لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۳

تیم ملی فوتبال ایران پس از ۱۵ سال بر عمان غلبه کرد


سردار آزمون، مهاجم ۲۱ ساله باشگاه روستوف روسیه، دو گل تیم ایران مقابل عمان را به ثمر رساند.
سردار آزمون، مهاجم ۲۱ ساله باشگاه روستوف روسیه، دو گل تیم ایران مقابل عمان را به ثمر رساند.

تیم ملی فوتبال ایران روز سه‌شنبه ۱۰ فروردین در آخرین بازی از دور نخست مرحله گروهی مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ در قاره آسیا، با نتیجه دو بر صفر عمان را شکست داد و صدرنشینی خود را تثبیت کرد.

این بازی در ورزشگاه آزادی و با حضور بیش از ۳۳ هزار تماشاگر برگزار شد. ایران از سال ۱۳۸۰ به بعد موفق به پیروزی بر عمان نشده بود. آخرین شکست تیم ملی ایران مقابل رقبای آسیایی نیز سه سال پیش در برابر عمان رقم خورده بود.

در دقیقه ۱۶ کرنر ارسالی علیرضا جهانبخش را سردار آزمون با ضربه سر، وارد دروازه عمان کرد. علی الحبسی سنگربان باشگاه ردینگ انگلستان زمانی به توپ رسید که از خط دروازه گذشته بود.

در دقیقه ۲۲ ایران باز صاحب ضربه کرنر شد که این بار دژآگه از جناح چپ فرستاد. توپ بعد از برخورد به سر عزت اللهی روی سر آزمون فرود آمد و او نیز با تسلطی که در فضا دارد، با ضربه سر توانست خودش و تیم ایران را دو گله کند.

مهاجم ۲۱ ساله باشگاه روستوف روسیه حالا آمار جالب توجه ۱۱ گل ملی در ۱۶ مسابقه را در کارنامه‌اش ثبت کرده است.

دو گل در مدت زمانی کوتاه، نوید برتری پر گل تیم ملی ایران را می داد اما در ادامه، موقعیت‌های ایران به ثمر ننشست.

شوت امید ابراهیمی، ناهماهنگی دژاگه و آزمون نواختن ضربه نهایی، جا ماندن جهانبخش، تعلل و کندی امیری، بازی غیر موثر انصاری فرد مانند دقایقی که در برابر هندوستان به میدان آمد، از جمله دلایلی بود که در مقاطع زمانی مختلف بازی، مانع از شکست پر گل عمان شد.

تیم ملی فوتبال ایران با ۲۰ امتیاز صدرنشین گروه «د» شد و به مرحله پایانی بازی‌های مقدماتی جام جهانی صعود کرد. در این مرحله ۱۲ تیم در دو گروه شش تیمی رقابت خواهند کرد.

آسیا چهار و نیم سهمیه دارد. تیم‌های اول و دوم هر گروه، به طور مستقیم به جام جهانی صعود خواهند کرد. برنده بازی رفت و برگشت تیم‌های سوم از گروه «آ» و «ب» نیز به عنوان تیم پنجم آسیا، باید در دو بازی رفت و برگشت با تیم چهارم آمریکای شمالی بازی کند تا تیم برتر، مسافر روسیه شود.

ایران، کره جنوبی و ژاپن سه تیمی هستند که تاکنون در مسابقات مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۸ شکست نخورده‌اند. قطر هم تا روز آخر بدون شکست بود اما سرانجام در برابر چین تسلیم شد.

در ترکیب تیم ملی فوتبال ایران علیرضا بیرانوند، سیدجلال حسینی، پژمان منتظری، احسان حاج صفی(دقیقه ۸۱ مهدی طارمی)، وحید امیری، رامین رضائیان، سعید عزت الهی، امید ابراهیمی،‌ اشکان دژاگه، علیرضا جهانبخش (دقیقه ۶۲ مهدی ترابی) و سردار آزمون (دقیقه ۶۱ کریم انصاریفرد) بازی کردند.

کارلوس کی‌روش پیشتر اعلام کرده بود از هدایت تیم ملی استعفا خواهد داد. استعفای مکتوب او در اختیار علی کفاشیان قرار گرفته اما فدراسیون فوتبال اعلام کرده است که با کناره گیری سرمربی تیم ملی موافقت نخواهد کرد.

وزیر ورزش و جوانان با ابراز رضایت از عملکرد تیم ملی به خبرنگاران گفت: کی‌روش باید بماند و کارش را تمام کند. البته درباره استعفای او فدراسیون باید تصمیم نهایی را بگیرد.

سرمربی تیم ملی ایران در نشست خبری پس از بازی گفت: عملکرد خوبی در نیمه اول نشان دادیم. تیم ملی با قدرت بازی کرد و حاکمیت خودش را نشان داد. استحقاقش را داشتیم که چند گل دیگر بزنیم اما در ضربه‌های نهایی بی‌دقت بودیم.

کی‌روش گفت: به عنوان تیم اول صعود کردیم و امروز باید خوشحال باشم اما خوشحال نیستم! زیرا سفری که تا امروز طی کردیم پرچالش و دشوار بوده.

کارلوس کی روش پیروزی تیمش را به افرادی تقدیم کرد که به گفته او «هیچ کاری و هیچ حمایتی از تیم ملی انجام ندادند. به افرادی که برای تیم ملی تفرقه، حاشیه‌سازی و مزاحمت ایجاد کردند. به من گفتند دزد و لمپن. افرادی که هم داخل و هم خارج فدراسیون بودند».

سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران بدون نام بردن از کسی گفت: «آنهایی که به من گفتید استانداردهای لازم را ندارم، امروز می‌توانید رزومه من را قورت بدهید. حالا خیابان باز است و هر تصمیمی می‌خواهند بگیرند».

این بازی، تقابل دو سرمربی سابق رئال مادرید بود. لوپز سرمربی عمان درباره شکست تیمش گفت: ایران مستحق برد و صدرنشینی در این گروه بود. به بازیکنانم هم تبریک می‌گویم، آنها همه تلاش خود را کردند اما حریف قویتر از ما بود.

XS
SM
MD
LG