لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۹

تیم فوتبال زنان ايران نایب قهرمان غرب آسیا شد


تيم ملی فوتبال زنان ايران، عنوان نايب قهرمانی رقابت های فوتبال غرب آسيا را نصيب خود کرد. ايران که پيش از اين با نتيجه ۴-۱ بر امارات غلبه کرده بود، در فينال و در ضربات پنالتی مغلوب اين تيم شد تا روی سکوی دوم قرار بگيرد.

بازی ايران و امارات در پايان وقت قانونی، با تساوی ۲-۲ به پايان رسيد اما در ضربات پنالتی، ميزبان رقابت ها با نتيجه ۷-۵ به پيروزی رسيد تا جام قهرمانی را نصيب خود کند.

گل های تيم ايران را فاطمه ارژنگی در نيمه نخست و مريم رحيمی در نيمه دوم به ثمر رساندند.

همچنين در ضربات پنالتی نيز نيلوفر اردلان، مريم رحيمی، فاطمه ارژنگی، کويستان خسروی و سارا قمی موفق به گلزنی شدند اما فرشته کريمی ضربه خود را از دست داد.

ايران تنها تيمی بود که بدون شکست به فينال راه يافته بود. با اتمام مسابقات، مريم رحيمی از ايران به عنوان بهترين بازيکن و دروازه‌بان تيم بحرين هم به عنوان بهترين دروازه‌بان اين دوره از رقابت ها معرفی شدند.

زمرد سليمانی، آذر موسوی، کويستان خسروی، افسانه اقبال، فرشته کريمی، فاطمه ارژنگی، ندا عبدالله زاده، نيلوفر اردلانی، سارا قمی، مريم رحيمی و وحيده ايثاری ترکيب ۱۱ نفره ايران در مقابل امارات را تشکيل می دادند.

بانوان ملی پوش ايران که با سه پيروزی در مرحله مقدماتی مقابل تيم های لبنان، امارات و سوريه راهی نيمه نهايی شده بودند، در اين مرحله نيز تيم مدعی اردن را با نتيجه ۳ بر ۲ شکست دادند تا در فينال برای دومين بار در مقابل امارات قرار بگيرند.

مهم ترين پيروزی ايران در اين مسابقات در مرحله نيمه نهايی و مقابل اردن رقم خورد. اردن همان تيمی است که به خاطر ممانعت فيفا از برگزاری مسابقه، در مرحله مقدماتی رقابت های المپيک لندن با نتيجه ۳-۰ مقابل تيم دختران ايران، برنده شناخته شده بود.

اما هت تريک مريم رحيمی باعث شد آن گل های مجازی، اين بار به صورت حقيقی پاسخ داده شوند.

در اين مسابقه اردنی‌ها اولين گل خود را در دقيقه ۲ به ثمر رساندند و نيمه اول را نيز با همين نتيجه به پايان رساندند.

اما مريم رحيمی در دقايق ۵۶، ۷۲ و ۸۲ موفق شد ۳ گل‌ پياپی وارد دروازه اردن کند. گل دقايق پايانی اين تيم نيز نتوانست مانع از شکست اردنی ها شود.

در اين بازی دروازه ‌بان تيم اردن در بيرون از منطقه جريمه خطايی را روی نيلوفر اردلان انجام داد و با کارت قرمز از مسابقه اخراج شد.

به اين ترتيب، با توجه به اين که اردنی ‌ها هر سه تعويض خود را انجام داده بودند، بازيکن شماره ۱۹ اين تيم درون دروازه‌ قرار گرفت.

در ديگر مسابقه مرحله نيمه نهايی، امارات توانست با نتيجه‌ ۴ بر صفر بحرين را شکست دهد. در بازی رده بندی، بحرين توانست با شکست تيم اردن به مقام سوم برسد.

‌مريم ايراندوست، مربی تيم ملی فوتبال بانوان ايران پس از نايب قهرمانی تيم اش گفت: امروز فوتبال روی بدش را به ايران نشان داد و متاسفانه در ضربات پنالتی در عين ناباوری باختيم.

ايراندوست ادامه داد: بازيکنان ايران از چند موقعيت گل خود استفاده نکردند. از طرفی اخراج بازيکن ايران در ۱۵ دقيقه مانده به پايان بازی، و پنالتی که داور برای تيم امارات گرفت، باعث شد نتيجه طور ديگری رقم بخورد.

در حاشيه درخشش دختران ايرانی

*پس از محروميت تيم فوتبال زنان ايران در رقابت های مقدماتی المپيک لندن، صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران تصميم فيفا را تبعيض آميز دانست.

برنامه های متعددی در راديو ورزش و تلويزيون از جمله برنامه «ورزش از نگاه دو» پخش شد که به «قربانی شدن دختران ايران از سوی فيفا» اختصاص داشت.

اما همين رقابت های غرب آسيا، مانند گذشته با بی توجهی سازمان صداوسيما مواجه شد. تحريم صداوسيما چنان فراگير بود که حتی گل های زده تيم ملی ايران نيز از تلويزيون ايران پخش نشد.

ايران در اين رقابت ها جنبه غير رسمی دارد، با پوشش مورد تاييد نظام جمهوری اسلامی ايران به ميدان رفت. اما به نظر می رسد حتی همين پوشش رسمی نيز مورد تاييد صدا و سيما نيست و به طور کلی فوتبال بازی کردن زنان، مخالفين سرسخت فراوانی در بدنه حکومت ايران دارد که باعث می شود رسانه ملی حتی از به تصوير کشيدن موفقيت های زنان ايرانی نيز صرف نظر کند.

*مريم رحيمی ستاره فوتبال دختران در غرب آسيا، پيش از اين هم سابقه هت تريک برای تيم ملی دختران ايران را دارد. در رقابت‌های گروه سوم مقدماتی برای راهيابی به المپيک لندن در منطقه آسيا، ايران ابتدا با هت تريک مريم رحيمی و گلزنی فرشته کريمی، ۴ بر صفر از سد فلسطين گذشت.

ايران در ديدار سوم نيز با ۲ گل مريم رحيمی، بحرين را پشت سر گذاشت تا با ۷ امتياز در صدر جدول گروه خود بايستد و راهی دور بعد شود. گرچه در دور بعد، فيفا به دليل غير قانونی بودن مقنعه های زير کلاه، مانع از حضور ايران در رقابت ها شد.

*فاطمه ارژنگی از ستاره های تيم ايران در اين رقابت ها بود. دو سال قبل همين بازيکن به دليل عدم همراهی تيم ملوان در فوتبال زنان غرب آسيا، به شش ماه محروميت محکوم شد.

فدراسيون فوتبال همچنين او را بدون برگزاری هيچ جلسه‌ای، دو ميليون تومان جريمه کرد. اين در حالی بود که کل درآمد او طی هفت سال حضور در تيم ملی فوتبال زنان ايران به زحمت به يک ميليون تومان می‌رسيد.

ارژنگی در واکنش به اين محروميت گفت، اگر عدالت اجرا نشود و اگر نمی‌‌توانم از خودم دفاع کنم، ديگر در تيم‌های ملی فوتبال و فوتسال بازی نخواهم کرد.

در آن مقطع زمانی، يک تيم اسپانيايی خواستار عقد قرارداد با او بود، اما به خاطر اردوهای تيم ملی از اين موقعيت خوب صرف نظر کرد.
XS
SM
MD
LG