت.
دلار در ایران از شهریورماه روند صعودی به خود گرفت و در ۱۷ مهرماه از مرز چهار هزار تومان گذشت.

رسانه‌های ایران از افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به قیمت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ تومان خبر می‌دهند.

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه ۱۴ آذر با انتشار این خبر نوشت که قیمت دلار آمریکا ظهر امروز در بازار آزاد تهران با ۲۰ تومان رشد، وارد کانال جدید قیمتی شد و چهار هزار و ۲۶۰ تومان به فروش رفت.

بر اساس این گزارش٬ افزایش قیمت دلار همچنین با تاثیر بر بازار طلا و سکه٬ موجب افزایش نرخ این دو نیز شد.

دلار در ایران از شهریورماه روند صعودی به خود گرفت و در ۱۷ مهرماه از مرز چهار هزار تومان گذشت. در حالی که رییس بانک مرکزی ایران این افزایش قیمت را موقتی دانست و وعده داد که قیمت دلار به زیر چهار هزار تومان باز خواهد گشت ولی روز سه‌شنبه از مرز چهار هزار و ۲۰۰ تومان نیز گذشت.

برخی از کارشناسان اقتصادی دلیل این افزایش‌ها را نیاز دولت به نقدینگی و تامین منابع مالی خود اعلام کرده‌اند، ولی حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی، روز هفتم آذر در گزارش ۱۰۰ روز عملکرد دولت دوم خود، این دلیل را رد کرد و گفت: «تعمد اینکه نرخ ارز را بالا ببریم تا درآمد دولت را تامین کنیم وجود ندارد و تمام تلاش دولت نگه داشتن نرخ متعادل ارز و برابر بودن درآمد ارزی با نیاز ارزی ماست».

وی در عین حال مدعی شده بود که «امروز تراز ارزی کشور مثبت است و مردم نباید نگران باشند و فکر کنند نوسان شدیدی در نرخ ارز در امسال یا سال‌های آینده ایجاد خواهد شد؛ چراکه برنامه و بنای ما در دولت این نیست».

این سخنان در حالی است که افزایش قیمت دلار در روزهای اخیر ادعای رئیس‌جمهوری ایران را زیر سوال برده است.

آن‌طور که خبرگزاری ایرنا نوشته است٬ امروز قیمت هر سکه تمام طرح جدید نیز ۱۱ هزار تومان رشد کرد و به یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۸۰ تومان رسید.

سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز با رشد ۱۰ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۳۷۸ هزار تومان در بازار عرضه شد.

ایرنا نوشته که صرافی‌ها علت افزایش نرخ دلار را «قرار گرفتن در ماه پایانی سال میلادی و فرا رسیدن زمان تسویه حساب شرکت‌ها با طرف‌های خارجی» عنوان کرده‌اند.

وب‌سایت «وکیل ملت» هم نوشته که امروز قیمت‌ها در بازار ارز «تماما صعودی» شده و پوند بریتانیا در میان انواع ارز بیشترین افزایش قیمت را به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش٬ پوند امروز در بازار ارز به قیمت پنج هزار و ۸۵۴ تومان فروخته شد و یورو، لیر و درهم امارات نیز به ترتیب٬ با قیمتی معادل پنج هزار و ۱۵۱ تومان، هزار و ۱۴۱ تومان و هزار و ۱۶۱ تومان فروخته شدند.

بانک مرکزی ایران نیز با افزایش قیمت دلار به نرخ مبادله‌ای، آن را سه هزار و ۵۳۰ تومان نرخ‌گذاری کرده است.

ایسنا با انتشار این خبر نوشته که بانک مرکزی در سه ماه گذشته تا بیش از ۲۰۰ تومان قیمت دلار مبادله‌ای را افزایش داده که «قابل تامل» است.

این خبرگزاری با انتشار افزایش فعالیت «دلالان» بازار ارز در روزها اخیر به‌دلیل آگاهی نسبت به افزایش قیمت ارز در روزهای آینده٬ از اینکه با وجود اظهارات رئیس‌جمهوری و وزیر اقتصاد ایران مبنی بر تلاش برای ثبات بازار ارز٬ نه تنها قیمت‌ها کاهش پیدا نکرده٬ بلکه روند صعودی دارد٬ انتقاد کرده است.

سایت اقتصادآنلاین٬ پیشتر با انتشار گزارشی اینفوگرافیک٬ به مقایسه افزایش قیمت دلار در دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی‌نژاد و دولت اول حسن روحانی پرداخته بود.

در این گزارش که فروردین‌ماه سال ۹۶ منتشر شد٬ آمده که دولت دهم قیمت دلار را با «یک‌هزار تومان شروع کرد و آن را با قیمت سه هزار و ۵۸۰ تومان به دولت تدبیر و امید تحویل داد یعنی بیش از ۳۵۰ درصد افزایش».

گزارش‌های رسمی حاکی است که قیمت دلار در بازار آزاد در سال ۹۲ به طور میانگین ۳۲۰۰ تومان، در سال ۹۳ حدود سه هزار و ۲۸۰ تومان و در سال ۹۴ نیز ۳۷۰۰ تومان بوده است.

XS
SM
MD
LG