لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۹

مرکز آمار ایران: نرخ تورم در خردادماه به ۷.۴ درصد رسید


مرکز آمار ایران اعلام کرد که نرخ تورم در خردادماه امسال، با سه دهم درصد افزایش نسبت به ماه قبل به ۷.۴ درصد رسیده است. هر چند سال گذشته نرخ تورم در ایران تک رقمی شد اما این نرخ در بهار افزایش داشته است.

تورم در اردیبهشت نیز نسبت به ماه قبل از آن دو دهم درصد افزایش یافته و به ۷.۱ درصد رسیده بود.

در چهار سال اول دولت حسن روحانی تورم از بیش از ۴۰ درصد به زیر ۱۰ درصد در اسفند پارسال رسید و بانک مرکزی نرخ تورم متوسط را در پایان سال گذشته ۹ درصد و مرکز آمار ایران این رقم را ۶٫۸ درصد، اعلام کرد.

هر چند تک رقمی شدن تورم پس از ۲۶ سال یکی از موفقیت‌های مهم دولت حسن روحانی ارزیابی می‌شود اما برخی از کارشناسان و صندوق بین‌المللی پول از احتمال بازگشت تورم به بالای ۱۰ درصد در سال جاری سخن گفته‌اند.

حسین میرشجاعیان معاون وزیر اقتصاد روز ششم خرداد گفته بود که ممکن است تورم به مسیر دو رقمی شدن باز گردد، اما دولت می‌تواند با پیش‌ گرفتن سیاست‌هایی با افزایش تورم مقابله کند.

احمد علوی نیز روز ۱۱ خرداد در یادداشتی در رادیو فردا نوشته بود که دولت با «جلوگیری از رشد نقدینگی بواسطه کاهش کسر بودجه و محدود کردن هزینه‌های جاری بودجه»، می‌تواند از دو رقمی شدن تورم جلوگیری کند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، همچنین تورم نقطه به نقطه در خردادماه با دو دهم درصد کاهش به ۹.۶ درصد رسیده است. تورم نقطه به نقطه در اردیبهشت ماه نسبت به به فروردین دو دهم درصد افزایش داشت.

در اسفند پارسال نیز اگر چه نرخ متوسط تورم در مقایسه با ماه قبل از آن ثابت و در سطح ۶.۸ درصد ثابت مانده، اما نرخ تورم نقطه به نقطه با رویکرد افزایشی کار خود را به پایان رساند.

نرخ تورم نقطه به نقطه اسفندماه در گزارش مرکز آمار ایران، هشت درصد اعلام شده که در مقایسه با این نرخ در ماه قبل از آن ۹ دهم درصد افزایش داشت.

بر اساس گفته‌های کارشناسان، تورم در ایران با وجود تک رقمی شدن باز هم نسبت به کشورهای مشابه بالا است.

در همین حال فریدون خاوند تحلیلگر اقتصادی روز هشتم خرداد در یادداشتی در رادیو فردا اعلام کرده بود که نرخ تورم ایران، حتی در محدوده هشت تا ۹ درصدی، در مقایسه با اکثریت کشور‌های جهان همچنان در سطح بسیار بالایی است.

بر پایه آمار بانک جهانی، میانگین نرخ تورم در جهان در سال ۲۰۱۶ میلادی ۱.۶ درصد بوده است. این شاخص در آمریکا ۱.۳ درصد، در منطقه یورو دو دهم درصد و در آسیای خاوری ۱.۳ درصد ثبت شده است.

این شاخص حتی در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی، که مبنای مقایسه شاخص‌های اقتصادی ایران قرار می‌گیرد، ۲.۹ درصد بوده است.

XS
SM
MD
LG