لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

ابهام در نمایش فوتبال در سینماهای ایران؛ ورود زنان ممنوع!


نيروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران می گويد بر اساس مشاهداتش زمانی که خانم ها و آقايان به صورت مختلط در سالن سينما به ديدن فوتبال می نشينند وضعيت مطلوبی به وجود نمی آيد و به همين دليل با آن مخالف است.

از سوی ديگر، هادی منبتی، ریيس موسسه «تصوير شهر» که سينماهای متعلق به شهرداری را مديريت می کند می گويد که اگر قرار باشد فقط آقايان هنگام نمايش مسابقات فوتبال در سينماها حاضر شوند، اين طرح را اجرا نخواهند کرد.

به اين ترتيب هنوز مشخص نيست، طرفداران پرشوری که در زمان مسابقات جام جهانی دوره گذشته با استقبال از نمايش فوتبال در سينماها، اين طرح را به تجربه ای خوشايند برای سينماداران تبديل کردند، امسال هم با همان شور و حال به سينماها بروند.

موضوع نمايش مسابقات فوتبال جام ملت های اروپا در سينماها، هفته گذشته و در آستانه آغاز اين مسابقات از سوی انجمن سينماداران و مسولان وزارت ارشاد تاييد شد.

به گفته آنها، تنها مانع در راه اجرای اين طرح موافقت اداره اماکن نيروی انتظامی بود که نهايتا تصميم اين نهاد روز يکشنبه اعلام شد.

بر اساس اين تصميم، تعدادی از سينماهای تهران مجاز به نمايش فوتبال فقط برای آقايان هستند چرا که به گفته بهمن کارگر، معاون اجتماعی نيروی انتظامی، حضور خانم ها در چنين مکان هايی در شان آنها نيست و فضايی مانند استاديوم را بوجود می آورد.

ساعتی پس از انتشار اين خبر، مدير موسسه «تصويرشهر» با رد اظهارات اين فرمانده نيروی انتظامی گفت: «حضور تنهای آقايان فضايی مانند استاديوم را پديد می آورد و شرم حضور خانم ها باعث می شود، احساسات و هيجان ها کنترل شده باشند.»

او با بيان اينکه هدف از نمايش فوتبال در سينماها کار فرهنگی، گسترش امنيت اخلاقی و کشاندن خانواده ها به سينما و در نهايت کمک به صنعت سينما بود، خبر داد که «با اين تصميم نيروی انتظامی، سينماهای متعلق به شهرداری از جمله سينما آزادی و پرديس ملت از نمايش فوتبال در سينماها منصرف شده اند.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:01 0:00
لینک مستقیم


بهروز صمدبيگی، روزنامه نگار حوزه اجتماعی، که خود از نزديک شاهد فضای سينماها در زمان نمايش مسابقات فوتبال جام جهانی در تهران بوده است درباره دلايل استقبال از اين طرح می گويد: «جامعه ايران، يک جامعه جوان هست که به شدت از نبود مجراهای ابراز شادمانی عمومی، چه در مورد فوتبال، چه در هر مورد ديگری در رنج است. در اين جامعه چنين موقعيت هايی به شدت مورد استقبال قرار می گيرد کما اينکه در موردهای مشابه هم داشتيم و اوجش همين پخش فوتبال بود در سينماها که خيلی مورد توجه و استقبال قرار گرفت».

معاون اجتماعی نيروی انتظامی روز يکشنبه در مراسم افتتاح «انجمن سينمای پليسی» در تشريح دلايل مخالفت حضور زنان در سينماها هنگام پخش مسابقات فوتبال گفت: «بر اساس مستندات و مشاهدات با حضور خانم ها در سينماها، آقايان هيجان زده می شوند و حرف های استاديومی می زنند.»

به گفته بهمن کارگر، «خانم ها بابت اين ممانعت بايد از نيروی انتظامی تشکر کنند و بهتر است شان خود را حفظ کنند و برای ديدن فوتبال در خانه بنشينند.»

بهروز صمدبيگی درباره علت مخالفت نيروی انتظامی با حضور زنان در اين طرح اعتقاد دارد: «جامعه شناسان می گويند هر جامعه ای سه حالت شادمانی دارد: شادمانی فردی، شادمانی عمومی و شادمانی حکومتی. جمهوری اسلامی يکی از موارد استثنايی است که تقريبا شادمانی حکومتی ندارد و با شادمانی های عمومی هم مبارزه می کند. همين است که ما می بينيم جامعه ايران به عنوان يک جامعه جوان در رتبه ۹۶ شادترين مردم دنيا قرار دارد و اين همه آمار بالای افسردگی داريم.»

به گفته آقای صمدبيگی، «در ايران با هر شادمانی عمومی مقابله می شود. چه بخواهد مرتبط با رسم و رسوم باشد مثل چهارشنبه سوری، چه شادمانی های ابتکاری باشد مثل جمع شدن يک سری جوان در پارک و آب پاشيدن روی همديگر. حالا هم که فوتبال که يک سرش شادمانی هست و باعث می شود آدم هايی که به يک تيم علاقه دارند بعد از تماشای فوتبال با هم به شادمانی بپردازند، حکومت با آن مخالف است و طبيعتا وقتی دخترها و پسرها حضور داشته باشند، حکومت حساس تر می شود. با توجه به نوع نگاه مسولان نيروی انتظامی درباره تماشای فوتبال و همچنين خود مکان سينما هم که يک جای تاريک هست و ذهن مسولان نيروی انتظامی را به هزاران جا می برد، فکر می کنند بايد جلوی اين قضيه را بگيرند».

آخرين بار چند مسابقه جام ملت های آسيا در دی ماه سال ۱۳۸۹ در سينماهای تهران پخش شد. آن زمان نيز با مخالفت نيروی انتظامی پخش مسابقات فوتبال از سينماها متوقف شد.
  • 16x9 Image

    بابک غفوری آذر

    بابک غفوری‌‌آذر تهیه‌کننده پادکست «صحنه» در رادیوفرداست و در این پادکست تحولات حوزه سینما و تئاتر  را دنبال می‌کند. او که از سال ۱۳۸۹ به رادیوفردا پیوست، گزارش‌های تحقیقی مختلفی را نیز درباره اتفاقات دهۀ اول استقرار حکومت جمهوری اسلامی منتشر کرده است. بابک غفوری آذر روزنامه‌نگاری را از سال ۱۳۸۰ در ایران آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG