لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۴

ايران قيمت بنزين را در مرز با عراق افزايش داد


ايران به خاطر قاچاق سوخت در مرزهای شرقی خود و مصرف چشمگير داخلی،از واردکنندگان عمده بنزين است.
ايران به خاطر قاچاق سوخت در مرزهای شرقی خود و مصرف چشمگير داخلی،از واردکنندگان عمده بنزين است.

فرماندار قصرشيرين می‌گويد قيمت فروش هر ليتر بنزين به خودروهايی که از اين منطقه وارد عراق می‌شوند، بر اساس نرخ گذاری جديد کارگروه سوخت، سه هزار و ۵۰۰ تومان تعيين شده است.

افشين رضايی روز دوشنبه ۲۷ مرداد ماه در گفت‌وگو با خبرگزاری ايرنا علت امر را جلوگيری از قاچاق سوخت به عراق عنوان کرد.

وی می‌گويد که از اين به بعد قيمت بنزين در اين منطقه بر اساس افزايش نرخ عرضه سوخت در جايگاه‌های فروش منطقه اقليم کردستان عراق تعيين و در مرزهای اين شهرستان با عراق اجرايی شده است.

متوسط قيمت بنزين در ايران ۱۰۰۰ تومان است، اما اين رقم در مناطق بحران‌زده اقليم کردستان عراق هم اکنون ۳۵۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان گزارش شده است، موضوعی که با توجه به فاصله زیاد قيمت‌های ايران و اين منطقه، نگرانی‌ها درباره اوج گرفتن قاچاق سوخت ايران به اين منطقه را شدت بخشيده است.

در همين زمينه سيد رمضان هاشمی مدير شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمانشاه نيز به خبرگزاری مهر گفته است: مبنای قيمت فروش بنزين که پيشتر بر پايه نرخ ٢٤٠٠ تومان (قيمت فوب منطقه) محاسبه می‌شد، از ١٥ مرداد ماه امسال به نرخ تعادلی ٣٥٠٠ تومان افزايش يافته است.

اين مقام مسئول با اعلام اينکه تا قبل از اين مصوبه، بهای هر ليتر بنزين بر مبنای فوب منطقه ١٧٠٠ و برای خودروهای عراقی ١٤٠٠ تومان محاسبه می‌شد، گفت که با مصوبه جديد کارگروه سوخت درآمد کشور از محل فروش سوخت در مبادی مرزی به ميزان قابل توجهی افزايش می‌يابد.

به دنبال حملات مکرر ستيزه جويان افراطی داعش به بزرگترين پالايشگاه عراق، تامين بنزين خودروها در اين کشور دچار اخلال شده است.

«بيجی»، بزرگ‌ترين پالايشگاه عراق، در ۲۰۰ کيلومتری شمال بغداد قرار دارد و تامين کننده يک سوم سوخت مورد نياز این کشور است.

خبرگزاری ايسنا روز ۲۵ تيرماه گزارش داد که «اين امر به سود قاچاقچيان ايرانی و کرد تمام شده است، چرا که روزانه تا ۵۰ هزار ليتر بنزين ارزان ايران را به عراق قاچاق کرده و به قيمت بالايی می فروشند».

اما اکنون، خبرگزاری مهر در تازه ترين گزارش خود که دوشنبه منتشر کرده است، حجم قاچاق بنزين به عراق را ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار ليتر در روز گزارش کرده و نوشته است که ميزان قاچاق سوخت روند صعودی پيدا کرده است.

ايران به خاطر قاچاق سوخت در مرزهای شرقی خود و مصرف چشمگير داخلی، از واردکنندگان عمده بنزين است.

خبرگزاری شانا روز ۲۶ مرداد از قول عباس کاظمی مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی گزارش داد که ايران در ۴.۵ ماه گذشته روزانه به طور متوسط هفت ميليون ليتر واردات بنزين داشته است و متوسط مصرف بنزين کشور نسبت به دور مشابه سال گذشته سه ميليون ليتر افزايش يافته است.

اين خبرگزاری رسمی وزارت نفت ايران همچنين روز دوشنبه گزارش داد که طی هفته گذشته روزانه به طور متوسط ۷۳ ميليون ليتر بنزين مصرف شده است.

XS
SM
MD
LG