لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۹

کاهش ۶۲ هزار میلیارد تومانی بودجه ایران به‌خاطر «افت درآمدهای دولت»


اگر قیمت ۱۳۰۰۰ هزار تومان برای هر دلار در روز یکشنبه را مبنا قرار دهیم، رقم کاهش یافته بودجه ایران در سال جاری تقریبا معادل چهار میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار خواهد بود.
اگر قیمت ۱۳۰۰۰ هزار تومان برای هر دلار در روز یکشنبه را مبنا قرار دهیم، رقم کاهش یافته بودجه ایران در سال جاری تقریبا معادل چهار میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار خواهد بود.

دو مقام ارشد دولت حسن روحانی از کاهش ۶۲ هزار میلیارد تومانی خرج و دخل بودجه ایران در سال جاری نسبت به قانون مصوب بودجه ۹۸ خبر داده‌اند.

علی ربیعی سخنگوی دولت روز ۱۵ تیرماه در یادداشتی در روزنامه ایران گفته بود دو تصمیم مهم اقتصادی در دولت گرفته شد: یکی صرفه‌جویی در مصارف بودجه‌ای، به طوری‌که امسال درآمدهای بودجه‌ای از ۴۴۸ هزار میلیارد تومان (مصوب مجلس) به ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است؛ یعنی ۶۲ هزار میلیارد تومان از مصارف باید کاهش یابد.

وی گفت دومی تصمیم دوم درباره تشویق سرمایه‌گذاری خارجی در ایران است که طبق آن به سرمایه‌گذارانی که در کشور معادل ۲۵۰ هزار یورو در قالب ساختمان، تولید، سهام و کشاورزی و... سرمایه‌گذاری کنند اجازه اقامت پنج ساله در ایران داده می‌شود که تأثیرات دراز مدتی در اقتصاد برجای خواهد گذاشت.

خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه ۱۶ تیرماه نیز همین ارقام را از قول محمدباقر نوبخت رئيس سازمان برنامه و بودجه بازتاب داده است.

به نظر می‌رسد افت چشمگیر درآمدهای نفتی باعث شده است دولت ایران، حساب دخل و خرج بودجه را تعدیل کند. اگر قیمت ۱۳۰۰۰ هزار تومان برای هر دلار در روز یکشنبه را مبنا قرار دهیم، رقم کاهش یافته بودجه ایران در سال جاری تقریبا معادل چهار میلیارد و ۷۶۹ میلیون دلار خواهد بود.

بر اساس قانون بودجه سال ۹۸، سقف منابع بودجه حاصل از صادرات نفت ۱۵۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

در بودجه سال جاری صادرات روزانه بیش از ۱.۵ میلیون بشکه نفت و میعانات گازی در نظر گرفته شده است، در حالی که آمارهای دو ماه گذشته نشان می‌دهد صادرات ایران به زیر ۳۰۰ هزار بشکه سقوط کرده است.

خبرگزاری ایسنا نیز گزارش داده که افت درآمدها در سال جاری موجب شده است که معادلات بودجه‌ای امسال به هم بریزد و دولت تصمیم به کاهش ۶۲ هزار میلیارد تومانی هزینه‌های بودجه بگیرد.

این گزارش از قول نوبخت «شرایط سخت و بحرانی پیش‌روی کشور» را مورد اشاره قرار داده و گفته که با توجه به افت شدید درآمدها در سال جاری باید دخل و خرج کشور تنظیم شود.

اخیرا نوبخت اعلام کرده بود که در بودجه سال جاری حداقل ۴۳ هزار میلیارد تومان برای هزینه‌های عمرانی صرف خواهد شد. این در حالی است که رقم یاد شده نزدیک به ۲۴ هزار میلیارد تومان کمتر از قانون مصوب بودجه برای سال جاری است.

ایسنا نیز می‌نویسد با وجود حدود ۸۰ هزار طرح عمرانی نیمه تمام و منابع بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی که برای تکمیل آن‌ها لازم است، تأمین بودجه‌های عمرانی همواره با چالش‌ همراه بوده و شاید بتوان گفت در چندین سال گذشته هیچ گاه بودجه‌های این بخش به طور کامل محقق نشده است، چرا که هزینه‌های زیاد دولت بویژه در بخش جاری که عمده آن را حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد قابل حذف نیست.

علی ربیعی همچنین در یادداشت خود در روزنامه ایران مدعی شده است صادرات غیرنفتی ایران در بهار امسال ۴۴.۶ درصد نسبت به دور مشابه پارسال افزایش یافته است. این ادعا در تضاد با آمارهای گمرک ایران است.

محمدرضا مودودی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، نهادی که آمارهای خود را از گمرک دریافت و منتشر می‌کند، روز یکشنبه اعلام کرد که در سه ماهه ابتدایی سال ۹۸ صادرات غیرنفتی کشور حدود ۱۱.۵ میلیارد دلار بوده که «شبیه به مدت مشابه سال قبل است».

وی همچنین واردات کشور را ۱۰.۲ میلیارد دلار اعلام کرده که که نسبت به بهار پارسال ۸.۷ درصد کاهش یافته است.

ربیعی گفته است «نشانه‌هایی از خروج کشور از رشد منفی اقتصادی دیده‌ می‌شود». این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی رشد منفی شش درصدی اقتصاد ایران برای سال جاری را پیش‌بینی کرده است.

منابع: ایسنا، سازمان برنامه‌وبودجه، روزنامه ایران، خبرگزاری ایرنا، رادیو فردا. ف.ق
XS
SM
MD
LG