لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۱۹

رقبای ایران در جام فوتبال ملت‌های آسیا مشخص شدند


کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران همراه با مسوولان ورزش.
کارلوس کی‌روش، سرمربی تیم ملی فوتبال ایران همراه با مسوولان ورزش.
تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ با امارات، قطر و بحرین هم گروه شد. این مسابقات از ۱۹ دی امسال به میزبانی استرالیا برگزار خواهد شد. در دوره قبلی ژاپن توانست به مقام قهرمانی دست یابد.

ایران پس از انقلاب اسلامی هرگز قهرمان جام ملت‌ها نشده و برای آخرین بار، پرویز قلیچ‌خانی سال ۱۹۷۶ به میزبانی تهران، جام قهرمانی را بالای سر برد. اگر تیم ملی ایران در ورزشگاه سیدنی به قهرمانی برسد، هم جام چهارم را نصیب خود کرده و هم طلسم ۳۹ ساله را شکسته است.

پس از قرعه‌کشی جام ملت‌های ۲۰۱۵ که با حضور علی کفاشیان و کارلوس کی‌روش در سیدنی برگزار شد، ایران در گروه سوم یعنی گروه C قرار گرفت.

قرعه ایران را یونس محمود ستاره تیم ملی عراق از داخل گلدان شیشه‌ای بیرون آورد. ایران سرگروه بود و در کنار استرالیا میزبان رقابت‌ها، ژاپن و ازبکستان در گلدان A قرار داشت.

آیا امارات، قطر و بحرین را می‌توان از پیش باخته دانست؟ وضعیت کنونی تیم‌های ملی این کشور‌ها نشان می‌دهد که دست کم گرفتن هر کدام از این سه کشور حوزه خلیج فارس، می‌تواند اشتباهی مهلک برای تیم ملی ایران باشد.

امارات در بهترین وضعیت سال‌های اخیر خود قرار گرفته. شرایطی که بعد از صعود این تیم به جام جهانی ۱۹۹۰ برایشان تازگی دارد. جوانانی مانند علی مخبوط و احمد خلیل از بهترین‌های آسیا هستند. حتی امارات ۱۹۹۶ با سرمربیگری تومیسلاو ایویچ که با استفاده از قرعه مناسب نایب قهرمان شد، از وجود بازیکنانی نظیر آنان بی‌بهره بود. حالا هدایت آن‌ها را یک سرمربی بومی به نام مهدی علی برعهده دارد.

بحرین نیز متحول شده و با اقتدار و بدون شکست به مرحله نهایی جام ملت‌ها راه یافته. این تیم سرمربی جوانی از انگلیس به نام آنتونی هادسن ۳۳ ساله دارد.

قطر نیز به عنوان میزبان جام جهانی ۲۰۲۲ در سال‌های اخیر هرگز رقیب آسانی برای ایران نبوده و حتی موفق شده در ورزشگاه آزادی نیز دروازه‌اش را مقابل ایران بسته نگه دارد.

هدایت این تیم به عهده جمال بلمادی بازیکن سابق تیم ملی الجزایر و باشگاه المپیک مارسی است. بلمادی پس از قرعه‌کشی گفت: «سخت‌ترین دیدار ما در این گروه مقابل ایران است که توانسته به جام جهانی راه یابد.»

بازی‌های ایران در مرحله گروهی مانند جام جهانی ۲۰۱۴ در سه شهر متفاوت برگزار خواهد شد. ابتدا با بحرین در ملبورن که شهری خاطره‌انگیز برای ورزش ایران است. غیر از نتایج المپیک ملبورن که بهترین رتبه تیمی برای تاریخ ورزش ایران در المپیک‌ها رقم خورده، ایران از همین شهر راهی جام جهانی ۱۹۹۸ شد.

بازی مقابل قطر در سیدنی برگزار خواهد شد و سرانجام حضور در شهر بریسبان برای دیدار با امارات. در هر سه شهر یاد شده، ایرانیان پر تعدادی زندگی می‌کنند و تیم ملی می‌تواند از تشویق و حمایت آن‌ها بهره ببرد.

اگر ایران در گروه خود اول شود، با تیم دوم گروه چهارم رویارو خواهد شد. در آن گروه ژاپن، عراق و اردن حضور دارند. رقیب احتمالی ایران در مرحله نیمه نهایی نیز کره جنوبی است.

جالب آنکه ایران و کره جنوبی در هر پنج دوره اخیر جام ملت‌های آسیا با هم بازی کرده‌اند و هر پنج بار هم در مرحله یک چهارم نهایی بوده!

نتیجه کامل قرعه‌کشی رقابت‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ به شرح زیر است.

گروه A: استرالیا، کره جنوبی، عمان، کویت

گروه B: ازبکستان، عربستان، چین، کره‌شمالی

گروه C: ایران، امارات، قطر، بحرین

گروهD: ژاپن، اردن، عراق، قهرمان چلنج کاپ ۲۰۱۴. قهرمان چلنج کاپ از بین هشت تیم افغانستان قهرمان جنوب آسیا، مالدیو، می‌انمار، فلسطین، لائوس، قرقیزستان، فیلیپین و ترکمنستان انتخاب خواهد شد. این مسابقات کمتر از دو ماه دیگر در مالدیو برگزار می‌شود تا تیم شانزدهم آسیا نیز به جدول جام ملت‌ها راه پیدا کند.

در نخستین واکنش به قرعه ایران، امیر قلعه‌نویی سرمربی استقلال گفت: به اعتقاد من گروه ایران سخت است ولی طبیعتاً تیم ما که به جام جهانی رفته، بعد از پایان جام جهانی، این مسابقات را هم با قدرت آغاز خواهد کرد.

امیر حاج‌رضایی کار‌شناس فوتبال صداوسیمای ایران و مربی سابق تیم ملی هم در اظهار نظری بحث برانگیز به ایسنا گفت: «در گروه نفرت قرار گرفتیم. ایران همان طور که با نفرت از بحرین، در ورزشگاه آزادی شش گل به این تیم زد و همین‌طور مقابل دو تیم عربی دیگر که معمولا کشور‌هایشان در مسائل غیر فوتبالی همیشه علیه ما بوده‌اند، باید با نفرت از همه آن‌ها بازی کند و از سد آن‌ها بگذرد.»
XS
SM
MD
LG