لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۶

رئیس سازمان بازرسی ایران: ۵۰ نفر ۳۸۰ هزار سکه پیش‌فروش را خریداری کرده‌اند


ناصر سراج می‌گوید که سایت سفارش خودرو، هک و «حدود پنج هزار خودروی مدل بالا و گران قیمت به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است».
ناصر سراج می‌گوید که سایت سفارش خودرو، هک و «حدود پنج هزار خودروی مدل بالا و گران قیمت به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است».

رئیس سازمان بازرسی ایران می‌گوید که در طرح پیش‌فروش سکه در مدت حدود سه ماه، ۵۰ نفر حدود ۳۸۰ هزار سکه یعنی پنج درصد کل سکه‌ها را خریداری و از هر سکه حدود یک میلیون تومان سود برده‌اند.

ناصر سراج روز یکشنبه ۲۷ خرداد گفت که این سازمان به موضوع افزایش ناگهانی قیمت ارز، سکه و خودرو ورود کرده است.

به گفته این مقام قضایی، هفت میلیون و ۶۰۰ هزار ثبت‌نام برای دریافت سکه انجام شده که «۵۰ نفر، پنج درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند و هر‌ سکه یک ‌میلیون تومان سود دارد».

در صورت درست بودن آمار یاد شده، این ۵۰ نفر ۳۸۰ هزار سکه خریداری کرده و ۳۸۰ میلیارد تومان سود برده‌اند.

بانک مرکزی ایران از بهمن پارسال با هدف کاهش قیمت سکه در بازار، پیش‌فروش آن را آغاز کرد تا اینکه این اقدام روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت متوقف شد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران، در این مدت هفت میلیون و ۶۰۰ هزار سکه پیش‌فروش شد و حدود ۱۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر خریدار این سکه‌ها بودند.

محمود احمدی، دبیرکل بانک مرکزی، دلیل توقف پیش فروش سکه را «سوء استفاده افراد سودجو» اعلام کرده بود.

در همین حال اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری ایران روز سوم اردیبهشت گفته بود که برخی از افراد به تنهایی «۲۵ هزار سکه خریده‌اند».

قیمت دلار، سکه و خودرو از روز ۱۸ اردیبهشت که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، خروج این کشور از برجام را اعلام کرد روند صعودی به خود گرفته است. در پی این تصمیم، ایالات متحده به شرکت‌های اروپایی هشدار داد که حداکثر شش ماه فرصت دارند تا به معاملات و قراردادهای خود با تهران خاتمه دهند.

با این حال حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، روز ۲۳ خرداد بحران ارزی در ایران را ناشی از «جنگ روانی» رسانه‌های خارج از کشور یا «رسانه‌های بی‌نام و نشان» دانسته بود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور روز یکشنبه همچنین گفت که «پول‌های سرگردان و نقدینگی بیش از حد باعث شد که برخی خودروها حتی تا ۱۰۰ میلیون تومان گران شوند».

خبرگزاری ایسنا روز ۲۲ خرداد از تفاوت ۹۰ میلیون تومانی قیمت کارخانه و بازار برخی خودروهای مشترک تولیدی با خودروسازان خارجی خبر داده بود.

این خبرگزاری نوشته بود که به عنوان نمونه، قیمت کارخانه‌ای مزدا ۳ تیپ ۳ معادل ۱۳۱ میلیون تومان است اما قیمت آن در بازار به ۲۱۵ میلیون تومان رسیده است.

هک شدن سایت ثبت سفارش و واردات «غیر قانونی» پنج هزار خودرو

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخشی دیگر از سخنانش گفته که سایت سفارش خودرو، هک و «حدود پنج هزار خودروی مدل بالا و گران قیمت به صورت غیر قانونی وارد کشور شده است».

آقای سراج گفت که «از این تعداد حدود چهار هزار خودرو ترخیص و وارد بازار شده است و هزار خودرو همچنان در گمرک است».

وی اضافه کرد: «اختلاف قیمت این خودروها به نزدیک نیم میلیارد تومان می‌رسد، مانند ولوو و بی‌ام و که هیچ کدام از این خودروها قیمت واقعی ندارند».

در بازه زمانی تیر تا دی ماه ۹۶ ثبت سفارش جدید برای خودرو متوقف بود اما پس از آن مقامات دولتی و نمایندگان مجلس اعلام کردند که در این مدت تعدادی خودرو به صورت غیرقانونی ثبت سفارش و وارد شده است.

مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت، در این زمینه گفته بود که در زمان بسته بودن ثبت سفارش واردات خودرو ۶۴۰۰ دستگاه خودرو به صورت «غیرقانونی» ثبت سفارش و وارد شده است.

با این حال فرهاد احتشام‌زاد، نایب رئیس انجمن واردکنندگان خودرو، گفته بود که در این مدت بیش از ۱۵ هزار دستگاه خودرو به صورت «غیرقانونی» وارد ایران شده است.

با استفاده از گزارش‌‌های خبرگزاری فارس، ایسنا و رادیو فردا/ ا.م/ ک.ر
XS
SM
MD
LG