لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۵

دادستان کل ایران تعداد افراد اعدام شده گروه «توحید و جهاد» را ۲۰ نفر اعلام کرد


محمد جواد منتظری می‌گوید که افراد اعدام شده «تحت تاثیر القائات تکفیری قرار گرفته بودند».
محمد جواد منتظری می‌گوید که افراد اعدام شده «تحت تاثیر القائات تکفیری قرار گرفته بودند».

دادستان کل ایران روز پنجشنبه ۱۴ مرداد تعداد افراد اعدام شده به اتهام انجام «اقدامات تروریستی» در سه استان کشور را ۲۰ نفر اعلام کرد. پیشتر گزارش‌ها حاکی از اعدام هفت تا ۱۰ نفر به این اتهام‌ها بود.

محمد جواد منتظری در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیمای ایران افراد اعدام شده را متهم کرده که «تحت تاثیر القائات تکفیری قرار گرفته بودند» که به گفته وی، هم در داخل و هم خارج از کشور «تفکرات تکفیری را دنبال می‌کردند».

این مقام قضایی ایران مدعی شده که «همه مراحل قانونی رسیدگی قضایی برای این افراد طی شد و اتهام‌های آنها در کیفرخواست‌ها آمده است».

گزارش خبرگزاری‌های ایران حاکی است که متهمان یاد شده روز سه‌شنبه ۱۲ مرداد در زندان رجایی شهر کرج اعدام شده‌اند. اعدام این تعداد افراد ظرف یک روز امری کم‌سابقه توصیف شده است.

آخرین بار در سال ۱۳۹۲، دستگاه قضایی ایران ۱۶ نفر از اعضای گروه موسوم به «جندالله» را در شهر زاهدان و به اتهام دست زدن به اقدامات تروریستی اعدام کرد. عبدالمالک ریگی رییس این گروه نیز در خرداد ۱۳۸۹ دار زده شده بود.

در سال ۱۳۸۸ نیز ظرف دو روز ۴۴ نفر در ایران اعدام شدند.

در روزهای اخیر دادگستری استان کردستان و وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی با صدور اطلاعیه‌های جداگانه، اتهام‌های متعددی به اعدام شدگان گروه «توحید و جهاد» نسبت دادند.

از جمله این اتهام‌ها می‌توان به «توزیع شکلات مسموم بین پرسنل نیروی انتظامی، نظامی و قضایی شهر سنندج»، «ترور مسلحانه و شهادت ماموستا برهان عالی از روحانیون اهل سنت و ماموستا شیخ‌الاسلام»، «درگیری مسلحانه در محله شریف آباد با پرسنل وزارت اطلاعات»، «سرقت مسلحانه و زورگیری چهار دستگاه خودروی اتومبیل در همدان، زنجان و شمال کشور» و «به شهادت رساندن چهار نفر از محیط‌بانان محیط زیست استان کردستان» اشاره کرد.

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه خود گفته که متهمان عضو یک «گروه تروریستی» به نام «توحید و جهاد» بودند و جزئیاتی از ۲۴ حمله‌ای که مدعی است آنها بین سال‌های ۱۳۸۸ تا ۱۳۹۰ انجام داده‌اند را منتشر کرده است.

این وزارتخانه می‌گوید که «۱۰۲ نفر از عناصر و هواداران» این گروه، «شناسایی و مورد پیگرد اطلاعاتی و عملیاتی و قضایی قرار گرفتند» که تعدادی از آنها در «درگیری مسلحانه با نیروهای انتظامی و امنیتی» کشته شدند و «تعدادی دستگیر که برخی از آنها محکوم به اعدام و تعدادی نیز به حبس محکوم شدند».

در سال ۱۳۸۸ رسانه‌های ایران گزارش دادند که ماموستا شیخ الاسلام نماینده استان کردستان در مجلس خبرگان و ماموستا برهان عالی از روحانیون برجسته اهل سنت از سوی افراد مسلح کشته شدند. اکنون وزارت اطلاعات ایران می‌گوید که ترور این افراد کار گروه «توحید و جهاد» بوده است.

وزارتخانه یادشده، افزوده است که اقدامات گروه یاد شده در نهایت منجر به کشته شدن ۲۰ نفر و زخمی شدن ۴۰ تن دیگر گردید.

اعدام بیست نفر به اتهام‌های تروریستی در حالی صورت می‌گیرد که در شش سال گذشته، برخی از بازداشت شدگان در بیانیه‌ها و ویدئوهایی که منتشر کرده بودند گفته بودند که در زمان بازجویی‌ها بارها شکنجه شده و یا تحت فشار از آنها اعتراف گرفته شده است.

سازمان‌های حقوق بشری بارها ایران را متهم کرده‌اند که متهمان را از دسترسی به وکیل محروم کرده و روند دادرسی آنها منطبق با استانداردهای حقوقی و موازین عادلانه نبوده است.

در همین رابطه، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای در روز چهارشنبه، «اعدام ده‌ها زندانی اهل سنت» در زندان‌ رجایی‌شهر کرج را به «شدیدترین وجه» محکوم کرد.

عبدالکریم لاهیجی، رییس این فدراسیون گفته است که «اعدام شمار زیادی از زندانیان کُرد اهل سنت بر اساس اعترافات اجباری و محاکمه‌ ناعادلانه، توهینی به اساسی‌ترین موازین حقوق بشر است».

ایران یکی از بالاترین سرانه‌های اعدام را در جهان دارد. بر اساس گزارش عفو بین‌الملل، شمار اعدام‌ها در ایران طی سال ۲۰۱۵ به ۹۷۷ مورد رسید. بیشتر این افراد اتهام‌های مربوط به مواد مخدر داشتند.

XS
SM
MD
LG