لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

اوج‌گیری دوباره صادرات ایران به اتحادیه اروپا


آمارهای رسمی اتحادیه اروپا حاکی است که صادرات ۲۸ عضو این اتحادیه به ایران طی سال گذشته میلادی نزدیک به ۳۰ درصد رشد داشته، اما صادرات ایران به اروپا نسبت به سال قبل آن ۴.۵ برابر شده است.

بر اساس آمارهایی که در سایت رسمی کمیسیون اروپا منتشر شده است، ۲۸ عضو این اتحادیه سال گذشته در مجموع هشت میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو صادرات به ایران داشته‌اند. این رقم در سال ۲۰۱۵ حدود ۶.۵ میلیارد یورو بود. واردات اروپا از ایران نیز حدود ۵.۵ میلیارد یورو بوده است، در حالی که این رقم در سال قبل آن تنها یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون دلار بود.

در میان شرکای اروپای ایران، آلمان با ۲.۶ میلیارد دلار صادرات طی سال گذشته رشدی بالای ۲۰ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۵ داشته و بزرگترین صادرکننده کالا به ایران بوده است. اما ایتالیا دومین شریک تجاری ایران در اروپا، صادرات به ایران را به همان میزان کاهش داده و به ۱.۵ میلیارد دلار رسانده است.

جمهوری مالت با افزایش شش برابری صادرات به ایران، حجم فروش کالا به ایران را به بالای یک میلیارد دلار رسانده است، با این حال صادرات لوکزامبورگ به ایران نیز بیش از چهار برابر کاهش یافته و به ۳۵۲ میلیون دلار سقوط کرده است.

در میان کشورهای مقصد صادرات ایران، فرانسه با ۱.۳۵ میلیارد دلار واردات در صدر لیست ۲۸ عضو اتحادیه اروپا است. صادرات ایران به فرانسه در سال گذشته نسبت به سال قبل آن ۴۴ برابر شده است. علت امر، از سرگیری صادرات نفت ایران به اتحادیه اروپا است که شرکت توتال فرانسه فعلا بزرگترین مشتری نفت و میعانات گازی ایران است. صادرات ایران به فرانسه در سال گذشته تنها کمی بیشتر از سی میلیون دلار بود.

منبع: آمار کمیسیون اروپا
منبع: آمار کمیسیون اروپا

ایران قبل از تحریم‌ها روزانه حدود ۷۸۰ هزار بشکه صادرات نفت و میعانات گازی به اتحادیه اروپا داشت، اما از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ این رقم تقریبا صفر بود.

بعد از اجرایی شدن توافق هسته‌ای در ژانویه سال گذشته ، ایران صادرات نفت به اروپا را از سر گرفت.

ایتالیا و اسپانیا به عنوان مشتریان دیگر نفتی ایران، به ترتیب دومین و سومین واردکننده نفت و کالا از ایران بوده‌اند که هر کدام واردات از ایران را بیش از دو برابر افزایش داده‌اند. ایتالیا طی سال گذشته بیش از یک میلیارد دلار و اسپانیا نیز ۸۷۰ میلیون دلار واردات از ایران داشته‌اند.

نکته مهم در آمارهای اتحادیه اروپا در این نکته است که قبل از تحریم‌ها تراز تجاری دو جانبه با ایران با اختلاف بالای هفت میلیارد دلار به سود ایران بود، اما هم اکنون صادرات اتحادیه اروپا به ایران حدود سه میلیارد دلار بیشتر از واردات آن از ایران است.

XS
SM
MD
LG