لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

فیلم «رخ دیوانه» بیشترین تعداد جوایز را از جشنواره فیلم فجر گرفت


نمایی از فیلم «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داوودی
نمایی از فیلم «رخ دیوانه» ساخته ابوالحسن داوودی

فیلم سینمایی «رخ دیوانه» به کارگردانی ابوالحسن داوودی شامگاه چهارشنبه ۲۲ بهمن با کسب پنج جایزه از جمله بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم تماشاگران به عنوان رکورددار کسب جوایز سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر شناخته شد.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بیتا منصوری تهیه کننده فیلم «رخ دیوانه» جایزه بهترین فیلم سی و سومین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

بر اساس این گزارش، «رخ دیوانه» روایت کننده داستان چند جوان است که در یک قرار اینترنتی با یکدیگر آشنا شده و به دنبال یک شوخی و شرط بندی در مسیری پیچیده و دلهره آور قرار می‌گیرند.

سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر به جواد نوروزبیگی برای تهیه‌کنندگی سه فیلم «بهمن»، «اعترافات ذهن خطرناک من» و «من دیه گو مارادونا هستم» اعطا شد.

دیپلم افتخار جایزه ویژه هیات داوران در بخش سودای سیمرغ به نیکی کریمی برای مجموعه بازی‌هایش و کارگردانی فیلم «شیفت شب» اهدا شد.

اختتامیه سی‌وسومین جشنواره فیلم فجر در حالی برگزار شد که راه نیافتن آثار شماری از سینماگران نامدار به جشنواره امسال انتقادهایی را برانگیخته بود.

غیبت فیلم‌های «استراحت مطلق» ساخته عبدالرضا کاهانی، «نهنگ عنبر» به کارگردانی سامان مقدم، ‌ «دلم می‌خواد» ساخته بهمن فرمان‌آرا، «دلتا ایکس» به کارگردانی علیرضا امینی، «مادر قلب اتمی» ساخته علی احمدزاده و «تابو» ساخته خسرو معصومی در میان آثار مسابقه جشنواره، سئوالاتی را درباره وجود ممیزی و سانسور ایجاد کرده است.

در جشنواره امسال برخلاف سال‌های گذشته بخش بین‌الملل حذف شده بود.

باران کوثری بازیگر فیلم «کوچه بی‌نام» نیز موفق شد سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن این جشنواره را دریافت کند.

فیلم «کوچه بی‌نام» داستان دو همسایه در یکی از محله‌های جنوبی تهران را راویت می‌کند که به دلیل آرا و نظرات مختلف حتی در ساده‌ترین مسائل زندگی، روزگار پر فراز و نشیبی را در عین همسایگی خود تجربه می‌کنند.

سعید آقاخانی بازیگر فیلم «خداحافظی طولانی» نیز سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد سی و سومین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کرد.

وی در حالی موفق به کسب این جایزه شد که پیش از این هنرمندانی چون «سیامک صفری» برای فیلم «اعترافات ذهن خطرناک من»، محسن تنابنده برای فیلم «ایران برگر»، شهاب حسینی برای فیلم «دوران عاشقی» و حسین یاری برای فیلم «مزار شریف» به عنوان کاندیداهای این بخش معرفی شده بودند.

فیلم «خداحافظی طولانی» ماجرای مردی را روایت می‌کند که از اتهام یک قتل جنجالی تبرئه شده است اما جامعه و اطرافیانش هنوز به او به چشم مجرم نگاه می‌کنند و در این میان روایت اصلی فیلم به رابطه عاطفی مرد و تلاش او برای حفظ زندگی شخصی، اجتماعی و عاطفی‌اش می‌پردازد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر گفت: «همراهی شما بهترین پاسخ به کسانی است که ایجاد فضای پرامید را در سینمای ایران بر نمی‌تابند».

علی جنتی افزود: «سقف فروش سینمای ایران در آخرین سال دولت گذشته ۳۲ میلیارد تومان بود اما در ۱۰ ماه اخیر دولت یازدهم سهم این فروش ۵۲ میلیارد تومان بوده است که این اتفاق گویای همه چیز است».

در ماه‌های گذشته اکران هشت فیلم مورد اعتراض نمایندگان مجلس ایران قرار گرفته است و تعدادی از این فیلم‌ها از جمله «عصبانی نیستم» از دستور اکران خارج شده‌اند.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری سی و سومین جشنواره فیلم فجر ضمن تقدیر از علیرضا زرین‌دست برای فیلمبرداری فیلم «مزارشریف»، به علیرضا برازنده فیلمبردار فیلم «دوران عاشقی» اهدا شد.

همچنین سیمرغ بلورین بهترین تدوین این دوره از جشنواره فیلم فجر به نیما جعفری جوزانی برای فیلم «عصریخبندان» رسید.

فیلم «مزار شریف» روایتی از حمله به به کنسولگری ایران در شهر مزار شریف افغانستان - کشته شدن تمامی اعضای کنسولگری جز یکی از آن‌ها در مرداد ماه سال ۱۳۷۷ را بیان می‌کند.

XS
SM
MD
LG