لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۰

سه متهم حمله به پاسگاه حمیدیه در خوزستان اعدام شدند


عکس آرشیوی است.
عکس آرشیوی است.

روابط عمومی دادگستری استان خوزستان از اعدام سه نفر به اتهام شرکت در چند «عملیات تروریستی» در این استان خبر داده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالحميد امانت بهبهانی٬ معاون اجتماعی و پيشگيری از وقوع جرم دادگستری كل استان خوزستان روز چهارشنبه ۲۷ مرداد خبر اعدام این افراد را اعلام کرده است.

امانت بهبهانی گفته است که این افراد از متهمان اصلی پرونده «حمله تروریستی در حمیدیه» بودند و «در چند عملیات در فروردین سال ۹۴» نیز شرکت داشتند.

«ایجاد رعب و وحشت»٬ «تخریب مرکز لرزه‌نگاری منطقه حمیدیه» و «حمله به کاروان راهیان نور» از دیگر اتهامات این سه نفر اعلام شده است.

این مقام قضایی همچنین اعلام کرده که «برای بقیه متهمان حکم حبس صادر شده است».

رسانه‌های محلی پیشتر هویت این سه نفر را «قیس عبیداوى» و برادرش «احمد عبیدواى» و پسر عموى آنها «سجاد عبیداوى» اعلام کرده بوند.

محمد حلفى و مهدى صیاحی از دیگر متهمان این پرونده هستند که هر یک به ۳۵ سال زندان در یزد محکوم شده و دیگر متهمان این پرونده به نام‌های مهدى معربى و على عبیداوى هر یک به ۲۵ سال زندان محکوم شده‌اند.

احکام اعدام این سه شهروند عرب‌زبان به اتهام حمله فروردین ماه ۱۳۹۴ به پاسگاه نیروی انتظامی در پارک «گمبوعه» واقع در جاده اهواز – حمیدیه، تیرماه امسال از سوی دیوان عالی کشور ایران تایید شده بود.

غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در آن زمان گفته بود این افراد «عامل قتل پنج نفر بوده‌اند»٬ این در حالی است که معاون اجتماعی و پيشگيری از وقوع جرم دادگستری كل استان خوزستان گفته آنها در قتل «سه پرسنل» نیروی انتظامی دست داشته‌اند.

«سازمان حقوق بشر اهواز» هم پیشتر با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود سازمان اطلاعات اهواز موضوع قتل یک عضو سپاه پاسداران را که بیش از پنج سال پیش اتفاق افتاده، به این سه نفر نسبت داده است.

مسوولیت حمله مسلحانه روز ۱۳ فروردین سال ۱۳۹۴ به ایستگاه نیروی انتظامی واقع در پارک «گمبوعه» را «جنبش عربی آزادی بخش الاحواز» بر عهده گرفته که رهبری آن را شخصی با نام «رفیق حبیب جبر» بر عهده دارد.

این گروه سال گذشته نیز مسئولیت انفجار خط لوله انتقال نفت در نزدیکی بهبهان را بر عهده گرفته بود.

XS
SM
MD
LG